Gå til innhold

Oppgradering av PC, trenger HK, CPU, GPU, RAM *oppdatert*

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg kjører en litt eldre PC, med P4, 3GHz, 1GB minne og Radeon 9600pro skjermkort.

Den støyer litt, er egentlig helt grei på ytelse, men ikke såå god på spill.

Jeg tenkte derfor å oppgradere. Ettersom jeg kjører AGP og vil over på PCIe og 2-kjerne, må jeg jo bytte ut veldig mye.

Hovedkort: Må da støtte to-kjerne prosessor (socket 775), DDR2 RAM (PC6400 om mulig) og PCIe-16.

RAM: 2x1GB brikker, helst PC6400.

Prosessor: To-kjerne, socket 775, Core2Duo, eller lignende.

Skjermkort: PCI-ecpress, helst grei ytelse, rundt 8500gs.

Strømforsyning: Må kunne dra dette.

Skjerm, mus, tastatur, kabinett, cd-rom, nettverkskort og alt slikt annet har jeg fra før av.

Jeg vil ha billig og bra, rundt 4000. Malen min må ikke følges strengt, jeg vil bare ha god ytelse til en billig penge.

Om dere trenger mer info, bare spør :)

Takk for hjelpen.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, men det blir nok litt for dyrt.

Hva med oppsettet mitt?

Mangler strømforsyning, men blir billigere. Er litt svakere skjermkort, og mye billigere hovedkort (har dette noe å si).

Jeg synes jeg kom frem til en okey pris (jeg skal også ha strømforsyning til en 5-6hundre) og okey ytelse.

Om noen har en et bedre forslag til omtrent samme pris, så takk for dette. :)

Og kan jeg muligens få det billigere i en annen nettbutikk?

Lenke til kommentar

Hva mener du med at det ikke har store oppgraderingsmuligheter?

Det er uansett ikke en veldig viktig faktor. Den gangen jeg kjøpte mitt HK var det ganske nytt og "fremtidsrettet", men så tok PCIe av, så de ekstra hundrelappene ble bortkastet. ;)

ENDRET: Takk, heisann80, for endre hovedkortet da, ville bare ha forklaring på hvorfor :)

Hva med denne?

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Tok en Asus P5L istedet for P5K, mye forskjell på så lite tall da :p

Jeg har ikke sett på RAMen, så visste ikke det var heatspreader på dem en gang. Leste bare av spesifikasjonene.

Takk for mer info. :)

Klarer du, eller noen andre, å finne en RAM til dette oppsettet? (samme URL som tidligere, endret litt).

Det må passe slik at jeg kan få alt fra samme nettbutikk. Det skal være 2gb PC6400. Kan bytte skjermkort om det blir problemer.

Eller skal jeg bare kjøre på med det minnet jeg allerede har funnet?

Lenke til kommentar

Da gjør jeg det. Tusen takk for all hjelp :)

Om folk har noen innspill om hva jeg har satt opp, så bare kom med dem. Går nok noen dager før jeg eventuelt kjøper. Kanskje uker.

Tips om billigere og stillere strømforsyning og lignende er jeg glad for. :)

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okey, da nærmer det seg kjøp her! :p

Noen ting jeg lurer på i den forbindelse:

1. Skjermkort. Tenkte å gå opp litt, fra et Geforce 8600GT overclocked for 900kr til et Geforce 8600GTS 512mb til 1500kr. Er de 500 ekstra verdt den 'S-en etter GT, og dobbel mengde RAM? Om noen ville sett på oppsettet mitt og kanskje funnet et optimalt skjermkort. Har økt budsjettet til ca. 5000kr. :)

2. Strømforsyning. Bråker denne som et jetfly?

3. Vil jeg kunne koble alt dette sammen selv? Får jeg med hva jeg trenger? Slik som om vifta er koblet til prosessoren, eller om jeg må gjøre dette selv og dermed kjøpe kjølepasta? Får man alle kabler man trenger til/fra strømsforsyningen?

Oppdaterer nok med flere spørsmål. :)

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Foreløbig oppsett, vad tycks?

