mtrolleb Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Vi har problemer med å partisjonere en ny harddisk for første gang. Vista er litt annerledes enn XP. Vi har prøvd oss frem men det hele er blitt litt rotete (se vedlegg). Det er bare C: som skal være primær partisjon men andre er også blitt primære men skal altså være logiske. Vi får ikke redusert C: partisjonen som bare skal være på 50 GB. Vi skulle dele denne harddisken på 500 GB i 6 partisjoner med varierende størrelse. Kan noen gi en enkelt forklaring? På forhånd takk og ha fortsatt en fin helg Partisjoner.doc Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Hvorfor vil du ha 6 partisjoner? Vil anbefale å ha bare 2, og så organisere ting i mapper. Dette er blitt diskutert her flere ganger, og konklusjonen er ganske klar. Det blir bare problemer når noen partisjoner blir for små, mens andre har mer enn nok plass. At partisjonene blir primære er vel ikke noe problem? Hvis du lager flere tror jeg Vista vil lage 3 primære, den fjerde blir utvidet. PS: å presentere bilder i et Word document er liten vits i. Du bør lagre bilder som .gif eller .png. Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Har innstallert Vista Ultimate Edition kun en gang og har lite erfaring med Vista.Jeg innstallerte på et amd 939 system. Det jeg syntes var litt merkelig,var at jeg fikk ikke til å lage mer enn 4 partisjoner.Virket som muligheten ble borte etter at den fjerde var opprettet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Det jeg syntes var litt merkelig,var at jeg fikk ikke til å lage mer enn 4 partisjoner.Virket som muligheten ble borte etter at den fjerde var opprettet. Ser at installasjonsprogrammet bare lager primærpartisjoner. Dermed kan det ikke bli mer enn 4. Men man trenger jo ikke lage alle partisjonene i installasjonsprogrammet. Man lager en for å installere på, og så gjør man resten i Diskbehandling. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Det er svært begrenset hva du kan nå gjøre. Riktig løsning vil være å installere på nytt, slik at C:\, kommer først. Hvis du har veldig mye på den bilder og Dokumenter (ikke over 20GB)og ikke ha noe mellom lagringsplass, så du kan bruke den alle siste partition (den utildelt) for å lagre, for så å slette de andre under installasjon. Om en på 20 er litt for lite (shrink den med Bilder-Video) for å frigjøre noe mer. Som hårek sier du skal da velge kun en partition til, under installasjon, slik at du har ledig plass mellom den første og den siste. Etter installasjon skal du bruke… diskpart…via cmd for å lage en utvidet av det. Alle partitoner inni i den blir selvfølgelig logiske volumer, slik du ønsket. Med en 80GB for Vista i starten og 20GB på enden, vil du da få 400GB disponert til mange partitioner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå