Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Dette er en litt informasjon til alle som gjerne vil benytte en PC som lydkilde for stereoanlegget. Dette omhandler kun stereolyd, ikke multikanal. Flerkanalslyd kan kanskje oppnås på noenlunde samme måte uten at jeg vet noe om det. Jeg har etterhvert kommet til at "vanlige" lydkort til PC-er er dårlige greier når det kommer til lydkvalitet. Creative, som vel er de største på privatmarkedet, satser mer på artige utrykk og markedsføring enn på å levere bra produkter. I tillegg er standarden på drivere og support, spesielt da på eldre hardware, i en klasse for seg selv langt under hva det burde være. Innen lydproduksjon er det en del som leverer bedre greier, som f.eks RME, Apogee eller Lynx. Problemet her er at disse er lager ting for produksjon av lyd og ikke kun til avspilling. Du betaler forholdsvis mye og får egentlig mye mer en du trenger. Jeg har isteden fått meg en USB til SPDIF converter. Her er den med kabler. Den er genial, ingen driver behøves!. En PC helt uten lydkort kan altså forsyne stereo'n med lydsignaler i form av S/PDIF (Sony/Phillips Digital Interface). Du vil imidlertid trenge noe som kan gjøre om S/PDIF til analog lyd dersom du ikke har S/PDIF inngang på stereoanlegget allerede, altså en D/A konverter (DAC). Slike enheter finnes i ulike prisklasser og typer, RME ADI-2 er en del brukt. Det finnes sågar CD Spillere med S/PDIF inn. Det er altså ikke sånn at en bare MÅ ha et lydkort for å kunne benytte en PC som avspiller. Til å spille av musikk benytter jeg forøvrig Foobar2k med ASIO for å få best mulig kvalitet ut. ASIO er nødvendig for å "gå rundt" kmixer i WinXP (for å hindre manipulering av det digitale signaler samt jitter). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå