Gå til innhold

D40, D50,D80 Haster!

Anbefalte innlegg

Amund Blix har vel også uttalt at han så og si utelukkende bruker M, selv med dSLR.

HVA!! :) Når jeg gjør jobber som krever blitz, er det alltid M, er lysforholdene temmelig konstante , er det også alltid M, slik at lysmåleren ikke lar seg lure av lyse eller mørke bakgrunner selv om motivet har samme lys.

Men uten om det er det Av det går i, men med mellomformat og storformatkameraer har jeg ikke noe valg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg misforstått et av dine tidligere innlegg, der jeg mente at du skrev det jeg hevder i min post. Beklager den misforståelsen. Uansett så bruker vel de fleste en form for auto i dag til daglig bruk, sett bort fra de som ikke har noe slik. Uansett så er det ikke galskap å kun bruke M til daglig bruk, enten man er erfaren eller nybegynner. I likhet med deg så bruker jeg mest M i forbindelse med bruk av blitz selv, siden valg av blender og lukkertid er sentralt for meg når jeg skal belyse noe med kunstig lys. Jeg velger så og si alltid en langsom blitzsync.

Edit: For de med Canon F1 og Nikon F2 finnes det også muligheter for automatikk. Nikon leverte en Photomic-søker med servomotor for lukkerstyrt blenderautomatikk til siste variant av F2, og Canon hadde også en tilsvarende til sin F1.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Kankje ett dumt spørsmål, men spør alikevell.

Har ett stødig stativ stående som jeg kan bruke.

Kan det være ett alternativ og montere opp det, finne meg noe og ta bilde av for så å ta bilde i de forskjellige Modusene, feks, M, A og auto.

Da vil jeg kunne få 3 "eksakt" like bilder som jeg kan prøve å bedømme i ettertid når jeg legger dem inn på pc.

Kan dette være en god ide for å lære seg dette med blender, lukkertid, iso etc?

Ja, e grønn, men man må da kun klar å lær sæ det her :yes:

Lenke til kommentar
Kankje ett dumt spørsmål, men spør alikevell.

Har ett stødig stativ stående som jeg kan bruke.

Kan det være ett alternativ og montere opp det, finne meg noe og ta bilde av for så å ta bilde i de forskjellige Modusene, feks, M, A og auto.

Da vil jeg kunne få 3 "eksakt" like bilder som jeg kan prøve å bedømme i ettertid når jeg legger dem inn på pc.

Kan dette være en god ide for å lære seg dette med blender, lukkertid, iso etc?

Ja, e grønn, men man må da kun klar å lær sæ det her :yes:

Vel, tanken på å ta bilder med bruk av et stativ for å se forskjellen er god, men det vil ikke funke slik du beskriver her. Du kan risikere å ta alle bildene med lik blender og lukker og dermed få helt like bilder.

Sett heller kamera på A og ta en drøss med bilder med forskjellig blenderåpning så ser du bedre forskjellen. Gjerne ta bilde i 45 graders vinkel mot et gjerde e.l. Da ser du også hvordan lukkertid forandrer seg når du forandrer blender.

Ellers er også et lite tips å ta en tur på biblioteket. Omtrent alle gamle/nye bøker har noen kapitler om dette. Forholdet mellom blender/lukker/ISO (ASA i gamle bøker) har ikke forandret seg fra tidenes morgen.

Lenke til kommentar

hmm.. en god idé er kanskje å ta bilder av en bevegende ting med forksjellige lukkere (lukkertid bestemmer hvor lenge et bilde skal bli tatt, altså hvor lenge kameraet skal slippe inn lys), slik at du ser hvor lang lukker osv du kan bruke. Og du kan ta et bilde ev en ting som du fokuserer på, og en annen ting i bakgrunnen, så tar du dette bildet med ulike blendere (blenderåpning, kan sammenliknes med pupillen, det større den er, det mer lys den slipper in)

Lenke til kommentar

Jeg er også ganske ny innen foto og bruker for det meste M, men også auto/auto uten blits pga jeg ikke gidder å stille inn blender, lukker etc hvis jeg bare skal ta et snapshot..

Drar man innom M, A og P burde man til slutt vite en del om blender, lukkertid og ISO. Så kanskje trådstarter selv skal velge hva han vil begynne med istedet for at dere skal gnage hull i forumet?

Lenke til kommentar

hehhee. Bjohansen.

Har vel fyra opp litt selv også, så tråden har tatt av litt.

Såg faktisk litt muligheter til å lære litt :p

Hmmm, får vel stikke en tur på bibliotekt og låne noen bøker.

Har prøvd litt i dag nå, kjørte da på A for fikk ikke helt til justeringene i M.

Tok bilde av ett bestemt punkt på en tegelsteinsvegg (45grader) med hele spekteret av blenderen eller hvordan jeg skal forklare det.

Såg jo himmelvid forskjell på bildene, men da kommer jeg til neste punkt. Hvordan skal jeg i en gitt situasjon liksom kunne vite hva som egentlig er det idiellet innstillingen der å da!!

Hehehe, nei får vel stikke på biblioteket i morgen og finne en god bok. Kankje jeg forstår mere av det da.

Noen som har ett godt forslag til bok?

Lenke til kommentar
Såg jo himmelvid forskjell på bildene, men da kommer jeg til neste punkt. Hvordan skal jeg i en gitt situasjon liksom kunne vite hva som egentlig er det idiellet innstillingen der å da!!

