Gå til innhold

Bytte skjermkort i bærbar? Angrerett?


Larisss

Anbefalte innlegg

Hei...

 

Jeg lurer også på om det går ant å skifte/kjøpe nytt skjermkort til en bærbar noenplass. Jeg har i dag fått min nye bærbar som er en Amilo Pa2510 ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336987 )...Å i den står det et skjermkort som heter ATI Radeon X1200. Sånn som jeg har forstått det så er ikke dette skjermkortet endel av hovedkortet.

Dette skjermkortet tenkte jeg ivertfall var litt bra, men det var kjempedårlig.

Å angreretten på PC-en gjelder seffølgelig ikke nå når jeg har tatt den i bruk.

Så da må jeg prøve å finne på andre løsninger sånn at ikke 7000kr gikk rett ut av vinduet. Så jeg har et lite håp om at det kanskje går ant å skifte skjermkort i PC-en...

Så spørsmålet er: får man kjøpt skjermkort til bærbar noenplass? kan dette byttes på min pc?..

 

Ps. håper det er greit at jeg låner tråden din litt:P

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange spørsmål på en gang her, før jeg begynner å ta for meg vil jeg si at du i høyeste grad burde startet en ny tråd da du er way off topic.

 

1) ATI X1200 er integrert på hovedkortet. Du kan ikke skifte skjermkort i denne PC-en (99,9% sikkert, av flere årsaker.)

2) Angreretten gjelder selv om PC-en er tatt i bruk. Så lenge du varsler forhandler om at du vil benytte angreretten innen 14 dager etter at du mottok varen, skal det mye til for at angreretten ikke kan brukes.

3) Ja, skjermkort til bærbare er å få kjøpt, men utvalget er svært begrenset og antallet laptop'er det kan gjøres på likeså. gå til MXM-upgrade som selger ett lite utvalg, og som har en liste over alle kjente pc-modeller det er mulig å bytte skjermkort på.

 

Edit: jeg svarer naturligvis på Larisss' innlegg.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Mange spørsmål på en gang her, før jeg begynner å ta for meg vil jeg si at du i høyeste grad burde startet en ny tråd da du er way off topic.

 

1) ATI X1200 er integrert på hovedkortet. Du kan ikke skifte skjermkort i denne PC-en (99,9% sikkert, av flere årsaker.)

2) Angreretten gjelder selv om PC-en er tatt i bruk. Så lenge du varsler forhandler om at du vil benytte angreretten innen 14 dager etter at du mottok varen, skal det mye til for at angreretten ikke kan brukes.

3) Ja, skjermkort til bærbare er å få kjøpt, men utvalget er svært begrenset og antallet laptop'er det kan gjøres på likeså. gå til MXM-upgrade som selger ett lite utvalg, og som har en liste over alle kjente pc-modeller det er mulig å bytte skjermkort på.

 

Edit: jeg svarer naturligvis på Larisss' innlegg.

 

Takk for svar!...Jeg snakket med komplett i dag. å dem sa at om jeg hadde tatt PC-en i bruk, å gjort PC-en til "min egen"..Så har jeg ingen angrerett:S.

- Det som står i angreretten til komplett er:

OBS!Så sant innpakningen ikke tar skade eller blir forringet på noen måte (fremstår som ny), vil ikke åpning innebæreavskåring i angreretten. Dersom varen er tatt i bruk, som din egen, kan ikke angreretten gjøres gjeldende.

Lenke til kommentar

jeg kan dessverre ikke avskrive svaret fra komplett fullstendig da de ifølge lovteksten har rett. De er imidlertid ute på tynn is når de skal definere hva det vil si å ta den i bruk som sin egen.

 

Hensikten med angreretten er å gi forbruker mulighet til å prøve ett produkt som han ikke hadde mulighet til å prøve før produktet ble kjøpt. For å prøve en pc sier det seg selv at du må pakke den ut og starte den opp, og når du da finner ut at skjermkortet yter for dårlig, mener jeg i høyeste grad at din situasjon er en slik angreretten er ment å håndtere. Jeg ville ikke gitt meg så lett, det er tross alt en del penger det er snakk om, så vær ikke redd for å spørre forbrukerrådet/forbrukerombudet om råd og eventuelt om du bør ta saken videre om komplett ikke gir seg. Konfronter i hvertfall komplett med det jeg sier her.

