Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc jobber som en to år gammel pc

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg ny pc, men problemet er at den er grusomt treg. Pc`en er http://www.psdata.no/ps.asp?it=135164&pdm=mainspec . Da jeg fikk den, var det lagt inn mange programmer som jeg ikke har bruk for. Jeg har slettet noen, men det er fortsatt endel programmer igjen som jeg ikke vet hva gjør.

PC`en er serlig treg ved oppstart, men sliter også når windows er igang. Prosessordkjernene hopper lett opp på 30-70 % og den bruker nesten 1 gig med minne på idle. Bare OPERA som jeg kjører nå, bruker 140 mb.

Jeg har kjørt både AVG og SPYBOT, men de finner ikke noe mistenkelig.

Jeg har oppdatert alle drivere.

Noen tips om hva jeg kan gjøre?

Takker for svar!

post-92992-1192876429_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at det var lagt inn mange programmer som du ikke hadde bruk for, var maskinen like treig / treigere før du fjernet disse? Har ikke kommet til å fjerne litt for mye?

Du skriver at den bruker 1Gb idle, men bør man ikke helst restarte og sjekke ved en "fresh" restart for å få en pekepinn på hva som kreves før du starter opp ting.

Opera hoper raskt opp på minne, men det er vel noe av det som gjør det så sjappt?
Trenger ikke å laste mer enn 3 enkle sider i opera og 50mb passeres.

Du kan sjekke at det ikke er "strømstyringsplanen" som begrenser maskinen din.
Enten går du inn på dette i kontrollpanelet eller så gjør du det nede i høyre hjørnet på desktop.

Står den på "strømsparing" eller "balansert" så kan du trykke den videre innover til du til slutt kan endre strømstyringsplanen "detaljert" selv. Her kan du velge hvorvidt CPU / GPU / ect skal ha begrensninger.

Eventuellt du kan velge "Høy Ytelse".

Høy ytelse er helst å anbefale når du har koblet maskinen til med strømstøpsel, da det trekker mye mer strøm. (så sant de andre strømstyringsplanene er satt opp til å være mer sparsomme)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg kikka nå på oppgavebehandlingen mens jeg startet opp vista. De prosessene som sugde mye kraft var spesielt: explorer.exe , TeaTimer.exe og taskmgr.exe. Kan jeg fjerne noen av disse? Det skal presiseres at jeg ikke bruker internett explorer, men at det suger mye kraft allikevel.

Når jeg nå kjører opera på idle (med endel vinduer oppe) bruker den ca 20 - 50 % av prosessoren. Dette synes jeg er litt mye.

Jeg kjenner til strømsparingsfunksjonen og alt det der, men det hjelper svært lite.

Når det gjelder de programmene jeg fjerna fra maskinen var disse endel trial programmer som office osv. Disse fjerna jeg og jeg la heller til fullversjonene av de jeg hadde bruk for.

Takker for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...