Gå til innhold

D40, D50,D80 Haster!

Anbefalte innlegg

Gratulerer! Du har uten tvil valgt deg inn i et lovende system, og du kommer til å få til mye bra frammover. Jeg vil anbefale deg til en ting. Sett kameraet på m, og lær deg hva innstillinger gjør. Hva er ISO, hva er blender, hva er lukkertid, hvordan stiller man det. (Bare spør meg, har kameraet.)

Hvorfor du anbefaler han å sette kamera på M forstår jeg ikke. M er noe han aldri ellers vil bruke, og det er poengløst å lære seg å arbeide uten lysmåling da han alltid vil ha dette tilgjengelig. Hvis man vil ha et bilde eksponert mer/mindre enn kameraets lysmåling foreslår bruker man eksponeringskompensasjon. Du kan da ikke påstå at man ikke lærer hva blender og lukker gjør hvis man har kameraet satt på A? "Sett kameraet på M for å lære!" virker for meg som noe fotografer som har arbeidet uten lysmåling i 20-30 år sier for at "unge" SLR-brukere skal "gå gjennom" det samme som de selv gjorde, uten noen spesiell grunn. Lysmålingen på kamera er til for å brukes, den har svært, svært få downsides.

Tiltredes, selv om det av en eller annen grunn har en tendens til å være svært unge fotografer som kommer med dette "rådet". Det er en grunn til at programmet heter "A" - det står for "alltid".

Så Av (Canon) står for "Alltid vanskeligere" ;)

Trådstarter: Det han mener er at A er det beste alternativet, selv om jeg er sterkt uenig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å lære seg forholdet mellom blender, lukker og ISO er ikke så vanskelig som det virker som i denne tråden. Vi lærte det faktisk før vi hadde noe nett å lese på også. :tease:

Uansett innstilling du bruker er dette noe du må lære.

Jeg bruker forøvrig A på nesten alle bildene mine. Skal helt spesielle forhold til før jeg bruker noe annet.

Lenke til kommentar
Anew, hva mener du?

Det Gronz (og jeg) sier, er at det er blenderen som er "sjefen". Den bestemmer hvor mye lys som slipper inn, og dermed hvilken ISO-verdi, lukkertid, dybeskarphet mv. du får (selvsagt ut i fra det tilgjengelige lyset!). Det er blenderen som er interessant, og det er den du styrer i A. Om du tilbringer tiden din i M, så kaster du enten bort tid på å stille lukkertiden eller blenderen, eller begge deler riktig. M er til for de situasjonene hvor lysmåleren ikke klarer jobben, men de situasjonene er forholdsvis sjeldne.

Det du trenger for å "skjønne" fotografi, er å skjønne hvordan blenderen ("f-tallet" på nybegynnersk) påvirker alt det andre. Eksponering i seg selv er ikke noe hokus pokus - det er forholdsvis enkel mattematikk. Det har ingen hensikt å snuble rundt i mørket på M som nybegynner, om du uansett ikke skjønner hvordan ting henger sammen. Prøv da heller å forstå én ting (blenderen!), og så forsøker du å følge med på hvordan lukkertidene og dybdeskarpheten påvirkes når du justerer den. Det kan være like greit å begynne i P, hvor alt er automatisk, og så forsøke å følge med på hvordan eksponeringsverdiene endrer seg i ulikt lys. Når du føler at du har begynt å se noen sammenhenger, og har lyst til å begynne å fotografere (i motsetning til bare å ta bilder), så kan du bevege deg over i A.

Jeg vil anslå at jeg tar 95% av bildene mine i A ("alt"), 1% i S (utelukkende "action" - ofte med blits), 2% i P (snapshots, enkelte typer blitsbilder) og 2% i M (bilder i relativt stabilt, men ubalansert lys - typisk konserter, teaterforestilinger og noen blitsbilder hvor jeg er ute etter en bestemt effekt). Grønn auto og "motivprogrammer" bruker jeg aldri.

Edit: I de fleste tilfellene hvor jeg ender opp i M kunne jeg ha løst det ved å spotmåle lyset i stedet, men når lyset er stabilt er det like greit å finne en riktig eksponering, så slipper man å spotmåle igjen og igjen).

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Å lære seg forholdet mellom blender, lukker og ISO er ikke så vanskelig som det virker som i denne tråden. Vi lærte det faktisk før vi hadde noe nett å lese på også. :tease:

Uansett innstilling du bruker er dette noe du må lære.

