Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan ville du reagert om ungen din røyka hasj?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hasj går på det psykiske, alkohol går mer på det fysiske (regner jeg med). for en som allerede har pådratt seg mentale problemer grunnet langvarig og tyngre hasjbruk så er det ikke alltid like lett å bli frisk igjen.

 

jeg tror hasj kan ha en finger med i spillet når det gjelder å utløse psykoser. jeg tror man kan bli schizo av det.

 

super pro-hasj folka drar hele tida den derre "correlation does not imply causation" greia, men jeg tror helt ærlig ikke at man bare kan avfeie det på den måten. vet om flere folk som har blitt helt kake i hodet etter langvarig hasj bruk. men da er det vel mer snakk om folk som har røyka hver dag i opptil flere år regner jeg med.

 

men ja, ville nok heller at ungen skulle røyka hasj et par ganger i året enn at han hadde røyka vanlige sigaretter. ikke med like stor regelmessighet da, men f.eks. en joint en gang hver måned synes jeg er bedre enn å pådra seg nikotinavhengighet når man er ung. det er så jævlig vanskelig å slutte, og er en ræva vane og man må regne med å leve med suget resten av livet.

Lenke til kommentar

Alkohol går da virkelig også inn på det psykiske. I tillegg er det selvfølgelig skadelig fysisk, og man kan risikere å få en helvetes dag etterpå.

 

Når man snakker om skader er det mye sunnere med en joint eller fem i uka enn å røyke tobakk fast.

 

Et problem med å røyke mye hasj er at man kan bli avhengig av tobakk etterhvert. Hvis man starter med å røyke hasj uten å røyke til vanlig, er det lett å tro at det er hasjen man er avhengig av, selv om dette faktisk ikke er tilfellet.

Lenke til kommentar
Jeg mener nå det er bedre med hasj enn røyk

Betre med hasj enn røyk? HÆ, KVA?

Du kan røyke hasjen reint via bong eller spise den. Tror JeepersCreepers tenkte på røyk som tobakk med nikotin.

Det forstod eg og. Du kan forresten røyke hasjen reint i form av joint også, så lenge du går for grønt. Det er faktisk den einaste lovlige måten å røyke hasjen i Nederland på hasjbarer, etter at dei innføre røykeloven om tobakk.

 

Men å påstå at tobakksrøyk er farlegare enn hasj er heilt villt avsporet. Kan ikkje samanliknast i det heile tatt :p

Lenke til kommentar
Et problem med å røyke mye hasj er at man kan bli avhengig av tobakk etterhvert. Hvis man starter med å røyke hasj uten å røyke til vanlig, er det lett å tro at det er hasjen man er avhengig av, selv om dette faktisk ikke er tilfellet.

Dette er en grunn til å gjøre det lovlig, hadde det vært lovlig hadde vi blitt advart om at dette kunnne skje og jeg hadde ikke røyket (sigaretter) i dag. -_- Serriøst, begynte ikke å røyke før jeg var over nitten  -_- 

 

Det forstod eg og. Du kan forresten røyke hasjen reint i form av joint også, så lenge du går for grønt. Det er faktisk den einaste lovlige måten å røyke hasjen i Nederland på hasjbarer, etter at dei innføre røykeloven om tobakk.

 

Men å påstå at tobakksrøyk er farlegare enn hasj er heilt villt avsporet. Kan ikkje samanliknast i det heile tatt :p

Grønt (Marijuana) og hasj (hasj) er ikke det samme, fellesbetegnelsen er cannabis. 

 

 

(Jeg velger å lese det som sigaretter, om du siktet til sigarer eller pipetobakk så fuck off).

 

Rly, hvilken får du kreft av? hvilken ødelegger lungene dine mest? Akkuratt hva er det cannabis gjør som er så jævlig usunt?

 

Hvilken er alle disse stoffene i? http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_additives_in_cigarettes

Lenke til kommentar

Forskjellen er at hasj blir man ikke avhengig av om man røyker det reint, mens tobakk blir man avhengig av etterhvert i form av at man må ha sin daglig dose av rusmidlet (nikotin). Hasjrøyk inneholder heller ikke alle giftstoffene tobakkrøyk inneholder. Det sies også at hasjrøyken skal være bedre for lungene enn tobakkrøyk, men det veit jeg ikke om er bekreftet.

 

Er enig i at hvilken som helst form for røyk man inhalerer i lungene ikke er sundt, selv om det er fyrstikkrøyk man røyker, men begynner man å røyke tobakk er det en stor sannsynlighet for at det er noe du kommer til å gjøre hver dag, mens røyker du rein hasj så er det ingenting som tilsier det da du ikke blir avhengig.