Lenke til kommentar
jeg kan dessverre ikke avskrive svaret fra komplett fullstendig da de ifølge lovteksten har rett. De er imidlertid ute på tynn is når de skal definere hva det vil si å ta den i bruk som sin egen.

 

Hensikten med angreretten er å gi forbruker mulighet til å prøve ett produkt som han ikke hadde mulighet til å prøve før produktet ble kjøpt. For å prøve en pc sier det seg selv at du må pakke den ut og starte den opp, og når du da finner ut at skjermkortet yter for dårlig, mener jeg i høyeste grad at din situasjon er en slik angreretten er ment å håndtere. Jeg ville ikke gitt meg så lett, det er tross alt en del penger det er snakk om, så vær ikke redd for å spørre forbrukerrådet/forbrukerombudet om råd og eventuelt om du bør ta saken videre om komplett ikke gir seg. Konfronter i hvertfall komplett med det jeg sier her.

 

Ja jeg skal sende mail/ringe komplett i morgen å høre med dem. For meg så blir jo disse 7000kronene bare å hive ut av vinduet om jeg ikke får benytte meg av angreretten. Siden jeg er avhengig av et litt brukbart skjermkort. Jeg trodde ivertfall at ATI X1200 kanskje var litt bedre enn ATI X700 som jeg har på min stasjonære pc, men er ikke i nærheten. Så nå sitter jeg seffølgelig på min stasjonære pc, mens den bærbare ligger innpakket i esken den kom med:S... Men tusen takk for svar og litt håp om at jeg kanskje klarer å få sendt bærbaren tilbake.

Lenke til kommentar

Mener også at komplett kanskje er på tynn is der.

Skal returne selv en bærbar til computercity.no i morgen, testet den og var ikke fornøyd med den.

Ringte computercity og dem spurte ikke noe om den er "tatt i bruk" eller ikke, skulle bare fylle ut angrerettskjemaet

og sende den til dem. Er kanskje mulig at dem tar betalt noen hundre for å måtte "konfigurere" PC-en på nytt..

Og som ventle sier så er vel angreretten for at du skal ha muligheten for å prøve/se varen, og det får du jo ikke muligheten til ifølge komplett. Ifølge dem så må du kjøpe varen helt usett, og det holder ikke.

Ring til komplett igjen og ikke gi deg, nevn omså forbrukerrådet hvis dem ikke "mykner opp"...? :)

 

 

Mvh

 

Huffda, beklager . nå ble jo tråden kuppet helt

Endret av krbalto
Lenke til kommentar
Mange spørsmål på en gang her, før jeg begynner å ta for meg vil jeg si at du i høyeste grad burde startet en ny tråd da du er way off topic.

 

1) ATI X1200 er integrert på hovedkortet. Du kan ikke skifte skjermkort i denne PC-en (99,9% sikkert, av flere årsaker.)

2) Angreretten gjelder selv om PC-en er tatt i bruk. Så lenge du varsler forhandler om at du vil benytte angreretten innen 14 dager etter at du mottok varen, skal det mye til for at angreretten ikke kan brukes.

3) Ja, skjermkort til bærbare er å få kjøpt, men utvalget er svært begrenset og antallet laptop'er det kan gjøres på likeså. gå til MXM-upgrade som selger ett lite utvalg, og som har en liste over alle kjente pc-modeller det er mulig å bytte skjermkort på.

 

Edit: jeg svarer naturligvis på Larisss' innlegg.

 

Takk for svar!...Jeg snakket med komplett i dag. å dem sa at om jeg hadde tatt PC-en i bruk, å gjort PC-en til "min egen"..Så har jeg ingen angrerett:S.

