Gå til innhold

Illustrator; Hvordan lage fargebue

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såg bare ensfargede buer på det bildet du viste, men om jeg skjønner rett vil du ha en og samme strek/objekt/rundin/bue med mange farger som flyter inn i hverandre?

I så fall bruker du Gradient tool. Velg et objekt og trekk gradient-verktøyet over så det får en svart/hvit fargeovergang. Dereter tar du opp gradient-vinduet (finnes under "Windows" eller "Vindu"-menyen. Husker ikke hurtigtast i farten) Der har du to bokser under en farge-linje som mest sannsynlig er svart/hvit nå. De boksene er ankerpunkt for gradienten og fargen vil gradvis forandre seg på objektet mellom disse to fargene. Det går ann å lage flere bokser ved å trykke under fargelinja der det ikke er en boks.

For å endre farge på boksene, altså ankerpunkta, så dobbeltklikker du på en og endrer på RGB/CMYK i det lille fargevinduet.

For å fjerne en boks drar du den bare ut av gradient-vinduet.

Så for å lage denne buen med masse farger, slik jeg forstår det, er det bare å lage en gradient med masse ankerpunkt/bokser med de fargene du vil ha i. Flytte rundt på boksene for å endre rekkefølge og sette dem nerme/langt ifra hverandre for å variere hvor brå overgangen skal være.

Gradienter kan lagres som en swatch om du vil gjennbruke den og det er bare å trekke gradient-linjen over objektet i forskjellige rettninger for å variere hvordan og hvilken retning den skal være i.

Håper jeg svarte på rett spørsmål. ;)

• 3 uker senere...

Lag en path med Pen Tool -> koper den til siden -> dobbelklikk på Blend Tool -> specified steps -> ok -> trykk på samme punkt på begge pathene -> ctrl + a (merk alt) -> stroke path

Hvis jeg husker rett...

EDIT: Jeg Har laget tutorial :new_woot: :

Fargebue_tutorial.doc

Endret av Ashol
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...