nomore Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Eg har to maskiner i nettverket som tidligere har stått i samme subnett og samme VLAN. Den ene maskinen har en tjeneste som den andre maskinen benytter seg av. For å øke sikkerheten og separere nettverket opp i logiske deler flyttet eg i går disse to maskinene(og flere, men det er uviktig) over på hvert sitt subnett og hvert sitt vlan. Klienten har x antall kommunikasjonskanaler mot serveren til enhver tid, men bare en er i bruk om gangen. På serveren kan eg til enhver tid se alle kanalene fra alle klientene til enhver tid, både de som er i bruk og de som ikke er i bruk. Kommunikasjonen er ikke konstant. Eg er litt usikker, men eg tipper klienten forespør data ca hvert 20-40 sekund fra serveren. Datamengden som overføres er maks et par kb. Problemet som nå har oppstått er at de kanalene som ikke er i bruk faller ut etter en tids inaktivitet. Den kanalen som er i bruk forblir åpen og brukbar hele tiden, men når klienten prøver å bytte til en av de andre får eg beskjed om at tilkoblingen er brutt. For å åpne kanalene igjen må eg starte klienten på nytt(programmet). Alt av maskiner, utstyr og klienter er koblet til en D-Link DES-3026 managment switch. Router/brannmur er en NetASQ F25. Kobling mellom disse er en enkelt nettverkskabel med tagget kommunikasjon(routeren tar seg av routing mellom vlan). Tips til hvor problemet kan ligge eller hvor eg bør begynne å feilsøke? Evnt tips til verktøy eg kan bruke? Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 litt mer info her: hva bruker du og overføre MELLOM vlan1 og vlan2 ? router/pc/switch du eller kjøre du begge vlan inn på en maskin ? en ofte feil pleier og være routern som stopper ting etter en hvis tid ofte 360sek(default på router). og kjent som "sesion time out" dem kan ha veldig mange navn. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Det er routeren som tar seg av kommunikasjon mellom VLAN. I går fikk eg gjort noen endringer som ser ut til å ha hjulpet mye ja. Eg fant en innstillinger som aktiverer støtte for halvåpne koblinger, samt økt timeout for TCP koblinger. Begge disse ser ut til å ha eliminert problemet så langt, men eg vet ikke spesifikt hvilken av disse. Får se hvordan dette blir utover og evnt komme tilbake med mer. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå