Gå til innhold

Hva trengs for å kjøre http og ventrilo server?


Kapli

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er blitt ganske lei av min billige web host som ligger i USA og jeg vil gjerne hoste min egen server så jeg kan bestemme alt selv. Min WoW guild trenger også en ventrilo server så det hadde vært bra om jeg kunne hostet en sånn også.

Hvor raskt trenger internettet mitt til å være?

Har akkurat fått fiber nett og jeg tror hastigheten er 10mbit ned og 5mbit opp. Er det nok til å hoste en WoW guild webside og en ventrilo server som det kommer til å være ca. 30 personer på max?

Hvor bra hardware må jeg ha får å kjøre en sånn server? Jeg har 2 gamle PC-er, den ene er en 5-6 år gammel dell maskin 1,7ghz, 256mb ram 160gb harddisk, vil gjerne bruke den fordi den bråker ikke veldig mye som min andre gamle PC gjør. Specs på den andre er 2,4ghz, 512mb ram 80gb harddisk, men den bråker veldig mye.

Tar gjerne i mot tips hvis noen andre har kjørt http + ventrilo server før.

 

Thanks in advance

 

- Kapli

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder ventrilo så har jeg ikke oversikt over hvor mye båndbredde den bruker, men burde holde med 5mbits of r ihvertfall 10 personer.

 

Når det gjelder hardware. så er det dårligste du har godt nok.

En webserver med lite trafikk og ventrilo server er veldig lavtkrevende og du vil ikke ha noen proble med å kjøre det

på en av dine gamle maskiner.

 

Jeg kjører selv Ubuntu på en gammel maskin med 1.2ghz med webserver,ventrilo og ftp og registrerer nesten ikke load på maskinen i det heletatt.

Lenke til kommentar

Ventrilo trenger ca 3kbps pr bruker som snakker.

Hvis du tenker at alle 30 personene snakker samtidig (noe som er lite aktuelt) trenger du 90kbps.

 

Det vil si 0.72 Mbit i opplasting.

 

Webserver krever mye om den har mye trafikk og mange brukere, om dette ikke er tilfellet er det ikke mye en webserver krever ;)

Lenke til kommentar
Ventrilo trenger ca 3kbps pr bruker som snakker.

Hvis du tenker at alle 30 personene snakker samtidig (noe som er lite aktuelt) trenger du 90kbps.

 

Det vil si 0.72 Mbit i opplasting.

 

Webserver krever mye om den har mye trafikk og mange brukere, om dette ikke er tilfellet er det ikke mye en webserver krever ;)

Tror ikke å hoste webserver vil bli noe serlig. Husk at du må ha domene og slikt. Det er veldig vanskelig for en newb å sette opp alt dette så jeg anbefaler noe annet. Skikkelig webhost til ca 300NOK i året + domene er tingen.

 

VT server er meget lett og sette opp. Tar heller ikke noe serlig båndbredde. Denne kan du gå for!

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

 

Jeg er en noob, ja, men jeg vil så gjerne lære :)

Har allerede et domene som er hos startlogic som jeg fikk når jeg kjøpte webhosting der, har tenkt å flytte det til godaddy og så bruke noe lingnende no-ip greie som oppdaterer domene til å gå til ip'n min hele tiden fordi jeg har dynamisk ip.

 

Har da tenkt til å kjøre xampp og ventrilo 2.1 server på debian på den eldste PC-en :)

Btw, MÅ jeg bruke ledning eller kan jeg bruke wireless, fordi har tenkt å sette PC-en ett sted hvor ingen merker den, og får ikke ledning derfra og til router.

Endret av Kapli
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har nå hatt servern oppe i en god stund, har funket veldig bra på server nummer 2, har støtet på mange problemer på veien som jeg har klart å løse selv. Endte f.eks opp med å kjøre Windows Server 2003 med apache+mysql+php fordi jeg hadde litt press på meg så jeg rakk ikke lære meg debian, syns det var så vanskelig.

Jeg har nå 2 problemer som jeg ikke har klart å få løst da,

1. Jeg bruker ZoneEdit som DNS server, men jeg sliter med å få den til å auto oppdatere siden jeg har dynamic IP. Finner ingen programmer som funker.

2. Har funnet et PHP script som backuper de databasene jeg vil og sender dem til meg på mail, eneste problemet er at jeg trenger et program/script som kjører det PHP scriptet 1 gang i uken eller noe.

 

Takker for alle svar :)

- Kapli

Lenke til kommentar
Jeg har nå hatt servern oppe i en god stund, har funket veldig bra på server nummer 2, har støtet på mange problemer på veien som jeg har klart å løse selv. Endte f.eks opp med å kjøre Windows Server 2003 med apache+mysql+php fordi jeg hadde litt press på meg så jeg rakk ikke lære meg debian, syns det var så vanskelig.

Det var synd.

Jeg har nå 2 problemer som jeg ikke har klart å få løst da,

Windows er problemet :p

1. Jeg bruker ZoneEdit som DNS server, men jeg sliter med å få den til å auto oppdatere siden jeg har dynamic IP. Finner ingen programmer som funker.

Hadde du brukt linux, kunnde du brukt ez-ipupdate :)

2. Har funnet et PHP script som backuper de databasene jeg vil og sender dem til meg på mail, eneste problemet er at jeg trenger et program/script som kjører det PHP scriptet 1 gang i uken eller noe.

Igjen hadde du brukt linux kunne du brukt crontab, mene fra spøk til alvor, den php greia burde du kunne løse med å "schedule" jobb i windows. Ligger under "control panel" eller noe sånt lite intuitivt navn :)

 

Mene, så vanskelig var det jo faktisk ikke å finne en dyndns klient til windows heller. Værsegod http://www.freymond.ca/ZoneEditDynDNS/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...