Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må flytte, hvilke rettigheter har jeg?


JKJK

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første så må du ikke finne på å flytte ut med mindre du er 100% sikker på at du vil det, gjør du det så er alle dine krav tapt.

 

Siden du nevner at dere ikke har avtalt noe, så antar jeg at de deklaratoriske reglene gjelder.

 

Etter husleieloven § 9-7 må oppsigelsen være skriftlig.

 

Siden du leier i et annet hus, gjelder det en en månedsfrist etter husleieloven § 9-6.

 

Denne begynner dog ikke å løpe før du har fått oppsigelsen skriftlig. Denne løper fra dato til dato.

 

Så ja, de kan si i fra bare to måneder i forveien. Men så lenge du ikke har fått noe skriftlig, er ikke oppsigelsen gyldig. Ikke før du har fått en skriftlig oppsigelse er den gyldig.

Lenke til kommentar
Kan jeg få lov å spørre hva som feiler deg? Hvorfor du har så lite energi?

 

 

Ps: Er ikke meninga å være frekk i dette innlegget

 

 

Nyresvikt ... se første post ;)

 

Ja nå ser jeg det :thumbup:

 

Hva sier de du leier hos? Med tanke på at de skal flytte og at du har så dårlig helse.

Lenke til kommentar

Tips:

 

Legg ut annonse på www.finn.no - da slipper dere mas med visninger, konkurranser med andre om å få leie, osv osv. Jeg kan GARANTERE at dere blir oppringt av folk som vil leie til dere, eller at dere får mail osv.

 

400,- koster det for en måned, legg ut gjerne et bilde som folk husker (utropstegn, en katt, eller tegneseriefigur).

 

Dette betyr mindre mas, noe som er utrolig viktig for dere :).

Lenke til kommentar
Ingen kontrakt - ingen rettigheter.

 

For noe sprøyt. Ikke for å henge ut noen, men dette viser tydelig hvor mange som svarer på legitime juridiske spørsmål uten å ha peiling i det hele tatt. Dette ødelegger forumet spør du meg.

Slike svar gjør meg litt irritert, og slike svar er mye av grunnen til at jeg hverken gidder å lese eller skrive så mye i dette jussforumet lengre. Det er kanskje påtide å starte med litt mer aktiv moderering av kategorien, eller å få en moderator med en viss innsikt.

Lenke til kommentar

OT: Hvorfor skal man trenge mer moderering, når dere brukere er veldig flinke til å påpeke feilene til andre brukere? Det holder da mer enn nok? :).

 

Og vi er jo uansett midt i en større rekrutteringsprosess nå, hvor vi skal ha inn en hel del nye folk.

 

Videre informasjon får man av meg på pm, vi diskuterer ikke mer i denne tråden.

Lenke til kommentar
Ingen kontrakt - ingen rettigheter.

Hei Sol79.

Dette var et ytterst kategorisk svar fra din side. Nærmest bombastisk, spør du meg. Siden vi nå altså befinner oss på jussforumet som jo fordrer en smule innsikt i lover og regler, så oppfordrer jeg deg til å belyse denne uttalelsen din. Jeg er rett og slett nysgjerrig på hvor jeg kan grave frem ytterligere informasjon innen denne rettsretningen som du med så stor sikkerhet henviser til. Er den ulovfestet, er det en utvidet tolkning av en rettsregel, kanskje det er en antitetisk forståelse av en lovparagraf, har du snurpet sammen og inskrenket noen regler. Hvor finner jeg forarbeider eller litteratur om emnet? Er det noen dommer jeg kan pløye gjennom for å få fullkommen forståelse? Kanskje det står noe i EU-retten og om mulig finnes det traktater omkring problemet? Vær så snill; Opplys meg og belær meg. Du har moderator fullstendig på din side, så ikke vær redd for å dumme deg eller drite deg ut.

 

Edit: Siden moderator jo nå har gitt oss anledning til å korrigere hverandre så oppfordrer jeg deg til "å begrunne dine påstander og oppgi dine kilder". Dette er et sitat fra denne moderatoren i en annen tråd som ble stengt pga. overnevnte mangler.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Har snakket med huseierene, og de var forholdsvis ydmyke og greie. Det at vi fikk så kort varsel og blir kastet ut på et dårlig tidspunkt var fordi at deres prosess hadde gått veldig fort også. Det hadde ikke gått mange dagene fra de hadde begynt å tenke på det, til de hadde vunnet bude. Fair enough. Som plaster på såret kunne de stille opp hvis vi trengte hjelp til flytting, og vi kunne også få stuebordet, fryseren og stålampa skambillig. Har en selveierleilighet på hånden jeg skal se på i morgen. Kanskje det kommer noe godt utav dette også.

Lenke til kommentar
Har snakket med huseierene, og de var forholdsvis ydmyke og greie. Det at vi fikk så kort varsel og blir kastet ut på et dårlig tidspunkt var fordi at deres prosess hadde gått veldig fort også. Det hadde ikke gått mange dagene fra de hadde begynt å tenke på det, til de hadde vunnet bude. Fair enough. Som plaster på såret kunne de stille opp hvis vi trengte hjelp til flytting, og vi kunne også få stuebordet, fryseren og stålampa skambillig. Har en selveierleilighet på hånden jeg skal se på i morgen. Kanskje det kommer noe godt utav dette også.

Lykke til.

Med litt godvilje fra alle partene pleier disse tingene å falle forbausendes greit på plass. Håper helsa di vil bedres og lykke til med en eventuell transplantasjon.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Ja fortell meg gjerne, hvilke rettigheter har man når man leier uten kontrakt?

Man har da på ingen måte krav på noen skriftlig oppsigelse da, akkurat som man kan flytte ut på dagen for å snu på det. Husokkupasjon er kanskje en løsning?

 

Sistnevnte var en spøk om noen skulle misforstå.

 

Viser forøvrig til husleielovens § 1-4. Avtaleform

Avtale om leie av husrom kan gjøres skriftlig eller muntlig. Er avtalen muntlig, skal den settes opp skriftlig dersom en av partene krever det.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...