 

Gamlemor; Har aldri røyket selv, men har et tips til deg angående røykingen. Nikotinavhengigheten sitter kun i en uke, maks to. Hvis du vil slutte, ikke trapp ned, slutt på dagen og ri stormen ut i en uke så er det over. Det er ikke sikkert stormen blir så heftig eller, ikke alle får store virkninger av det. Den psykiske avhengigheten av å ha noe i hånda eller under leppa forsvinner ikke så fort, men der handler det om viljestyrke. :)

Lenke til kommentar

Haha, for all del dra kreft inn i bildet. Kanskje kreftsjansen er større når du røyker tobakk, det veit eg ikkje. Ikkje på strupen i alle fall. Men kreftsjanser burde nesten være rekna som irrelevant.

 

Veit ikkje kor godt du har vore borte i miljøet, og hasj i praksis. Men viss du har sett ting, så er dum viss du virkelig gidd og argumentere på det. Eg ser ikkje på hasj som nokon stor synd sjølv, det er ikkje så farleg som mange fordommar seiar, osv ...

Men mange synest eg overdriver her på forumet litt om kor lite farleg det skal være. Ikkje-utvikla hjerner under 18 år tar lett permanente psykisk påverkelsar. Har ein heil del vennar med paranoia, angst og maniske depresjonar, overdriver ikkje med dette.

Sjølvsagt kan potensiale for dette ligge i genetikken, men eg velger i alle fall og tru at det har i stor grad tatt sin påverkelse ifra cannabinolen, og i allefall ikkje tobakken og dei hundretrusen nemnte stoffene i sigaretten (din link).

 

Men for all del, hasj vs alkohol, fysisk. Så kan eg heller være einig :p

 

Edit: *svarer på gamlemors post*

Endret av xersess
Lenke til kommentar
Gamlemor; Har aldri røyket selv, men har et tips til deg angående røykingen. Nikotinavhengigheten sitter kun i en uke, maks to. Hvis du vil slutte, ikke trapp ned, slutt på dagen og ri stormen ut i en uke så er det over. Det er ikke sikkert stormen blir så heftig eller, ikke alle får store virkninger av det. Den psykiske avhengigheten av å ha noe i hånda eller under leppa forsvinner ikke så fort, men der handler det om viljestyrke. :)

Einig med det meste der, men desverre er det ikkje så lett, som at giften er vekke etter 2 vekar, og da er det over. Dei fleste som prøver og slutte, begynner igjen etter 2-4 vekar, og dette er den psykiske avhengigheten sin feil. Konvertere til snus førekommer jo ofte hos røykare da. Det funker, men vitsen blir heilt borte.Ikkje gjer det.

Lenke til kommentar

Xersess: Tror du kan ha godt av litt mer informasjon om cannabis. Du kan for eksempel besøke norcan og lese litt der :)

 

Såklart, det finnes tilfeller hvor cannabisrøykere har fått psykiske problemer av ymse slag, og at cannabisen kan ha vært med å trigge dette er jeg overhodet ikke i tvil om, men cannabisen i seg selv kan ikke lage noe i hodet ditt som ikke er der fra før. Potensialet til disse mentale problemene sitter i hodet fra før og kan trigges av stimulerende rusmidler, uansett hva man kaller dem.

 

Harald

Lenke til kommentar

Det var jo akkurat det du sa, eg prøvde og komme fram til. Men kanskje eg ordla meg litt feil. Eg seier jo ikkje at alle får psykiske problem, nei herregud. Poenget mitt var at sjansen kan være der, og eg kjenner som sagt ein heil del som har fått problemer pga hasjrøyking.

 

Meinar du forresten, at uansett hvilket stimulerande stoff ein bruker er sjansen der, like stor? Som at nikotin og sigaretter er verre enn thc? I så fall skal du bevise det for meg, for det kan overhovud ikkje stemme :)

 

Men lat oss no sei at du ikkje har desse "genetiske potensialene", og sjansen for psykiske lidelser, er cirkus zero. Meinar du og påstå at tobakken er mindre "farleg" enn hasj? Eg berre tenker på svimelhetseffekten, den såre halsen, og daffheten du får av perioder med hasj, stillt opp mot sigaretter. For det er ikkje meiningen og sei " slutt med hasj, det er farleg", for eg røykar det kanskje sjølv, men påstandar som at sigaretter er meir farlege enn hasj, virker fjernt.

Endret av xersess
Lenke til kommentar
Spice, du mener? :)

 

Hehe, spice er jo et rusmiddel i seg selv. Man kan nok blande ut cannabisen i spice, men tobakk funker fett det også.

 

Jeg mener nå det er bedre med hasj enn røyk

Betre med hasj enn røyk? HÆ, KVA?

Du kan røyke hasjen reint via bong eller spise den. Tror JeepersCreepers tenkte på røyk som tobakk med nikotin.

