Gå til innhold

PSU sa PANG! skaderisiko på resten av PC-en?

Anbefalte innlegg

Hei i dag skjedde noe veldig dumt. Strømforsyningen sa PANG! Det begynte slik..

Jeg slo av maskinen og så begynte jeg og støvsuge litt rundt om kring i leligheten. Så når jeg var ferdig med dagens husarbeid så skulle jeg slå på maskina igjen men når jeg trykte så skjedde det ingenting..hmm rart tenkte jeg. Så jeg gikk og skikka bak på maskina og trykte strømforsyningen av og på og det ble ikke noe lys i pæra bak, bare svak flimring.

Så jeg slo av helt og dro ut kabelen og satte den inn igjen og da gjorde jeg det dummeste av alle dumme ting (som jeg ikke visste da) og siden jeg er totalt dum i nøtta når det gjelder tall og verdier og der så prøvde jeg og trykke på en liten knapp til som var der bak. Først sto det 230 og så 115 jeg tenkte ikke stort over det før jeg prøvde og sette på strømmen igjen og da smalt det, og det skikkelig så jeg fikk øresus. Jeg vet nå det at i norge skal man bare ha på 230 eller noe sånt og at andre volt er for andre land og dere må bare flame meg for det.

Men det som jeg lurer på er om hvor store sjansene er for at resten av maskina er ødelagt? Jeg skal helt klart kjøpe ny strømforsyning men blir jeg nødt til og skifte ut alt annet også? En kamerat sa at det antakelig bare var noen komponenter inni strømforsyningen som røyk og at det var lite sannsynlig at resten av data'n var ødelagt men jeg vil gjærne høre andre sine erfaringer med dette.

For ordens skyld så bør jeg legge til at jeg hadde ikke trykket på start knappen frempå, bare strømknappen bak på PSU'en.

Hvilke ting har størst risiko for skade og hvilke har minst risiko for skade?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noko av det samme skjedde med meg. Eg hadde kobla til LED lys i PC-en med bryter. Det ene lyset var nesten ødelagt, og kortslutta. PSU sa PANG! Gnisten spruta. Ingen andre komponenter var ødelagd. Eg har høyrt om fleire med samme problem, og i alle tilfelle, er det bare PSU! :)

Lenke til kommentar

Alle moderne strømforsyninger har beskyttelse mot skader på videre komponenter. Du skal etter mest sannsynlighet kun måtte bytte PSUen. Dette kalles Over Voltage Protection (230 på 115 f.eks.) og Under Voltage Protection (115-230).

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Det TRENGER ikke være skader på noe annet enn strømforsyningen, men det KAN potensiellt komme skader på alle mulige forskjellige deler av et slik katastrofalt PSU sammenbrudd.

Av erfaring er hovedkort ofte den mest ømfintlige delen når PSU ryker på slike måter... utover det må du nesten bare teste deg fram. Det meste av dataustyr vil enten overleve 100% dø helt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Får håpe resten av min maskin ble skånet da. Skal ihvertfall aldri gjøre noe sånt igjen. Det var jo også min beste maskin som dette skjedde med, den eneste jeg har som tar nye spill.. :(

Det var forøvrig en Thermaltake TR2-500 watt

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Haha, dette er så kult :p

Tilnærmet alle jeg kjenner som tror de "kan" ting om PC-er har gjort dette. Hadde det ikke vært for at lillebroren min gjorde dette selv, ville jeg nok blitt fristet av den store røde jeg også.

Også jeg har aldri opplevd at PSU har stekt andre komponenter som resultat av akkurat denne tabben. Og jeg har sett alt fra PSU'er fra 1996 til dagens gå opp i røyk.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Hehe, jeg husker at jeg gjorde det på en hel rekke gamle win95 PC-er på barneskolen med en kompis.

Jeg hadde ikke peiling på PC-er på den tiden, men en kompis som hadde det hadde trukket ut en forgrener ifra veggen, mens vi begge har switchet på flere av de røde bryterene.

*POFF* sa det når læreren satte i strømkabelen :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...