- Det som står i angreretten til komplett er:

OBS!Så sant innpakningen ikke tar skade eller blir forringet på noen måte (fremstår som ny), vil ikke åpning innebæreavskåring i angreretten. Dersom varen er tatt i bruk, som din egen, kan ikke angreretten gjøres gjeldende.

 

Det det er helt på tryne :mad: Kompletts tolkning av loven holder aldeles ikke vann.

 

Angrefristloven § 12 sier:

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

 

Spørsmålet er således ikke om du har tatt maskinen i bruk, men om den kan leveres tilbake i samme stand og mengde.

 

Det er således ingenting i veien for at man kan motta en pc, pakke den ut, starte den og prøve ulike programmer for å se om man liker den eller ikke. Man må bare være forsiktig så man ikke lager permanente merker, riper osv.

 

Kort sagt.....Ikke gi deg :)

Lenke til kommentar

Det det er helt på tryne :mad: Kompletts tolkning av loven holder aldeles ikke vann.

 

Angrefristloven § 12 sier:

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

 

Spørsmålet er således ikke om du har tatt maskinen i bruk, men om den kan leveres tilbake i samme stand og mengde.

 

Det er således ingenting i veien for at man kan motta en pc, pakke den ut, starte den og prøve ulike programmer for å se om man liker den eller ikke. Man må bare være forsiktig så man ikke lager permanente merker, riper osv.

 

Kort sagt.....Ikke gi deg :)

 

Hei... Jeg sendte en skikkelig bra mail til dem i dag. Men fikk bare et lite svar tillbake fra dem at det ikke var mulig å få levert tilbake PC-en:S.....Dette fårstår jeg ikke, Kan komplett ha en egen angrerettslåv? Jeg regner med at det er den låven du har skrevet der som gjelder for alle kjøp, i alle butikker?:S

Noen flere tips på hvordan jeg kan få årdnet dette, tror ikke komplett kommer til å gi seg?...

Endret av Larisss
Lenke til kommentar

Nei, det finnes nok ingen egen angrerettslov for Komplett :no:

 

Ikke bry deg med hva Komplett sier. Om du ikke vil ha PC-en lengre, skal du sende den tilbake sammen med angrefristskjemaet. Deretter sender du en e-post til Komplett - forklarer hva du har gjort og opplyser at med mindre de aksepterer returen og gir deg pengene tilbake, vil du sende saken til forbrukerrådet.

 

Jeg forutsetter hele tiden at du ligger innenfor fristen på 14 dager.

Lenke til kommentar
Nei, det finnes nok ingen egen angrerettslov for Komplett :no:

 

Ikke bry deg med hva Komplett sier. Om du ikke vil ha PC-en lengre, skal du sende den tilbake sammen med angrefristskjemaet. Deretter sender du en e-post til Komplett - forklarer hva du har gjort og opplyser at med mindre de aksepterer returen og gir deg pengene tilbake, vil du sende saken til forbrukerrådet.

 

Jeg forutsetter hele tiden at du ligger innenfor fristen på 14 dager.

 

Jeg har allerede fått returskjema og alt av dem, så det ligger klart. Men da jeg leste "angrerettsskjemaet" til komplett, så jeg at det kanskje ikke var noen vitsig å sende inn PC-en til komplett, og etter jeg hadde pratet med dem så hadde jeg rett...Jeg skal ta å sende dem e email med den angrerettslåven som virkelig gjelder. For jeg regner med at ikke komplett sin gjelder, siden dem har funnet på masse egne ting å satt inn i loven.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lest litt på siden til forbrukerrådet. Dette er det som står om angrerettn om man har kjøp data: Les nøye!!

Angreretten går tapt dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde og dette skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. Angreretten gjelder ikke når den samlede kjøpesum (inkludert frakt- og tilleggskostnader) under kr 300. Videre er visse varer unntatt fra angreretten. Dette gjelder dersom varen har en slik beskaffenhet at den raskt forringes fysisk, varer hvor selve leveringen medfører at varen ikke kan tilbakeleveres, eller dersom du har kjøpt et lyd, bilde- eller dataprodukt (CD, DVD, dataprogram, osv.) og har brutt forseglingen. Med forsegling menes også teknisk plombering. Det må fremgå klart og tydelig at angreretten bortfaller ved brudd på forseglingen. ....