Det forstod eg og. Du kan forresten røyke hasjen reint i form av joint også, så lenge du går for grønt. Det er faktisk den einaste lovlige måten å røyke hasjen i Nederland på hasjbarer, etter at dei innføre røykeloven om tobakk.

 

Man kan også røyke brunt der. De mixer det med urter og slikt istedet for tobakk etter at røykeloven ble innført. Eller så røyker de bare grønt reint.

Lenke til kommentar
Meinar du forresten, at uansett hvilket stimulerande stoff ein bruker er sjansen der, like stor?

Det er jo selvfølgelig forskjell fra stoff til stoff hvor mye det utvikler dette "potensialet" :)

Som at nikotin og sigaretter er verre enn thc? I så fall skal du bevise det for meg, for det kan overhovud ikkje stemme :)

Hvorfor kan ikke det stemme? Beste argumentet jeg har for å ikke røkye hasj er at tobakk er drittfarlig. Har ikke særlig lyst til å fylle kroppen min med f. eks. tjære.

Men lat oss no sei at du ikkje har desse "genetiske potensialene", og sjansen for psykiske lidelser, er cirkus zero. Meinar du og påstå at tobakken er mindre "farleg" enn hasj?

Mener at tobakken er mye farligere enn hasj, sett rent fysisk.

Eg berre tenker på svimelhetseffekten, den såre halsen, og daffheten du får av perioder med hasj, stillt opp mot sigaretter. For det er ikkje meiningen og sei " slutt med hasj, det er farleg", for eg røykar det kanskje sjølv, men påstandar som at sigaretter er meir farlege enn hasj, virker fjernt.
Må nevnes at jeg aldri har "svimmelhet" annet enn med en gang jeg har røyket på pipe på grunn av tobakken. Hva med hasj er det som er farlig for kroppen? Hva i hasj kan skade deg? (med mindre det er snakk om akerselva-hasj som er blandet ut med plastikk og kamelmøkk, selvfølgelig) Endret av Hagr
Lenke til kommentar

Når eg nevner hasj som farlegare enn tobakken, tenkar eg hovudsakleg på psykiske farer og eventualiteter. Eg spurte berre deg eg :)

 

Sittere:

Men lat oss no sei at du ikkje har desse "genetiske potensialene", og sjansen for psykiske lidelser, er cirkus zero. Meinar du og påstå at tobakken er mindre "farleg" enn hasj?

 

 

Hasj skal jo visstnok kunne være i ein viss grad farleg for dei store luftrørene, dårlege hjerter, og dårleg tilførsel av oksygen til hjertemuskulatur, på grunn av nettopp belastning på hjertemuskulaturen under hasjrøyking, openbart nok.

Korvidt dette er farlegare enn bivirkningar fra tobakksrøyk skal eg ikkje uttale meg om. Men eg meinar framleis at hasjen så absolutt er farlegare enn tobakksrøyk. For psykiske farer er også farleg, og der er hasjen betrakteleg verre.

 

Blir vi ikkje einige snart, eller? :)

Lenke til kommentar

Det høres foreløpig ikke sånn ut :)

 

Mener du å si at de fysiske skadene fra hasj er mer farlig enn de fysiske skadene fra tobakk?

Hasj skal jo visstnok kunne være i ein viss grad farleg for dei store luftrørene, dårlege hjerter, og dårleg tilførsel av oksygen til hjertemuskulatur, på grunn av nettopp belastning på hjertemuskulaturen under hasjrøyking, openbart nok.

Det er omtrent like belastende på hjertet som lett, lett trening ;)

 

Den økte hjerterytmen har positiv effekt på kondisjon over tid.

 

Harald

Lenke til kommentar

Nei eg seier ikkje at dei fysiske skadene er farlegare, sitterar meg sjølv igjen:

Korvidt dette er farlegare enn bivirkningar fra tobakksrøyk skal eg ikkje uttale meg om.

 

Men eg meinar framleis at hasj er farlegare. Psykiske skader er også farleg. Dei fysiske skadene av tobakk og hasj burde ikkje være så mykje å snakke om, stilt opp mot kvarandre i alle fall :)

Lenke til kommentar

Hvis man setter opp et resultat av "farligheten", fysisk og psykisk, er hasj minst tilsvarende mindre farlig psykisk enn tobakk er fysisk. Store deler av alle mennesker i verden som dør av kreft, gjør dette nettopp på grunn av tobakksrøyk. THC er faktisk kreftforebyggende, uten at jeg fant igjen dokumentasjonen på dette akkurat nå. Det sies faktisk at THC er så mye mer kreftforebyggende enn tobakk er kreftfremkallende at du kan røyke deg en joint for hver femte sigarett og fortsatt "være i 0".

 

Dette vil altså si at tobakksrøykere kan ha godt av å røyke en joint en gang i blandt i tillegg til tobakken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...