Talker Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Var på elkjøp og skulle kjøpe meg noen lange rca kabler for å overføre bilde og lyd til tv og annlegg fra PC-en. Men det nermeste jeg fant der var 10m yuv komponentkabel. De mente da at dette var fpr digitale hd signaler, og at jeg ikke burde bruke dette. Jeg mente at et signal er et signal, og mediet det går igjennom har liten innvirking, så jeg kjøpte denne kabelen. Det fungerte som forventet Men ER det noen forskjell på kabler laget for digitale og analoge signaler? Kan jeg f.eks bruke en vanelig kabel med rca-plugg som spdif coax kabel? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Han er inne på noe, du tar nok feil hvis du tror at "et signal er et signal". Når du skal overføre bilde og lyd i en slik kabel så er det vel snakk om kompositt og analog audio. Dette er signaler som kan overføres med enkle skjermede kabler. Komponent kan være mye høyere frekvens og trenger da coax. Det er ikke noe problem å bruke komponent kabel til kompositt, du får bare feil farge på pluggene og kabelen koster kanskje mer en den trenger. Men det er ikke sikkert det hadde gått like bra å overføre komponent i en vanlig skjermet kabel. En SPDIF signal kan sikkert overføres av en vanlig RCA kabel. Men frekvensområdet som overføres er ganske forskjellig, og med høy frekvens er det viktig at kabel har riktig impedans. Du ser antagelig ikke forskjell på en skjermet kabel og en coax kabel, men forskjellen kan være vesentlig. Her bør man velge rett kabel. Om signalet er analogt eller digitalt spiller ingen rolle. Men kabel må velges ut fra bla.a frekvensområdet, mediet har absolutt stor innvirkning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå