Gå til innhold

D40, D50,D80 Haster!

Anbefalte innlegg

Hei.

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe D80 med 18-70 KIT objektivet.

Hadde gått bort fra både D40 og Canon EOS400, mye av dette pga grepet som ikke passet helt i min hand, samt også pga, objektivutvalg til D40 og att kit objektivet til Canon ikke var så bra.

Kom nå over nytt D50 med 18/70 kit objektivet til kr 4990,- (er vel samme objektiv som på D80? og som jeg har forstått er ett godt objektiv?)

Syntes det passet min hand veldig bra, likte størrelsen på huset, Sinnsyk stor forskjell fra D40 og EOS400

Ser bland annet at det har flere "fokuspunkter" enn D40.

Hvordan er det så med objektivutvalg etc til D50.

Har det grei batterikapasitet?

Skal brukes til allround fotografering, hjemme, hytta, fjellet, skogen etc.

Regner ikke med at jeg blir noen proff i dette, men uansett vil jeg ha ett kamera som jeg vil ha glede av i mange år, også med økte ferdigheter!

En telelinse vil nok også komme i hus når jeg får råd.

Men det jeg egentlig lurer mest på, er dette ett BRA KAMERA?

KAn jeg spare 3500,- på å velge D50 istede for D80 hadde jo også det vært til STOR GLEDE.

De pengene kan jeg jo legge i en god telelinse istede:-)

Håper på raske svar og anbefalinger så jeg evt kan benytte meg av dette tilbudet:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk så langt, flere som har synspunkter.

Er nok klar over att D80 er ett mye bedre kamera.

Nå skal det sies at jeg er ut etter gode bilder ikke det beste kameraet med mest funskjoner etc.

Finner det helt naturlig at D80 er bedre på mange områder.

Hvor selger de isåfall nytt D50 med 18/70 objektivet til under 4K

Ikke for å være frekk Mr. Olsen,

men får litt følelsen av at man ikke kan få ett rimelig bra kamera om man ikke velger D80, eller ett annet i den prissjangeren og at bildene ikke blir gode om man ikke legger mere enn 3,5K i ett objektiv

Skal man kjøpe feks D80 m 18/70 (8,5K) samt ett teleobjektiv til 7K er vi plutselig oppe i 15-16K og da har jeg i alle fall lagt planene om speilrefleks på hylla.

Husk, jeg er ikke ute etter det beste og det mest fansy utstyret, men ett godt kamera som har de viktigste funksjonene og som vil gi meg GODE bilder, dog ikke de som er 100% for da skjønner jeg at jeg må betale masse gryn;-)

Har lest masse av trådene her og flere tester og det jeg har klart å tyde, er i alle fall att nevnte 18/70 objektiv skal være ett rimelig greit objektiv, kontra mange av de andre kit objektivene.

Da er spørsmålet om D50 er ett Dårlig kamera!

Isåfall, får jeg vel heller spare til jeg finner at jeg kan legge 8,5K i en D80 og det er forsåvidt greit, så kan jeg kjøpe meg ett objektiv når jeg senere får råd:-)

No har feeling MR. Olsen (Setter pris på om jeg sparer de 5K hvis det viser seg at D50 ikke er noe jeg bør kjøpe;-) )

Lenke til kommentar

Jeg har D50, og er fornøyd med det, men for bruktkjøpt ville jeg ikke gitt mer enn 4k.

Det er ikke noe dårlig kamera, men D80 er bedre. For en nybegynner er D50 et godt alternativ, men det er D80 også. Jeg føler at kameraetmitt setter en stopper for fotograferingen min, spesielt på utskrifter, hvor både oppløsningen og støy er et problem.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Les hva yhan skriver da:

Kom nå over nytt D50 med 18/70 kit objektivet til kr 4990,- (er vel samme objektiv som på D80? og som jeg har forstått er ett godt objektiv?)

Tror absolutt D50 holder for ditt bruk, gir mer enn bra nok bilder for de fleste, dessuten er det som oftest fotografen og ikke kamerahuset som begrenser hvor bra bilder man får.

Lenke til kommentar

Takk JVC1986

Vurderer sterkt her nå:-)

Sitter inne med litt av samme oppfatning selv. Ser ikke behovet for å bruke mange 1000 ekstra hvis jeg ikke klarer å utnytte ett dyrere kameras egenskaper.

godt

Snakket forøvrig med fotovideo.no nå. De mente man burde heller gå for D40 enn D80 om man ikke LÆRTE SEG og bruke D80. Man fikk IKKE gode bilder av å kjøpe D80 i seg selv, da ville man bli meget skuffet hvis man trodde det sa de.

Kunne ikke spørre de om D50 da de ikke hadde dette kameraet lengere.

Noen som er sterkt uenig?

Takk MR.Olsen.

Forslag til Higspeed Minnekort? Butikken er åpen til 18.00, har litt tid på meg enda:-)

Endret av Formann1
Lenke til kommentar
Takk JVC1986

Vurderer sterkt her nå:-)

Sitter inne med litt av samme oppfatning selv. Ser ikke behovet for å bruke mange 1000 ekstra hvis jeg ikke klarer å utnytte ett dyrere kameras egenskaper.

godt

Snakket forøvrig med fotovideo.no nå. De mente man burde heller gå for D40 enn D80 om man ikke LÆRTE SEG og bruke D80. Man fikk IKKE gode bilder av å kjøpe D80 i seg selv, da ville man bli meget skuffet hvis man trodde det sa de.

Kunne ikke spørre de om D50 da de ikke hadde dette kameraet lengere.