Jeg bruker forøvrig A på nesten alle bildene mine. Skal helt spesielle forhold til før jeg bruker noe annet.

Motsatt her, må spesielle forhold (Les planlagt resultat som HDR) for at jeg bruker m...

Lenke til kommentar
hehhehe, tro det eller ei, men føler faktisk jeg lærer litt her nå :grin:

Fortsett å vær uenige og diskuter i denne tråden dere, for så lenge det foregår på dette nivået føler jeg faktisk at jeg lærer litt :p

Hehe, jeg avsluttet mine innlegg da jeg tenkte det ble litt vel mye OT og ikke helt hva du spurte om.

Jeg gjør nesten som Anew, 95% av bildene tar jeg i A. Det betyr at du stiller blender selv og kamera velger lukker. (Som sagt før, lukker, blender og ISO må du lære). Ytterst sjelden bruker jeg S, husker nesten ikke når jeg sist brukte det. Da stiller du lukker og kamera bestemmer blender.

Fordelen med disse 2 er at du alltid får riktig eksponerte bilder så sant ikke lysmåler blir lurt. Det gjør den ofte, så da bruker du noe som heter eksponeringskompensasjon.

Med blitz bruker jeg en del M, f.eks. ved innebilder på dagtid måler jeg lyset utenfor vinduene og stiller lukker/blender etter det. Når blitzen brukes da blir lyset inne/ute det samme dersom jeg ønsker det.

EDIT; For å ha vært innom det; 18-70 mm til Nikon er et ganske bra objektiv. Sammen med en D50 er dette en bra start. Personlig ville jeg ikke valgt D40.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar

Jeg reagerer litt når det skrives at man ikke får lysmåling på M. Hvem i alle dager har laget et kamera som skrur av lysmålingen på M? Det er tidenes merkeligste uttalelse på akam-forumet. M gir bare mer kontroll over settingene som man foretar, enten med eller uten hjelp av lysmåleren.

Selv om nesten alle bildene jeg tar tas på Av, så ville jeg aldri eid et slr-kamera uten M. Man trenger M når lyset er veldig skiftende, og eksponeringen må holdes konstant. I tillegg så lærer man mye av å jobbe i M tidlig i læreprosessen. De som gjør det forstår prinsippene mye hurtigere. Jeg lar meg til stadighet forbløffe over hvor basic spørsmål om eksponering vi kan få her på forumet fra folk som har brukt slr i mange måneder. Programautomatikk i kamreaene ser ut til å frata en del brukere den lille rest av logisk tenking som mennesker er i stand til utføre i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Jeg reagerer litt når det skrives at man ikke får lysmåling på M. Hvem i alle dager har laget et kamera som skrur av lysmålingen på M? Det er tidenes merkeligste uttalelse på akam-forumet. M gir bare mer kontroll over settingene som man foretar, enten med eller uten hjelp av lysmåleren.

Nå syns jeg du er litt for ivrig til å tolke Gronz i værste mening. Det er jo ingen som har sagt at man skrur lysmåleren av, men hele poenget med M er jo å kunne overprøve den ("kaste den på båten"). Om man hele tiden skal bruke M som en øvelse i å skru på kommandohjul til lysmåleren er "fornøyd", så er jo det temmelig bortkastet, og - mener jeg - lite annet enn en tungvint A.

Personlig bruker jeg sjelden eksponeringskompensasjon, men jeg er bevisst på hva jeg har i søkeren når jeg måler lyset og bruker eksponeringslås, samt veksler aktivt mellom ulike lysmålingsmetoder under visse forhold. Det er nok mer et spørsmål om hvordan man foretrekker å inrette seg.

Lenke til kommentar

Selv om nesten alle bildene jeg tar tas på Av, så ville jeg aldri eid et slr-kamera uten M. Man trenger M når lyset er veldig skiftende, og eksponeringen må holdes konstant. I tillegg så lærer man mye av å jobbe i M tidlig i læreprosessen. De som gjør det forstår prinsippene mye hurtigere. Jeg lar meg til stadighet forbløffe over hvor basic spørsmål om eksponering vi kan få her på forumet fra folk som har brukt slr i mange måneder. Programautomatikk i kamreaene ser ut til å frata en del brukere den lille rest av logisk tenking som mennesker er i stand til utføre i noen tilfeller.

