Gå til innhold

Får ikke startet opp (K)Ubuntu 7.10 Live-CD

MiSP

Anbefalte innlegg

Første gangen jeg startet opp Live-CD-ene med Ubuntu/Kubuntu 7.10 gikk det helt fint. CRT-skjermen kjørte dog på 60 Hz, så jeg prøvde å endre ymse ting her uten å lykkes (jeg kunne jo ikke skrive til xorg.conf). Jeg slo av PC-en og gikk og la meg, og når jeg sto opp i dag klarte ikke Live-CD-ene (verken Ubuntu eller Kubuntu) av en eller annen grunn å starte opp. Dette gjelder både Ubuntu og Kubuntu. Jeg får opp følgende (Kubuntu):

Starting K Display Manager: kdm.
* Starting Common Unix Printing System: cupsd				 [OK]
* Starting powernowd...														[OK]
* Starting Avahi mDNS/DNS-SD Daemon avahi-daenmon  [OK]
* Starting DHCP D-Bus daemon dhcdbd							  [OK]
* Starting Bluetooth services												[OK]
* Starting deferred execution scheduler crond					 [OK]
* Starting periodic command scheduler crond					 [OK]
* Checking battery state...													[OK]
* Running ocal boot scripts (/etc/rc.local)							[OK]

Det skal sies at sist gang jeg sluttet av Ubuntu gikk det litt ille for seg (prøvde manuelt å restarte x-serveren, det gikk ikke helt bra, så det ble litt Ctl-Alt-Del), men det skal jo ikke ha noenting å si ettersom det er en Live-CD. Likevel kommer jeg ikke lengre enn beskrevet over, verken i Ubuntu eller Kubuntu. Jeg har prøvd både vanlig oppstart og "safe graphics mode", men i begge ser jeg skrivebordet innimellom, så restarter x flere ganger, og jeg kommer tilbake til skjermen beskrevet over.

Kan noen fortelle meg hva som er galt, og hvordan det kan fikses? Jeg skjønner ingenting, det er jo en Live-CD...

Endret av MiSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt riktig, det har overhodet ingenting å si. Du har antagelig rett og slett problemer med å få lest av CD platen, er ikke rare problemene som skal til før en live CD session fryser.

Problemet er at det fungerte helt fint de mange første gangene jeg prøvde, og begynte først å tulle seg etter jeg begynte å prøve meg frem med det ovennevnte. Jeg har brukt den inkluderte CD-sjekken, og alt er OK der.

Lenke til kommentar
At CD sjekken går igjennom er en grei sjekk, men CD spilleren din innimellom har problemer med å lese plate, så skjer slikt, og det er antagelig det som har rammet deg. Du kan jo prøve med en annen CD-spiller.

Jeg har kun én CD/DVD-spiller/brenner i den stasjonære PC-en, og den har alltid virket perfekt før. Jeg kan jo ikke utelukke at det er denne som er problemet, men jeg finner det ganske merkelig at den plutselig skulle slutte å virke rett etter jeg har klart å grave frem noen problemer med x-serveren (og det er nettopp slike problemer som gjenspeiles når jeg prøver å kjøre CD-en), og at dette gjelder både Ubuntu og Kubuntu, selv om jeg bare lagte problemet i én av dem.

Lenke til kommentar

Det du hentyder er umulig! Live CD kjører fra CD og Ram, den kan ikke huske hva du gjorde sist. Den tøffeste testen du kan kjøre en CD og CD-spiller igjennom er en live CD session, en gang må være den første. En annen mulig forklaring er driver-bug som slår ut av og til, men det høres ikke slik ut.

Lenke til kommentar
Det du hentyder er umulig! Live CD kjører fra CD og Ram, den kan ikke huske hva du gjorde sist. Den tøffeste testen du kan kjøre en CD og CD-spiller igjennom er en live CD session, en gang må være den første. En annen mulig forklaring er driver-bug som slår ut av og til, men det høres ikke slik ut.

Jeg forklarer bare hvordan det faktisk er, og antyder at om teorien din er korrekt, så er det vitterlig en god serie med uheldige (og innad relaterte) hendelser som valgte å inntreffe på samme tidspunkt. Er det én ting jeg har lært som PC-bruker, så er det at ingenting er umulig. :) (Ting henger ofte bare sammen på en helt annen måte enn man først skulle trodd.)

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...