Dette vil komme etter hvert. Selv erfarne fotografer kan ikke si hvilken blender og lukker som er ideél for enhver situasjon. Eller hvilken som vil gi korrekt eksponering. Prøving og feiling er et av de mest effektive hjelpemidlene for å få til et godt bilde. Jeg tør si at alle tar flere enn ett bilde av et motiv. Nå ser jeg selvklart bort fra snapshots. Mange tar opptil 10 bilder av hvert motiv, hvis de har god tid, og vil ha et så godt bilde som mulig.

Lenke til kommentar

Aak1 :yes: :yes: :yes:

Takk, nå begynner ting å demre litt.

Ta Mange bilder, legg inn på pc og volla. Blei noen av disse GODE, resten går i pappirkurven :roll:

Er jeg litt inne på det nå?

Skjønner selvsagt at man etterhvert lærer seg bedre hva man forventer å måtte bruke.

Lenke til kommentar
Yepp... Jeg kan ofte stappe minnekortet mitt fullt (ca 200 bilder), uten å få noe mer enn 2-3 gode bilder. Og et par nye ideér ^^

Enkelte dager er 1/200 for mye å forlange også. Jeg har vært ute før uten å kommet hjemmed noe bra, men så har jeg også vært ute å tatt 100 bilder og fått 20 gode. (Dog mange like bilder men samtidig ulike)

ble en 0 for mye på 1000

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Yepp... Jeg kan ofte stappe minnekortet mitt fullt (ca 200 bilder), uten å få noe mer enn 2-3 gode bilder. Og et par nye ideér ^^

Enkelte dager er 1/200 for mye å forlange også. Jeg har vært ute før uten å kommet hjemmed noe bra, men så har jeg også vært ute å tatt 1000 bilder og fått 20 gode. (Dog mange like bilder men samtidig ulike)

Det er for meg enda en gåte hvorfor DU, Mr. Olsen, ikke skaffer deg et analogkamera (et gammelt et uten automatikk hehe). Når jeg bruker film tror jeg forholdet mellom "keepers" og søppel er nærmere 25-30/36!

Lenke til kommentar

Enkelte dager er 1/200 for mye å forlange også. Jeg har vært ute før uten å kommet hjemmed noe bra, men så har jeg også vært ute å tatt 1000 bilder og fått 20 gode. (Dog mange like bilder men samtidig ulike)

Det er for meg enda en gåte hvorfor DU, Mr. Olsen, ikke skaffer deg et analogkamera (et gammelt et uten automatikk hehe). Når jeg bruker film tror jeg forholdet mellom "keepers" og søppel er nærmere 25-30/36!

Eg tog an ikkje...

søppel er nærmere 25-30/36!

Mener du at du har 25-30 brukbart av 36 bilder, eller at du kun har 6-11 bilder som er bra av 36?

Om du mener at jeg har lite gevinst på turene mine så er nok det mest på grunn av at jeg søker sjeldne fugler med tamron 70-300mm og da kommer jeg til kort...

Men da vil det si at innlegget ditt var sarkastisk, så hva mener du? :)

Lenke til kommentar

Når "forholdet mellom "keepers" og søppel" er 25-30/36, så betyr det strengt tatt at du har 25-30 keepers per 36 søppelbilder, så jeg tror kanskje den formuleringen var litt uheldig, ja :p

Antar meningen var at av en 36-bilders film så blir det 25-30 bra bilder. Min personlige erfaring fra analog fotografering bekrefter ikke akkurat det, men så har jeg også bare fotografert analogt med kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Fikk litt lyst til å legge igjen en kommentar i denne tråden, ang. hvilke prog. som brukes...

Jeg har ikke hatt D80'n min så veldig lenge, og har frem til nå bare fotografert på A. Det funket greit nok det, men jeg var i Hemsedal i høstferien, og prøvde meg fram med M. Har begynt å få dreisen på det, og for min del ble fotograferingen morsomere med M. Følte at man kunne "bestemme" mer hvordan resultatet skulle bli.

Så det at nybegynnere ikke bør bruke M, tror jeg er bare tøv. Kanskje det er fordi jeg satt meg mye inn i det tekniske i fotografering før jeg kjøpte meg dSLR, at jeg skjønte det rimelig greit, men det skal ikke være umulig å skjønne det om man bare prøver seg fram.

Prøv og feil var hvertfal det som hjalp meg :) Så nå går det nesten bare i M på kameraet mitt...

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Når "forholdet mellom "keepers" og søppel" er 25-30/36, så betyr det strengt tatt at du har 25-30 keepers per 36 søppelbilder, så jeg tror kanskje den formuleringen var litt uheldig, ja :p

Antar meningen var at av en 36-bilders film så blir det 25-30 bra bilder. Min personlige erfaring fra analog fotografering bekrefter ikke akkurat det, men så har jeg også bare fotografert analogt med kompaktkamera.

Med min fotografering er jeg avhengig av et bilde og et histogram, så da tipper jeg den var meget sarkastisk fra Svein's side.

Men Svein. Selv om "noen dager" ikke resulterer i noe så betyr ikke det at det er en dag i uka... som oftest får jeg som endelt brukbare, men om jeg går ut uten noe formål og uten en ide kan jeg komme komme hendt hjem.

Dagene etter at makroen f.eks var det MYE jeg var fornøyd med. tok vel 1000 bilder på 2 dager, og det resulterte vel i over 100 gode bilder, men mange av de var meget like, siden jeg tok mange bilder av samme motiv (Vannymfer 4 ever) men det er lenge sidn jeg hadde så god uttelling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...