Ser du begrunner min mening meget bra, bedre enn det jeg selv kunne. Jeg mener også at man lærer mer av m i startfasen. Da må man selv sette lukker og blender, og da finner man fort ut hva som gjør hva. Jeg har funnet det nyttig også etter oppstartsfasen, og når jeg bruker blits ved makro og det er lite lys så kan jeg til nød bruke A, fordi lukkeren ikke er viktig, og jeg setter blenderen på 8 +-, og blitsen på auto. (Og det har gjort slik at jeg ikke kan å bruke blitsen 100%, men et valg jeg har tatt)

Vet f.eks ikke hva forskjellen på AA og TTL, og hva blitsen gjør annerledes, men begge funker for meg.

Anew: Jeg siterer:

Hvorfor du anbefaler han å sette kamera på M forstår jeg ikke. M er noe han aldri ellers vil bruke, og det er poengløst å lære seg å arbeide uten lysmåling da han alltid vil ha dette tilgjengelig. Hvis man vil ha et bilde eksponert mer/mindre enn kameraets lysmåling foreslår bruker man eksponeringskompensasjon. Du kan da ikke påstå at man ikke lærer hva blender og lukker gjør hvis man har kameraet satt på A? "Sett kameraet på M for å lære!" virker for meg som noe fotografer som har arbeidet uten lysmåling i 20-30 år sier for at "unge" SLR-brukere skal "gå gjennom" det samme som de selv gjorde, uten noen spesiell grunn. Lysmålingen på kamera er til for å brukes, den har svært, svært få downsides.

Kommer det ikke klart fram? ;)

Kameraet viser om bildet er overeksponert eller undereksponert ved en linje helt nederst i søkeren hvor man ser ca. hvor man ligger.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Dere får unskylde meg, men jeg syns ikke det er spesielt interessant å diskutere frem og tilbake om hva Gronz mente med innlegget sitt. :) Jeg tror heller ikke at PMnormal faktisk anbefaler at man utelukkende bruker M i startfasen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Dere får unskylde meg, men jeg syns ikke det er spesielt interessant å diskutere frem og tilbake om hva Gronz mente med innlegget sitt. :) Jeg tror heller ikke at PMnormal faktisk anbefaler at man utelukkende bruker M i startfasen - det er rett og slett galskap for en hverdagsfotograf.

Galskap? Jeg vil si man har mye mer kontroll over motivet. Med det samme man flytter kamera, vil bakgrun endre seg, og kan man enten motivet bli for lyst, eller for mørkt.

Ingen som får blinkskuddene første dagen (Jeg fikk mitt beste gråspurvbilde 2 dager etter innkjøp, men det er ikke poenget :dribble: ) uansett, så jeg tror m er beste.

Lenke til kommentar
Galskap?

Som du vil se modererte jeg meg mens du skrev. (joda - jeg mener det er galskap, men det er litt for dramatisk å skrive det i "åpent forum"... ;))

Edit:

Ok, får følge opp dette litt da:

Med det samme man flytter kamera, vil bakgrun endre seg, og kan man enten motivet bli for lyst, eller for mørkt.

Som du selv sier - ingen får perfekte bilder i starten. Dette er DSC_0001, altså det aller første bildet jeg tok med D70'en min:

210821722-S.jpg

Riktignok kunne bildet tålt en runde med autolevels, men det er da ikke noe dramatisk galt med det? Det er denne typen bilder de fleste nybakte speilreflekseiere tar, så hvorfor i allverden skulle jeg brukt M her?

Det er tatt i grønn auto, som jeg første gang bevegt meg ut av dagen etter, og over i P da jeg ble lei av at blitsen spratt opp i tide og utide, og da fikk jeg mine første feileksponeringer:

210823072-S.jpg

Dagen etter det igjen oppdaget jeg innfyllingslys, og skjønte at det kunne være god grunn til å bruke blitsen "i tide og utide"... Hovedårsaken til feileksponeringen var imidlertid ikke at lysmåleren tok feil, men at jeg ikke skjønte hvordan lysmåleren jobbet (den tok hensyn til det sterke lyset oppe i hjørnet, og ville at jeg skulle bruke blitsen). Over tid, etter som jeg har begynt å skjønne fotografering (noe jeg overhode ikke gjorde etter noen år i kompakthelvete) har jeg lært det.

