RamGuy Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Nei nå begynner jeg å bli mektig irritert! For fire dager siden mottok jeg mine nye 2GiB sett med Kingston ValueRAM DDR2 553MHz er identiske med det 2GiB settet jeg alt har/hadde i PC-en. Jeg mottok også min nye NEC 7071S S-ATA DVD-RW og mine 2x Hitachi Dekstar 7K160 160GB 7200RPM S-ATA2 8MB Cache harddisker som jeg kjører i RAID0. Jeg har satt opp alt riktig, og PC-en booter som den skal. Klarte fint å dele harddisken min inn i seks partisjoner: C = XP D = XP Programmer E = Vista og vista programmer F = Downloads og musikk G = SWAP XP H = SWAP Vista Har også installert Windows XP Pro 32bit uten problemer, med min nLite installasjon. Som har integrert de siste XP S-ATA drivere for P5N32-E SLi nForce680i. Problemet er det at, når jeg setter inn Vista Ultimate 64bit DVD-en min, for så å starte installasjonen av Vista. Dette går helt fint, den finner alle partisjonene mine, og jeg velger partisjon "E:". Den går igjennom installasjonsprosessen. For så å skulle starte PC-en på nytt. Da booter PC-en, også står det at jeg mye trykke på en tast for å boote fra CD/DVD. Om jeg tar ut DVD-en så står det bare å blinker en liten strek (_) oppi venstre hjørnet. Den klarer tydeligvis ikke å starte opp Vista. Jeg bruker Acronis Disk Manager, å ser at Vista og alle filene ligger inne på partisjon E:. Så ingen ting ser ut til å være galt. Jeg får jo ikke boote opp XP lengre heller nå. Så jeg prøver å formatere hele PC-en, for å bare ha en partisjon. Og legge Vista inn på denne, og droppe flere partisjoner og XP, bare for å se om dette virker. Men akkurat det samme skjer. Jeg prøver da å opprette min egen vLite installasjon DVD, men de siste integrerte S-ATA driverne jeg fant på Asus.com, men det samme skjer igjen. Dette begynner å bli sinnssykt irriterende. Rett før jeg fikk mine nye komponenter som jeg skrev ovenfor, så kjørte jeg XP Pro 32bit. På min gamle Seagate Barracuda 160GB 7200RPM IDE, den hadde jeg i 4 partisjoner. C = XP, D = Programfiler og mine dokumenter, E = Downloads, F = SWAP. Men rett før jeg fikk mine nye disker, så minsket jeg partisjon "D:" litt, for å få en femte partisjon på 22GB. Som jeg prøve å installere Vista Ultimate 64bit på. Bare for å se om virket. Og jada, da gikk alt helt smertefritt. Den installerte, booten opp. Jeg kunne velge mellom tidligere versjon av Windows, eller Vista. Og alt virket som det skulle. Men når jeg nå prøver etter å ha mottatt mine nye komponenter, går alt rett i dass. Virker som problemet ligger i diskene, enten at de er S-ATA, eller at jeg kjører de i RAID0. Eller kanskje begge deler. Men hvordan skal jeg komme meg rundt dette problemet? Hvordan får jeg til slik at Vista Ultimate 64bit virker? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) var det ikke snakk om at en måtte ta ut en minnesbrikke under installasjon av Vista 64, eller gjalt dette bare ved 4GB minne? Mente det var noe bug med installasjonen, så når installasjonen er gjort og du har bootet opp første gang så kan du sette inn minnet igjen. Endret 20. oktober 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 var det ikke snakk om at en måtte ta ut en minnesbrikke under installasjon av Vista 64, eller gjalt dette bare ved 4GB minne? Mente det var noe bug med installasjonen, så når installasjonen er gjort og du har bootet opp første gang så kan du sette inn minnet igjen. Skal prøve ut dette nå Det kan jo sette, for når jeg prøvde å installere før jeg mottok mine nye komponenenter hadde jeg jo bare 2x 1024MB RAM, nå har jeg 4x 1024MB. Og da har det gått rett åt skogen hver gang Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Prøvde å ta ut to av de fire minnebrikkene. Den ville ikke starte opp da heller, så prøvde jeg å re-installere med kun to minnebrikker ved å formatere partisjon "E:" og installere Vista der. Men samme feilen etterpå Skal nå prøve å wipe alle partisjonene med Acronis, for så å prøve igjen. Men tviler på at det funker noe bedre EDIT: Har søkt litt på google, og mange sier at å bytte til ACPI2.0 skal fikse problemet. Men det er ikke noen mulighet til å velge ACPI i BIOS på P5N32-E Endret 20. oktober 2007 av RamGuy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå