Gå til innhold

[Løst] USB 2.0 Kontroller

Anbefalte innlegg

Jeg har lovet en kollega at jeg skal sjekke om det vil fungere å installere en USB 2.0-kontroller på en maskin hvor hovedkortet ikke støtter USB 2.0 i utgangspunktet. Han har en gammel AMD K6-2 prosessor, jeg vet ikke hvilket hovedkort, men det har iallefall ikke USB 2.0 støtte. Han har jo da vært å investert i en USB 2.0 CD-brenner uten å tenke på om han kunne få gjort nytte av det... :lol:

Vil man oppnå USB 2.0-hastiget med en slik kontroller som man setter i PCI-slot'en uten støtte for USB 2.0?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wops og der var det 2 motstridene svar :( .

Må si at jeg har mest tro på dnort sin kommentar, men må innrømme at jeg ikke har stor erfaring på dette området. Men hva er da poenget med slike kort om man ikke oppnår god fart?

En tanke er at ved et PCI kort så må dataen gå gjennom PCI portene og fra south-->nortbridgen, men så vidt jeg vet så ligger de fleste USB porter som er innebygd på HK også på southbridgen, så det ytelsestapet er nok minnimalt.

Lenke til kommentar

Burde kanskje presisert litt nærmere. Overføringen mellom datamaskinen og brenneren vil ikke gå på full USB 2.0 hastighet siden maks. overføringshastighet til USB 2.0 (Hi-Speed) er 480 mbps som gir 60 MB/s. mens en brenner på 52x kan overføre maks. 7,8 MB/s. Derfor vil man ikke oppnå USB 2.0 hastighet på brenneren, men USB 2.0 porten vil gjøre at man kan utnytte hastigheten til brenneren fullt ut. En USB 1.1 port kan maks. overføre 12 mbps (1,5 MB/s) og vil derfor gjøre at man ikke kan utnytte hastigheten til brenneren full ut.

Nå spiller også resten av systemet inn, en AMD K6-2 er ikke særlig kraftig, så du kan muligens regne med noen buffer-underrun dersom du prøver å brenne på 52x, men det er jo bare å sette ned hastigheten til dette problemet forsvinner. 24x går muligens bra.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...