Jeg levde i lang tid lykkelig som familieknipser i P (selv om jeg kan se at jeg gjorde noen tidlige eksperimenter i A, men jeg kan også se at jeg ikke skjønte noe særlig av det... :)). Uten at jeg er sikker, så vil jeg anslå at det tok i overkant av et halvt år før jeg begynte å bruke A bevisst. Nå kan jeg også bruke M på en bevisst måte, men jeg skjønner ikke hvorfor man skal begynne i den enden - dagens lysmålere (kanskje spesielt hos Nikon) er et utmerket verktøy - bruk det!

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Galskap?

Som du vil se modererte jeg meg mens du skrev. (joda - jeg mener det er galskap, men det er litt for dramatisk å skrive det i "åpent forum"... ;))

Hehe, så det nå...

Jeg tror m er det beste fornybegynnerne for da må de stille på alt selv og da finner de ut hvordan ting skal brukes. En jeg skjenner har brukt Av fra starten av (Fordi faren som har vært naturfotograf i mange mange år bruker Av) og han vet ikke hvilke tall på displayet som er blender og lukker. Han stiller bare på kompen (Blenderen er konstant uansett hva faen han fotograferer) og jeg vil si at han ikke kan en dritt, men bildene hans blir jo fine. Det mener jeg er på grunn av objektivet hans. (Farens)

Så ikke gå i fellen å ikke lære deg m, for du kommer til å få bruk for det om du bestemmer deg for å kun bruke A, og motsatt. Bruker du kun m så sørg for at du vet grunnleggende i A slik at du kan bruke det om du må.

Lenke til kommentar
Galskap? Jeg vil si man har mye mer kontroll over motivet. Med det samme man flytter kamera, vil bakgrun endre seg, og kan man enten motivet bli for lyst, eller for mørkt.

Selv i A-modus har man da tilgang på exposurelås, som er nyttig alene eller sammen med spotmåling i de (få) tilfellene der lysmåleren blir lurt, for eksempel av en for lys bakgrunn.

En jeg skjenner har brukt Av fra starten av (Fordi faren som har vært naturfotograf i mange mange år bruker Av) og han vet ikke hvilke tall på displayet som er blender og lukker.

Her bruker du et eksempel som eksempel for å overbevise oss om at dette gjelder, uten noe slags form for bevis for at det gjelder de aller fleste som aldri bruker M. Jeg tror dette er spekulasjon, og at de fleste som ikke klarer å lære seg hva lukker og blender er velger å heller bruke full auto.

Lenke til kommentar

Hva man bruker av innstillinger bør egentlig ikke være forskjellen på om man lærer seg blender, lukker og hva de gjør. Jeg mener fortsatt at det viktigste er at man lærer seg forholdet mellom disse, ikke hvilke innstillinger man bruker. I mine øyne er A det letteste å bruke, men kan man ikke det grunnleggende blir det å jobbe i blinde uansett innstillinger på kamera.

Å lære seg blender, lukker og ISO bør etter min mening være det grunnleggende man ihvertfall må lære seg. Det er faktisk ikke så vanskelig. Lysmåleren virker jo uansett innstillinger.

Lenke til kommentar

A/Av er lettest å bruke, og det går det vel også frem av mitt innlegg. Jeg må takke Mr. Olsen for å lese det innlegget jeg reagerte på med briller, slik at den egentlige meningen min kom frem. Jeg tror likevel at ingen hengiven Leica M, Nikon FM/F2, Canon F1 eller mellomformatfotograf vil skrive under på at M til hverdags er galskap, siden man tross alt ikke har noen annen form for eksponering på slike aparater. Jeg har brukt flere av den typen til all min daglige fotografering i over 15 år, uten at mangelen på auto plaget meg. Amund Blix har vel også uttalt at han så og si utelukkende bruker M, selv med dSLR. Kan man fotografere, så foretar man de innstillingene, komponerer og skyter før en gjennomsnittlig kompaktfotograf får komponert en gang.

Jeg bruker forøvrig alltid litt eksponeringskompensasjon når Sigmazoomen er på kamera, men den egentlige eksponeringen fortetar jeg med AE-lås.

Morsomt å sparke i gang en diskusjon med mitt første innlegg på en stund, he he.

