Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lag/foreninger, eierskap og bestemmelsesrett

JimL

Anbefalte innlegg

Hei, nå har det seg slik at vi har en diskusjon vedr en forening som står registrert i brreg.

I juni 2005 ble det avholdt årsmøte der en generalforsamling valgte fram et styre på syv personer (inkl leder og nestleder), og godkjente nye vedtekter. Vedtektene sier forresten at styret velges for to år, i motsetning til ett som er vanlig.

Styreleder blir så tinglyst som daglig leder / adm direktør i brreg.

Nå er ståa den at leder mener han har all makt i foreningen, altså et eierskap over denne. Han har også skjøvet til side vedtektene siden disse ikke har blitt tinglyst, og likeså overkjører han styret selv med flertall mot seg (pga mangel på tinglysning).

Jeg fikk opplyst fra brreg at ingen enkeltperson kan stå som eier av en forening, da lag/foreninger er selveide og derfor eies av medlemmene.

Jeg har også vært i kontakt med en i kontrollgruppen i hyperion norge, som har bred erfaring med små og mellomstore bedrifter. Der fikk jeg høre at tinglysing av styrelister og vedtekter ikke er påkrevd eller normalt. Er disse godkjente av en generalforsamling så er de gjeldende, og styreleder har på ingen måte mulighet til å skyve disse til side. Han informerte også om at styreleder står tinglyst i brreg kun fordi eventuelle kreditorer skal ha et sted å henvende seg. Denne tinglysningen har ingen annen funksjon, og gir han overhodet ingen ekstra makt i foreningen.

Er det noen som kan henvise til tekster som sier at styreleder / daglig leder i en forening ikke har noen eierskapsforhold til foreningen? Det er akkurat dette jeg tror han sliter med å forstå.

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo det som er hovedtrekkene bak en forening, at det er ingen som eier dem. De er med andre ord selveide.

Og han kan ikke sette tilside vedtektene uten generalforsamlingens/ årsmøtets godkjennelse. Det er heller ikke vanlig at foreninger tinglyser vedtektene sine.

Lenke til kommentar

Det er ulovfestet rettsgrunnlag og en alminnelig oppfatning av begrepet foreninger. Så du finner det nok ikke i noen lov.

Sier jo seg selv at man ikke kan bare sette til side generalforsamlingen og vedtekter på denne måten. Det burde også fyren vite.

Mitt råd er å kalle inn til et ekstraordinært møte for å velge en ny leder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...