Fikk bekreftet jobben idag, og tenkte dermed å legge i litt ekstra penger! :)

Strekker meg til 6000kr nå, kanskje litt mer, men har jo en del andre planer, som nye skjerm, lydkort og anlegg, og alt koster penger.

Så, skal jeg makse opp skjermkortet, eller har andre noen gode ideer?

Jeg vil så fremt det er mulig kjøpe fra Komplett.no, ellers seriøse bedrifter. Ser det er en del negativt mot SHG gående her, så tror jeg velger 500kr ekstra for å være sikker på et godt firma.

Spørsmål:

4. Prosessoren, må jeg selv koble til vifta/kjøling der? Og følger alt med jeg trenger, som kjølepasta o.l.?

Svar gjerne på alle spørsmålene i min trippelpost (langt mellomrom mellom hver da!), eller svar på de du kan.

All hjelp mottas med et stort takk :D

Lenke til kommentar

1. 8800GT er et glimrende valg! Ville ikke vurdert 8600 serien på ditt budsjett.

2. Den er stille!

3.Du får alt med inkludert kjølepadsta som er påført kjøleren.

4. Ja, men det er da ganske enkelt. Finnes sikkert mange "vi bygger PC guider" følger også med dokumentasjon. Alt følger med.

Ser ikke noe galt i det oppsettet!

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar. :)

Og hva om jeg skulle slengt på en tusenlapp til, eller ihvertfall noen hundre til, hvilket skjermkort anbefaler du da? Og er det noen vits?

Stille strømforsyning er et must. Denne bråker som et jetfly som tar av, og kanskje kjipt når maskinen står på om natten for å laste ned demo (crysis må jeg jo få prøvd på ny maskin!), eller bare renderer bilder. Kan ikke sove :p

Lenke til kommentar

Ingen poeng i å legge 1000 kr til i skjermkort. Nærmeste kortet som yter litt bedre enn 8800GT er 8800GTX og det er ikke en lønnsom oppgradering i ditt tilfelle.

1000 kr til ville jeg kanskje brukt litt mer på en meget god PSU som Corsair HX620W, som garantert er stille!

Kanskje legge litt penger i en tredjepartskjøler. Det vil gi litt mer rom for OC og bidra til å senke støynivået. En billig, ok kjøler er Arctic Cooling - Freezer 7 Pro eller Scythe Ninja PLUS. Kan også vurdere litt selv ved å sjekke testen HER

Kanskje 2GB minne til.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Takk for tips. Syntes også det var ganske lite ytelse for 1000kr mer. Så lenge PSU er greit nok stille, så går jeg nok for den jeg(du :p) allerede har valgt, så lenge det ikke blir noen kroner til overs.

Ekstra RAM frister jo litt da, men så er det jo en ting: Jeg kan vel ikke utnytte 4GB?

Jeg kjører Windows XP home, og tenkte å fortsette med dette. Eller skal jeg likegodt dra på med Vista? Tenkte jeg skulle det etterhvert, men først etter SP1.

Eller klarer min Windows å adressere såpass mye RAM? Jeg har kun 32-bits versjonen...

Setter pris på hjelpen :)

Lenke til kommentar

Klarer ikke å adressere så mye ram Max rett over 3GB avhenger av andre komponenter, men minne er jo skam billig så ser ingen grunn til ikke å kjøpe det. Skal ikke ha noen negativ effekt på ytelsen. Og du får uansett over 1 GB ekstra. Også greit å ha med seg om du skulle finne på å velge 64 bit Vista senere.

Edit: gjentar meg selv ser jeg....

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Da snakker vi ja! Bare noen hundre kroner ekstra for dobbel RAM, hvem sier vel nei til det? :)

Så jeg kan ta oppsettet mitt, bytte ut rammen, og så er det en maskin du tror vil passe for meg?

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...waggon_id=57122

Er ny lenke, fult oppdatert.

Kan vel likegodt kjøpe alt hos PS da, og så kanskje bytte strømforsyning? Vet du isåfall om en som PS har, som er stille og god. Eller skal jeg gjøre det enkelt, og bare kjøpe strømforsyningen fra Komplett?

Med frakt og slikt havner jeg ganske oppi 6000kr, noe som er veldig perfekt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...