Noen som er sterkt uenig?

Jeg ville ikke kjøpt D40 framfor D50. Objektivene bgrenser seg. Kameraet er jo knøttlite, og hadde ikke gitt med en følelse av sikkerhet.

Sandisk Extreme III 2GB - koster ikke så mye, 5-600, men plass til over 600 JPG bilder eller 250 RAW

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Gratulerer! Du har uten tvil valgt deg inn i et lovende system, og du kommer til å få til mye bra frammover. Jeg vil anbefale deg til en ting. Sett kameraet på m, og lær deg hva innstillinger gjør. Hva er ISO, hva er blender, hva er lukkertid, hvordan stiller man det. (Bare spør meg, har kameraet.)

Jo raskere du lærer deg at f/4 gir mer lys til sensoren, enn f/22 jo raskere kan du ta nytte av det. Les fotokompendiet, spesielt det som handler om det tekniske, så vet du hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar
Gratulerer! Du har uten tvil valgt deg inn i et lovende system, og du kommer til å få til mye bra frammover. Jeg vil anbefale deg til en ting. Sett kameraet på m, og lær deg hva innstillinger gjør. Hva er ISO, hva er blender, hva er lukkertid, hvordan stiller man det. (Bare spør meg, har kameraet.)

Hvorfor du anbefaler han å sette kamera på M forstår jeg ikke. M er noe han aldri ellers vil bruke, og det er poengløst å lære seg å arbeide uten lysmåling da han alltid vil ha dette tilgjengelig. Hvis man vil ha et bilde eksponert mer/mindre enn kameraets lysmåling foreslår bruker man eksponeringskompensasjon. Du kan da ikke påstå at man ikke lærer hva blender og lukker gjør hvis man har kameraet satt på A? "Sett kameraet på M for å lære!" virker for meg som noe fotografer som har arbeidet uten lysmåling i 20-30 år sier for at "unge" SLR-brukere skal "gå gjennom" det samme som de selv gjorde, uten noen spesiell grunn. Lysmålingen på kamera er til for å brukes, den har svært, svært få downsides.

Lenke til kommentar

Hvorfor du anbefaler han å sette kamera på M forstår jeg ikke. M er noe han aldri ellers vil bruke, og det er poengløst å lære seg å arbeide uten lysmåling da han alltid vil ha dette tilgjengelig. Hvis man vil ha et bilde eksponert mer/mindre enn kameraets lysmåling foreslår bruker man eksponeringskompensasjon. Du kan da ikke påstå at man ikke lærer hva blender og lukker gjør hvis man har kameraet satt på A? "Sett kameraet på M for å lære!" virker for meg som noe fotografer som har arbeidet uten lysmåling i 20-30 år sier for at "unge" SLR-brukere skal "gå gjennom" det samme som de selv gjorde, uten noen spesiell grunn. Lysmålingen på kamera er til for å brukes, den har svært, svært få downsides.

Den dagen du sier at bildene mine suger så skal jeg ta det du sier til meg.

Jeg har brukt m på ALT, utenom de FÅ (Snakker 5 serier) som jeg har brukt HDR på.

Jeg kan ikke anbefale noe jeg ikke vet om, men jeg anbefaler han å gjøre som jeg har gjort, og som jeg har god erfaring med. Han vil få bruk for m når han skal fotografere fugler og actionfotografering som sykkel og fotball.

Det er smak og behag, og jeg anbefaler ikke noe som ikke smaker for meg.

Tenk deg om før du kommer slike halveise personangrep og uttalelser som du har gjort.

Du har ikke fasit, kun en mening, så formuler deg deretter.

Jeg har ikke sagt at man ikke lærer hva blender og lukker er ved å bruke A, hvorfor sier du at jeg mener det?

Man har mye mer kontroll under en stresset situasjon med m, etter min mening og erfaring.

Lenke til kommentar

Leste en debatt lang som et vondt år på http://photography-on-the.net/forum/ om dette. Det en med sikkerhet kan konkludere med er at de lærde strides :)

Lenke til kommentar

Tusen takk alle sammen.

Gode råd og tips tas i mot med takk:-)

Håper og tror jeg blir fornøyd ja.

Mr.Olsen, så kjapt på bildene dine før jeg dro ivei og handlet jeg synes i alle fall de var veldig fine :yes:

Kommer nok til å spørre om gode råd og tips senere også:-)

En ting begynner å gå opp for meg, at det er nok like mange meninger, med innstillinger, hvordan ta bilder, kamerahusvalg, objektiv valg etc som det er brukere av utstyret der ute.

Og det er vel i og for seg kjempebra, for da får man vel prøvd ut det forskjellige utstyret så godt det lar seg gjøre.

Må si jeg er veldig godt fornøyd med å få såpass greit inngangsutstyr til denne delen av fotohobbyen for kr 5300 for kamerahus, objektiv og minnebrikke:-)

Nå kan jeg jo med god samvittighet innvestere i en god telelinse når jeg begynner å kjenne kameraet bedre og fortsatt føler jeg at jeg har fått en rimelig overgang fra kompakt til speilrefleks:-)

Mr. Olsen, leser i den medfølgende boken ja, tenkte jeg skulle gjøre det til en forandring(det er vel mest vanlig at vi åpner eska og kaster bruksanvisninga egentlig, er det ikke :blush:

Forøvrig er den jo på norsk nå :grin:

Lenke til kommentar

Tiltredes, selv om det av en eller annen grunn har en tendens til å være svært unge fotografer som kommer med dette "rådet". Det er en grunn til at programmet heter "A" - det står for "alltid".

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...