Gå til innhold

[løst]GameCanvas, Sprites og LayerManager


Anbefalte innlegg

Jeg driver å lager ett "multiplayer" spill der jeg har n antall spillere.

Jeg har ett spillerobjekt for hver spiller som jeg lagrer i en vector.

 

I spillerobjektet har jeg en sprite som skal representere denne spilleren

grafisk. Denne spriten oppdateres ettersom spilleren flytter seg, men

det er ikke hær problemet ligger.

 

Alle sprites legger jeg inn i ett LayerManager med .insert(spriteObj, 1);

 

Det er heller ingen problem og flytte denne spriten, jeg bruker

.move(x, y) for antall piksler den har flyttet seg siden sist gang

posisjonen ble sjekket.

 

Problemet er at jeg ikke får bort den grafiske representasjonen av den/

de gamle spritene.

 

For spriten som representerer den spilleren som spiller spillet er det ingen

problemer, og der bruker jeg bare .move(x, y) og da skjer alt automatisk.

 

Noen som har peiling?

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen som har satt seg sikkelig godt inni GameCanvas ol. ??

 

Kan dessverre ikke dele noe kode med dere siden det rimelig mange linjer.

Men det som skjer er i hovedsak:

 

//Hvis denne spilleren ikke har en sprite, opprett en
//Legg spriten inn i playerobjektet
layerManager.insert(spriteObj, 1) //legg spriten i layerManageren

//Hvis spilleren har en sprite, hent den ut av playerobjektet og oppdater den
spriteObj.move(x, y) //Flytt spriten
//Oppdater spriten i playerobjektet

//Oppdater grafikken

 

Jeg gjør det samme med en annen sprite som er en global variabel i klassen,

og på den funker alt som det skal.

Men spritene i playerobjektene nekter å oppføre seg på samme måte.

Lenke til kommentar

Til din opplysning så har jeg laget alt selv fra bunnen av, derfor er det sikkelig uforståelig hvorfor det fungerer på den ene måten men ikke på så og si samme måte.

 

Det jer er ute etter er vel kanskje en måte å fjerne ett lag på i en layermanager, eller en eller annen smart måte å gjøre dette på. Er ikke helt sikker :p

Endret av xibriz
Lenke til kommentar
//Hvis denne spilleren ikke har en sprite, opprett en
//Legg spriten inn i playerobjektet
layerManager.insert(spriteObj, 1) //legg spriten i layerManageren

//Hvis spilleren har en sprite, hent den ut av playerobjektet og oppdater den
spriteObj.move(x, y) //Flytt spriten
//Oppdater spriten i playerobjektet

//Oppdater grafikken

layerManager.remove(spriteObj, 1);

Har du prøvd det?

Lenke til kommentar

Ja, de skulle i teorien fungere. Men hvis jeg legger spriten til layermanageren og så legger den til playerobjektet, så kan jeg ikke hente spriten ut av playerobjektet igjen for så og fjerne det fra layermanageren. :|

 

noe sånnt som dette går ikke:

 

Player p = new Player(unikID);
Sprite sp = new Sprite(image, size, size);
layermanager.insert(sp, 1);
p.setSprite(sp);

//og så

Sprite sp = p.getSprite();
layermanager.remove(sp);

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...