Gå til innhold

[UPDATE] Kamera ødelagt - tom tape

Anbefalte innlegg

Det startet med at jeg filmet en dag for noen uker siden. På slutten av dagen ble kameraet svart, og jeg tenkte det bare var batteriet som var gått. Men når jeg kom hjem, fikk jeg heller ikke lada det opp, og det var helt dødt. Heldigvis gikk det på garantien, så ikke lenge etter fikk jeg et nytt kamera. De sendte også etter oppfordring fra meg med tapen som satt i det gamle kameraet

Nå trodde jeg at alt var greit; nytt kamera og jeg fikk tilbake tapen med de ganske verdifulle opptakene. Men når jeg satt i tapen i det nye kameraet, fant jeg ingenting. Det kommer ikke opp noen timeline, og det står - på tapen uansett hvor mye jeg spoler. Jeg finner altså heller ikke noe film på den (tapen var tom da jeg starta å filme den dagen).

Kan jeg være "heldig" og det bare er kameraet som har problemer med å spille den av, og at det vil hjelpe å prøve med et annet kamera,

eller kan det være at det var noe galt med det gamle kameraet når jeg starta å filme, og at ingenting av det jeg filma ble spilt inn på tapen?

Jeg hadde før Canon MV800 og fikk et MD111

På forhånd takk for all hjelp :)

Edit: Kameraet klarer på en måte ikke å finne ut hvor på tapen den er eller hvor mye det er igjen, den står bare - på alt...

Endret av madompa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd om det nye kameraet fungerer? Ta opp litt film med det, og prøv å spille det av.

Ellers kan du jo ha tatt opp film på det gamle kameraet i Long Play. Det er "fy-fy", da det kan skape problemer på andre kamera, selv av samme modell og merke.

Men det kan virke naturlig at det er ditt gamle kamera sin skyld, ettersom det konka ut senere på dagen. Feilen kan ha oppstått tidligere på dagen, og "spredd seg" så kameraet døde helt.

Min erfaring er at Canon er av "verstingene" når det gjelder feil på videokamera, ihvertfall i denne prisklassen. For eksempel selger vi 10 billige Panasonic kamera pr. billige Canon kamera der jeg jobber, og allikevel kommer det inn desidert flest billige Canon kamera med feil. Hovedsaklig drivverket (som i følge Canon kun dekkes av garanti, ikke reklamasjon), men også tilkoblinger, elektronikk osv...

Lenke til kommentar

Da prøvde jeg å skru opp tapen, og fant raskt ut hva som var grunnen. Tapen var delt i to........

Spørsmålet mitt er da som følger? Kan jeg tape sammen tapen? Eller sette de to skjøtene sammen på noen måte? Ikke at jeg tror at jeg får redda det som er i det "området" på tapen, siden den i tillegg til å være delt er den litt "krøllete". Men det ser ut som om den har delt seg så langt som jeg kom med filminga, så det er kanskje mulig jeg kan redde noe?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

hvis du taper dem sammen og drar den godt forbi det ødelagte stedet burde det gå (har i alle fall gjort det for meg), men hvis kameraet kommer til det stedet hvor tapen er ødelagt ber den deg ta ut kassetten, og husk at når du setter i kassetten spoler den litt frem og tilbake for å finne ut hvor den er kommet på tapen så du må dra den stykke over det ødelagte stedet.

Lenke til kommentar
hvis du taper dem sammen og drar den godt forbi det ødelagte stedet burde det gå (har i alle fall gjort det for meg), men hvis kameraet kommer til det stedet hvor tapen er ødelagt ber den deg ta ut kassetten, og husk at når du setter i kassetten spoler den litt frem og tilbake for å finne ut hvor den er kommet på tapen så du må dra den stykke over det ødelagte stedet.

Men nå skal jeg altså "redde" det som ligger før på tapen, men det går vel for det samma? Noe tips hvordan tape (altså limbånd) jeg bør bruke? Den bør vel ikke være så stiv, eller være så lang?

Ikke noen fare for at dette kan ødelegge kameraet mitt? Har jo akkurat fått nytt, å ødelegge det er liksom ikke det første jeg vil gjøre..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men nå skal jeg altså "redde" det som ligger før på tapen, men det går vel for det samma? Noe tips hvordan tape (altså limbånd) jeg bør bruke? Den bør vel ikke være så stiv, eller være så lang?

Ikke noen fare for at dette kan ødelegge kameraet mitt? Har jo akkurat fått nytt, å ødelegge det er liksom ikke det første jeg vil gjøre..

I gamle dager hadde man skjøtetape for såvel spolebånd som kassettbånd (rimeligvis audio) samt skjøteapparat som prøvde å holde tapeendene rett, dette skulle fortsatt antas å være det beste alternativet, om båndet brukes til et annet formål er det fortsatt et magnetbånd.

Jeg har fortsatt en liten rull, men om det er noe lim igjen på tapen.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...