Gå til innhold

Hvordan vil systemet mitt være å klokke? (på generell basis)

Anbefalte innlegg

Ja, nå som Crysis-demoen nærmer seg med stormskritt kunne jeg tenke meg å få mer ut av mitt (allerede relativt brae, spec står på profilen) system. Jeg har ingen erfaring med overklokking overhodet, så alltid spennende å prøve noe nytt første gang. Har en kompis som har mer erfaring enn meg (og nogenlunde samme system, så regner med hjelp derifra også). Men hva er farene? Kan jeg ødelegge noe, selv ved forsiktighet?

Hvilke programmer er kjekke å ha?fant ingen tråd med smarte programmer, som måler temperaturene og hastigheter og lignende. Regner med man bruker benchmarkprogrammer til å sjekke ytelse kontra stabilitet (Superpi, pcmark0x/3dmark0x)?

Guidene for overklokking ser jeg er skrevet for 2-5 år siden, og oppdatert deretter og lurer på om det er samme prinsipp "idag" som for lenge siden :wee: .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor 15 C feil? Uansett, tenkte å prøve det imorra, vil (billig)minnet mitt være en flaskehals?

Og hvilke temperaturer er nærme farepunktet for de forskjellige komponentene? Skal ikke ha noe rekord for å yte maks i div. benchmarks, men har lyst til å øke ytelsen noen prosent for å få mer ut av pengene, så om den stopper på 2,7 eller 2,73 så spiller ikke det store rollen, men litt er alltid kjekt :)

Lenke til kommentar

Det med Speedfan kan jeg dessverre ikke forklare (kan hende "feilen" kun gjelder for quad prosessorer), men det tryggeste er å bruke en annen (som f.eks. CoreTemp + Everest).

Når det gjelder minnet så kan det bli en flaskehals. Sleng opp link til hvilket minne du har så vi får se. Nå kan du i de fleste situasjoner sette ned hastigheten på minnet slik at det klarer å holde følge...

På temperatur fronten har jeg satt meg følgende "mål:"

*Dette er de maks temperaturene som "jeg" har satt og den reelle maks temperaturen kan være en annen... Det er en slags "komfort-sone" hvis du forstår hva jeg mener*

CPU Max: 70C

GPU Max: 80C

Minne: Når jeg fysisk kjenner at de er varme :)

NB: Når jeg fysisk kjenner at de er varme :)

---

Hva er temperaturene på ditt system (cpu, gpu osv) nå (uklokket/stock)?

Endret av heanwi
Lenke til kommentar

To stykker av disse.

Prøvde å laste ned core temp, men får bare at en driver failed to load og det minner mistenkelig om virus siden hver gang jeg trykker OK så kommer det opp to nye vinduer så jeg er nødt til å avsluttte prossessen.

Var herfra jeg lasta ned, er det riktig side?

Temperaturer avlest av Everest trial:

-Hovedkort 23 grader

-CPU 19 grader

-CPU-kjerne 1 31 grader

-CPU-kjerne 2 31 grader

-GPU-diode 47 grader

-GPU omgivelse - 38 grader

Kan nevne at GPU-vifta går på 60 % av maks hastighet og kabinettviftene går på fullt. Er også ganske kaldt på rommet etter at vinduet var oppe i natt, har heller ikke gjort noen tunge oppgaver enda, så vet ikke hvilke faktorer som påvirker :)

Og ja, jeg ha Vista. Så takk for det :)

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Så det er bare uflaks? Men synes det er rart at jeg får 3305 poeng på PCmark, den nyeste. Synes det var overraskende lite iforhold til andre maskiner, eller?

Kan komme tilbake om en time og skrive temperaturene da, når jeg har fått brukt PC-en litt.

Gadd ikke vente:

Hovedkort: 30 grader

CPU: 30 grader

CPU-kjerne 1 og 2: 40 grader hver

GPU diode: 55 grader

GPU omgivelse: 48 grader

GPUvifta går fortsatt på 60%...

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...