Gå til innhold

Illustrator; Hvordan lage fargebue

Anbefalte innlegg

Som tittelen spør, hvordan kan lage "fargebue"... Har ikke noe bedre for ord for det, men jeg har et bilde.. Et bilde sier mer enn tusen ord.

Jeg lurer altså på hvordan jeg kan lage en bue med mange farger i illustrasjon, ikke photoshop. Håper at noen her kan hjelpe meg å finne en sånn tutorial. :)

post-81222-1192875510_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såg bare ensfargede buer på det bildet du viste, men om jeg skjønner rett vil du ha en og samme strek/objekt/rundin/bue med mange farger som flyter inn i hverandre?

I så fall bruker du Gradient tool. Velg et objekt og trekk gradient-verktøyet over så det får en svart/hvit fargeovergang. Dereter tar du opp gradient-vinduet (finnes under "Windows" eller "Vindu"-menyen. Husker ikke hurtigtast i farten) Der har du to bokser under en farge-linje som mest sannsynlig er svart/hvit nå. De boksene er ankerpunkt for gradienten og fargen vil gradvis forandre seg på objektet mellom disse to fargene. Det går ann å lage flere bokser ved å trykke under fargelinja der det ikke er en boks.

For å endre farge på boksene, altså ankerpunkta, så dobbeltklikker du på en og endrer på RGB/CMYK i det lille fargevinduet.

For å fjerne en boks drar du den bare ut av gradient-vinduet.

Så for å lage denne buen med masse farger, slik jeg forstår det, er det bare å lage en gradient med masse ankerpunkt/bokser med de fargene du vil ha i. Flytte rundt på boksene for å endre rekkefølge og sette dem nerme/langt ifra hverandre for å variere hvor brå overgangen skal være.

Gradienter kan lagres som en swatch om du vil gjennbruke den og det er bare å trekke gradient-linjen over objektet i forskjellige rettninger for å variere hvordan og hvilken retning den skal være i.

Håper jeg svarte på rett spørsmål. ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...