Gå til innhold

[Løst] Starte services på kommandolinjen

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som vet hvordan jeg får endret services fra å starte automatisk til å starte manuellt, slik at jeg kan bruke net start [servicenavn] fra kommandolinjen?

Vanligvis må jeg bruke services.msc for å gjøre dette, og jeg foretrekker egentlig å bruke kommandolinjen fremfor GUI-applikasjoner. Det hadde også vært kjekt å vite dersom jeg skal fjernstyre en Windows-klient fra en Linux-server.

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen av dere som vet hvordan jeg får endret services fra å starte automatisk til å starte manuellt, slik at jeg kan bruke net start [servicenavn] fra kommandolinjen?

Vanligvis må jeg bruke services.msc for å gjøre dette, og jeg foretrekker egentlig å bruke kommandolinjen fremfor GUI-applikasjoner. Det hadde også vært kjekt å vite dersom jeg skal fjernstyre en Windows-klient fra en Linux-server.

Gå på Start, Run... og skriv inn Services.msc. Finn service'n du vil endre fra automatisk" til manuell. Høyreklikk, Velg Egenskaper. I vinduet som kommer opp velg oppstartstype og sett den til manuelt. Se vedlagt fil. Du kan nå starte og stoppe servicen som du vil med bruk av "net start servicename" eller "net stop servicename".

NB! Når service'n er satt til manuell så vil den ikke starte opp av seg selv når Windows starter. Du må starte den.

post-140588-1192895182_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...