- Sånn som jeg oppfatter det der, så har jeg ingen rett om PC-en er blitt brukt. Det vil si "teknisk plombering".

Har jeg oppfattet det feil nå eller?

- Jeg har ivertfall tatt kontakt med forbrukerrådet nå, så venter på mail fra dem, så får jeg høre hva jeg kan gjøre med saken

Endret av Larisss
Lenke til kommentar

så lenge du ikke har skrudd opp maskinen så skal loven gjelde. Teknisk plombering er en fysisk "lås" eller en forsegling på maskinen som skal hindre deg i å demontere den. Det at du har åpnet opp lokket på laptoppen og brukt den litt skal ikke ha noe å si.

Endret av awesom-o
Lenke til kommentar
- Sånn som jeg oppfatter det der, så har jeg ingen rett om PC-en er blitt brukt. Det vil si "teknisk plombering".

Har jeg oppfattet det feil nå eller?

 

Ja, det der misforstår du.

 

Unntaket gjelder for musikk- og datacd'er eller -DVD-er, samt progamvare som er forseglet eller plombert. Unntaket gjelder ikke datamaskiner eller datakomponenter.

Lenke til kommentar
- Sånn som jeg oppfatter det der, så har jeg ingen rett om PC-en er blitt brukt. Det vil si "teknisk plombering".

Har jeg oppfattet det feil nå eller?

 

Ja, det der misforstår du.

 

Unntaket gjelder for musikk- og datacd'er eller -DVD-er, samt progamvare som er forseglet eller plombert. Unntaket gjelder ikke datamaskiner eller datakomponenter.

 

 

Okey bra;)...Da vet jeg ihvertfall at jeg ikke skal gi meg på dette..

Mitt siste svar fra komplett:

(Det er faktisk helt i tråd med angrerettloven og det er nok ikke så mye vi kan gjøre for å hjelpe deg. Er varen tatt i bruk som din egen så har du ingen angrerett lenger og om andre firmaer gjøre det er jo forsåvidt likegyldig for oss satt på spissen.)..

- Så kommer ingen vei med dem ihvertfall

Endret av Larisss
Lenke til kommentar

Komplett suger ass! (Vet at dette er en barnslig og lite voksen måte å si det på) men faen heller, de er i forbruker elektronik bransjen, og når de reklamerer for produktene sine på en slik måte at produktene fremstår som verdens beste uansett hvor billige de er, må de forvente at kunden kan føle seg lurt og at han/henne ønsker å bytte den.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe mer fra komplett dersom de ikke tar seg sammen og gjør om på instilligen sin når det gjelder angreretten.

 

La "Larisss" få bytte PC-en!

 

Mvh Sigurd

Lenke til kommentar
Komplett suger ass! (Vet at dette er en barnslig og lite voksen måte å si det på) men faen heller, de er i forbruker elektronik bransjen, og når de reklamerer for produktene sine på en slik måte at produktene fremstår som verdens beste uansett hvor billige de er, må de forvente at kunden kan føle seg lurt og at han/henne ønsker å bytte den.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe mer fra komplett dersom de ikke tar seg sammen og gjør om på instilligen sin når det gjelder angreretten.

 

La "Larisss" få bytte PC-en!

 

Mvh Sigurd

 

Ja jeg bruker alltid Komplett når jeg handler meg noe pc-deler ol. vet ikke hvor mange 10000 av kroner jeg har brukt på komplett men det er mye. Dette blir ihvertfall siste gangen min, å alle mine kompisser sin, siden det vanligvis er jeg som bestiller for dem... DÅRLIG AV KOMPLETT! SYNS at alle andre som er her skal støtte meg, å aldri handle på komplett mer:P for å sette det på spissen som komplett sier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...