Lenke til kommentar
..Jeg tror likevel at ingen hengiven Leica M, Nikon FM/F2, Canon F1 eller mellomformatfotograf vil skrive under på at M til hverdags er galskap, siden man tross alt ikke har noen annen form for eksponering på slike aparater...

Jeg må få lov til å balansere den påstanden der!

Leica M7 og M8 har aperaturprioritert automatikk. Da M7 kom på markedet ble det selvsagt stor ståhei, og mye skriking hos den til tider "retroverten" delen av Leicaentusiaster. Det ble helt klart møtt med skepsis at det skulle en elektronisk styrt lukker inn i et M kamera. Det ser nå ut til at man har to ganske delte leire:

-De selvutnevnte puristene- som helst vil ha M3, M4 og M6 (gud forby M5 som var revolusjonerende) med forferdelig små lukkertidhjul, uergonomiske fremtrekksarmer og ubrukelige tilbaketrekksknapp.. "Det skal gjøre vondt å ta skikkelige bilder"!!

-De som ønsker GODE, praktiske og nytenkende implementeringer velkommen. Og jeg synes påfallende denne gruppen Leicafotografer er faktisk de som tar bilder (og lever av det) - i motsetning til å samle på dem.

Og det er jo i grunn ikke spesielt vanskelig å forstå- Leica M har alltid vært laget for å være kompakt, diskrét, hurtig og ikke minst- ha evnen til å fange ønsket motiv til riktig tid. Med manuellfokus, aperaturring og fremtrekk å passe på er det jo ikke mye fantasi som skal til for å tenke seg at Aperaturprioritert automatikk er et steg i riktig retning for å få dette til?

Det er også galt at mellomformat ikke har aperaturprioritert automatikk, ganske mange proffsystemer har dette inne- og jeg tror ikke det er spesielt tilfeldig at det er nettopp denne formen for automatikk man implementerer.

Selvsagt er manuelle instillinger noe et skikkelig kamera ikke bør være foruten- og ofte gir et perfekt eksponert bilde en ekstra fjær i hatten til fotografen om det var gjort på M - men der mener jeg også mye av idiotien rundt diskusjonen ligger. Folk som har hatt kamera sitt i litt lengre enn 1 mnd og endelig funnet frem til M funksjonen (og deltatt i utallige slike diskusjoner) - ender opp med å tro at Manuellprogram er en høyverdig form for fotografering!

Forøvrig er det ikke til å stikke under en stol at dagens DSLR tross alt er bygget rundt automatikk- Det finnes ikke noe splittsøker (som standard), ingen blenderring du kan vri på, intet dedikert isohjul osv osv.

P.S.

Det er ikke få ganger jeg skulle ønske at mine Leica og F2 som var nevnt hadde Aperaturprioritert modus.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar

Jo takk, det finnes både M og mf som har A, og selv kunne jeg godt tenkt meg å velge M7 fremfor M6, men ikke foran M3. Til det er lukkerlyden til M7 for fremtredende til å være helt ekte M for meg. Det gjelder forøvrig M8 også, selv om den står veldig høyt på min ultimate sikleliste. Det som jo er kjekt med ethvert M-kamera er at det er utrolig enkelt å bruke det på M. Man bare går bort fra A.

Når det gjelder mf så har alle rene digitale mf auto, og også en del 645-modeller for film. Det er likevel ikke til å stikke under en stol at ca 90% av alle mf-kameraer som er i bruk ikke har noen form for auto.

Poenget med mitt innlegg var at det ikke er galskap å kun bruke M til dagligfotografering. I så fall så burde jeg ikke hete PMnormal :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har brukt M på alle bildene mine om jeg ikke tar helt feil, og det er vel ikke noe galt med mine bilder?

jeg må si meg enig med PMnormal og Mr.Olsen her. Ved å starte på M lærer man seg forholdet mellom lukker, blender, ISO og slikt. Dette MÅ man lære seg så tidlig som mulig. La oss si at jeg tar et bilde på auto, bilde blir overeksponert, blits spretter opp osv. Hvis du da ikke vet hvorfor, kan du heller ikke gjøre noe med det.

Det å si at å bruke M er galskap, er tull. Jeg bruker det hele tiden. Ingen av bildene mine i galleriet mitt er tatt med A.

Også på skolen, annbefaler de oss å begynne med M så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...