Gå til innhold

Dommerstanden i Premier League - korrupsjon eller ikke?

Solaar

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett kampen mellom Everton og Liverpool i dag må jeg si at jeg blir stadig mer overrasket over nivået på dømmingen i "verdens beste fotball-liga". Vi som holder med lag som ikke er blandt de 4 beste har vel egentlig følt dette lenge, mens de som holder med lagene i toppen ofte føler at "alle de andre - men ikke vi" får klare fordeler gjennom dømmingen.

Jeg mener helt klart at de største lagene med de største profilene får tydelig dømming for enn mot seg. Er du enig i dette?

Hvis ja, hva tror du det skyldes og hva kan evt gjøres med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha sett kampen mellom Everton og Liverpool i dag må jeg si at jeg blir stadig mer overrasket over nivået på dømmingen i "verdens beste fotball-liga". Vi som holder med lag som ikke er blandt de 4 beste har vel egentlig følt dette lenge, mens de som holder med lagene i toppen ofte føler at "alle de andre - men ikke vi" får klare fordeler gjennom dømmingen.

Jeg mener helt klart at de største lagene med de største profilene får tydelig dømming for enn mot seg. Er du enig i dette?

Hvis ja, hva tror du det skyldes og hva kan evt gjøres med det?

Nå skal ikke jeg gå inn på hvem som får mest dømming mot eller med seg, men si at de beste lagene av og til får visse fordeler, da tror jeg det skyldes kun makt. Hvis en engelsk toppklubb vil, kan den få en dommer til å forsvinne sporløst til et skur i Sibir (satt litt på spissen).

Hvis ligaene hadde begynt med videodømming tror jeg det hadde forbedret seg kraftig. Kanskje det tar bort noe av sjarmen med fotballen, men hvis man vil ha det meste korrekt dømt, tror jeg det er eneste, og beste løsning.

Lenke til kommentar

Den situasjonen mellom Liverpool og Everton var ikke lett å se med engang. De 2 situasjonene der Liverpool fikk straffespark var derimot krystallklare uten noen reprise.

Det var ingen lett kamp å dømme, og jeg anser det som ganske fair ved sesongslutt av slike avgjørelser. Dommerne kan ikke få med seg alt.

Lenke til kommentar

Hei. En dommer er et menneske han og, selvom det er vanskelig å tro. Når en dommer (som er et menneske) skal få med seg hva 22 spillere gjør på en flate som måler 7140 kvm, ved hjelp av to assistenter (som forresten er mennesker de og), blir oppgaven naturligvis vanskeligere, når i tillegg ballen og spillerne beveger seg en del fortere enn lilleputter.

Det at spillerne beveger seg fort er jo en bitteliten ulempe ved å dømme så profesjonell fotball. Det betyr at dommeren må løpe veldig han også, men han kan ikke bytte hvis han blir sliten. Synd for han ikke sant. Hvis tilfeldigvis en eller flere av de 22 spillerne på banen kommer i veien for dommerens syn, og en spiss faller i 16-meteren må han da selvsagt på sekundet vite om det er straffe eller ikke! At spillere i årenes løp har gått på skuespillerskole er også et faktum, som gjør alt lettere.

Vi legger til at i Premier League, La Liga og Serie A er det ikke mangelvare på store stadioner hvor trykket og atmosfæren kan begynne å likne en heksegryte. Når buingen blir stor, 10 spillere løper glefsende mot deg og krangler om et frispark han ikke helt så, nei dette må da dommeren være forberedt på. Ellers er han en drittdommer som suger elefantpikk.

At i etterkant av kampen dommeren får kjeft fordi han ikke fikk med seg et brøkdel av et sekund, da har ekspertene lov å kalle han dårlig. Muligens vurdere utskiftning fordi han er så dårlig. Det er selvsagt også greit å få en trussel med i posten sammen med tannlegeregningen til hans lille sønn.

Nei, disse dommerne altså. Korrupte faenskap, skaff dere briller.

...eller ikke.

Jeg tror de færreste av dommerne i PL er korrupt. At du i det hele tatt tenker på noe sånt fordi Everton ikke fikk et straffe som kan diskuteres, forteller noe om deg som person og din innsikt i dommerens situasjon.

God natt.

Lenke til kommentar

Dette slår litt begge veier siden enkelte dommere har hevde komplekser overfor stjerner og store lag også. Å Fa ofte bruker stjerner når de skal sette eksempler. Jeg nevner Steve Benneth.

Men korrupsjon? Så absolutt ikke, er vel heller at dommerstanden er noe svak for tiden etter at Durkin, Elleray (grøss) med flere har gitt seg. I tillegg har vi fått inn regelryttere som Clattenburg, som jeg mener er den klart svakeste i PL grunnet hans dårlige innsyn i spillet å manglende evne til og kommunisere med lagene.

Lenke til kommentar

Mr. Poll har jo gitt seg... da blir det mindre dømming for de store lagene som er kledd i rødt på hjemmebane. Har merket det samme jeg også. Jeg holder med Chelsea, og har flere ganger reagert på situasjoner rundt de tre store røde, og i det siste etter at vi fikk rubelhjelp har det blitt noen situasjoner som har blitt dømt til vår fordel.

Korrupsjon er det nok ikke, men som Hyrlen sier har det vippet begge veier, i form av klare situasjoner som dommeren velger å ikke blåse for da han skal "straffe" lagene. (Som Poll en gang sa til Terry - dere fortjener det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...