Gå til innhold

Quake Wars: Enemy Territory klar for Linux


Anbefalte innlegg

Fordelen med å installere som root er at du får gjort spillet tilgjengelig for alle brukerne på maskinen din. Det legges som standard under /usr/local/games, tror jeg. Har nå sittet å kost meg i hele dag med demoen; så må vel nesten gå til anskaffelse av hele spillet etter hvert:)

 

Red: Kjører forøvrig ET:QW på Ubuntu AMD64 7.10, og allt funker som fett som f. Windows kommer til å få seg en lang pause nå, trur jeg :p

Hvis du kjører Ubuntu, så er ubuntu policy at kun verktøy som kun root skal ha tilgang til skal havne under /usr/local (eller noe sånnt) ;)

 

Jeg kjører det på min dell 9400 core duo laptop med geforce go7800, og etter noen justeringer (mye ned) av grafikk-instillinger så kjører det i 1920x1200 helt glatt. Dette ble lagt til på ønskelista til jul ja. Jeg har spilt det gamle enemy territory frem til nå (og sikkert litt videre), og jeg vil ikke si at dette her var skuffende. Nå har jeg fått civ4 til å snurre under linux, og her kommer altså en ny versjon av Enemy Territory til linux (den gamle fungerer også fint under linux så klart). Pausene windows får blir nå bare lenger og lenger.

 

-Morgan-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

/usr/local er for programmer som skal være tilgjengelig for alle lokale brukere, Dvs, programmer som ikke er ment for brukere som logger seg på fra andre maskiner.

 

/usr/sbin er for programmer kun root (eller andre superbrukere) skal ha tilgang til.

 

Nå er riktignok slik jeg er vant med inndelingen fra freebsd, men jeg er ikke kjent med at ubuntu/linux avviker fra dette. Standard *nix afaik :)

Lenke til kommentar
/usr/local er for programmer som skal være tilgjengelig for alle lokale brukere, Dvs, programmer som ikke er ment for brukere som logger seg på fra andre maskiner.

 

/usr/sbin er for programmer kun root (eller andre superbrukere) skal ha tilgang til.

 

Nå er riktignok slik jeg er vant med inndelingen fra freebsd, men jeg er ikke kjent med at ubuntu/linux avviker fra dette. Standard *nix afaik :)

 

Jeg tror du tar feil her. Debain Policy Manual, 9.1.2 er ganske klar.

http://www.debian.org/doc/debian-policy/ch-opersys.html

 

Dette er forøvrig også standarden for mange andre *nix, som er mer nøyaktig beskrevet her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Filesystem_Hierarchy_Standard

 

Som du ser så er det meninga at kritiske system filer skal under primary hierarchy, bruker-filer (dvs lokale tillegg osv, med andre ord, alt) skal under secondary hierarchy som er /usr, mens /usr/local er Tertiary hierarchy, som skal brukes til filer som er spesifikke for denne maskinen. Det kan være config eller andre ting. Binære filer som også brukes på andre maskiner, og som ikke er system spesifikke, skal altså ikke her. Ubuntu har valgt å si at det ikke skal legges noe her med mindre det faktisk er spesifikt for den lokale maskinen.

 

Jeg vil påstå at siden etqw også er installert på andre maskiner, og filene ikke må spesialtilpasses for å kjøre på en gitt maskin, ikke skal under /usr/local. Det er veldig mange som gjør feil her og som roter til filsystemmet, og jeg synes det er bra at debian/ubuntu tar et oppgjør og nekter bruk av det tredje nivået i filsystemet. Det er langt ryddigere sånn.

 

-Morgan-

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...