sebnl Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Jeg ønsker å bytte over til Ubuntu. Jeg har vært mangeårig Windows bruker, og har forsøkt meg endel ganger med mer eller mindre suksess på ubuntu og kubuntu i det siste. Problemet mitt er at jeg alltid havner opp med et eller annet av irriterende installasjon som får det meste til å gå i stå. Lurte på om det var noen som kunne linke til forskjellige viktige ting å gjøre etter at man har installert Ubuntu. Som feks å oppdatere msttcorefonts (som jeg fant ut i går), og å endre sånn at man kan kjøre annet enn kun open source etc. Drivere ++ Jeg trenger også å klare å installere noe som kan emulere Windows, sånn at jeg kan benytte et par windows programmer når jeg trenger det. Ønsker ikke å bruke Wine til dette, men har sett på virtualbox.org , men uten nevneverdig hell i installasjonen. Sebastian Endret 20. oktober 2007 av sebnl Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Et par gode guider : Guide1 og Guide2 God forklaring for virtualbox finner du HER Lenke til kommentar
sebnl Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Hvor mye dårligere ytelse vil jeg forvente på applikasjoner i Virtualbox? IE kan jeg kjøre spill som Bioshock etc? eller bør jeg installere cedega, eller evt ha to installasjoner av OS? Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Om du spiller en del vil jeg helt klart kjørt dualboot med xp eller vista. Lenke til kommentar
sebnl Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Da har jeg funnet ut at jeg skal partisjonere hdd sånn at jeg har 30 gig til windows / 30 til linux / 100 til filer osv. Hvilket format bør jeg bruke til filene? Hører det kan være bra å bruke ext3 og installere en mod på xp? FAT støtter jo ikke 4gb +? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Du kan fint bruke ext3 på partisjonen du skal dele mellom linux og windows ved å bruke FS Driver Lenke til kommentar
sebnl Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 kjempe - tusen takk. begynner å funke nå. kommer tilbake om det er noe mer (som det sikkert er hehe) Lenke til kommentar
sebnl Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Har litt problemer med oppløsningen på skjermen min. Har forsøkt "envy" på å få installert Nvidia drivere, og har fått det til. Har 1680x1050 som max oppløsning, og får det til - men når jeg restarter så går den tilbake til 1400x1050 eller noe. Vet ikke hva navnet på monitoren min er, men det er en IFL90+ fra Multicom.no (compal). Har bare på generic når det gjelder skjermen... Noen som vet? Takk Lenke til kommentar
sebnl Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Tror jeg klarte det ved hjelp av Envy. Ser sånn ut ihvertfall. Men driver å forsøker å få installert lydkortdrivere osv. Fant denne linken: http://itpro.no/supportforum/index.php?act...f=8&t=54758 Ser ut til å fungere godt. Men hvordan åpner jeg mapper som "root"? Får beskjed om å lage en ny mappe under usr/src og jeg har ikke rettigheter til det. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Jeg synes denne guiden er veldig bra å bruke når du setter opp Ubuntu. Ferdig med denne så har du alt du trenger oppe og går. Den gjelder 7.04 men antar det går å bruke den på 7.10 også. Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Har litt problemer med oppløsningen på skjermen min. Har forsøkt "envy" på å få installert Nvidia drivere, og har fått det til. Har 1680x1050 som max oppløsning, og får det til - men når jeg restarter så går den tilbake til 1400x1050 eller noe. Du maa vaere administrator for aa gjöre permanente endringer paa skjermoppsett. Fra terminal kan du kjöre: sudo nvidia-settings og velge skriv ny xorg fil naar du har satt det opp slik du vil ha det. Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Har litt problemer med oppløsningen på skjermen min. Har forsøkt "envy" på å få installert Nvidia drivere, og har fått det til. Har 1680x1050 som max oppløsning, og får det til - men når jeg restarter så går den tilbake til 1400x1050 eller noe. Vet ikke hva navnet på monitoren min er, men det er en IFL90+ fra Multicom.no (compal). Har bare på generic når det gjelder skjermen... Noen som vet? Takk Hvorfor har du brukt envy forresten? I de to nyeste utgavene av ubuntu kan du bruke restricted driver manager som fikser alt rundt grafikk kort drivere for deg. For å få riktig oppløsning på skjermen trenger du antalig bare å sette opp skjermen i Screens and Graphics (forutsatt at du bruker nyeste ubuntu). Lykke til! Lenke til kommentar
sebnl Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 problemet var at jeg ikke fikk gjort permanente endringer, men da skjønner jeg nå at jeg skulle gjort det med sudo nvidia-settings klarer ikke å sette opp Realtek ALC268 tho. visstnok er drivere installert, men får ikke noe lyd (ja - lyd er på hehe) Lenke til kommentar
sebnl Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 https://wiki.ubuntu.com/Gutsy_Intel_HD_Audio_Controller den funka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå