Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Plassere mine konfirmasjonspenger

parleur

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke lett å gi noe godt svar på det. Det kommer blant annet an på hvor lenge du har tenkt å spare pengene.

Du burde kanskje føst og fremst se på BSU hvis du har jobb for å spare litt skatt. Hvis du ikke har planer om å ta ut pengene på noen år kan du vurdere fond, men det anberales ikke for kortsiktig sparing siden det svinger endel og ingen vet hvordan det går på kort sikt.

Generellt gjelder regelen at om du ønsker utbytte bedre enn du får i banken må du øke risikoen.

Jeg har sparepengene mine i fond, men jeg sparer langsiktig og er myyye mer enn 18 år gammel.

Lenke til kommentar

Som Mythos sier. Avkastning på plasseringer er avhengig av risiko. Desto større risiko desto bedre mulighet til avkastning. Et annet råd (gammelt) er at man ikke plasserer penger i aksjer/fonds som man ikke har råd til å tape.

Mange ganger vil man oppleve at penger palssert i aksjer/fonds ikke kan selges når man ønsker det (for lav kurs. kurtasje stikker avgårde med gevinsten etc). Dette medfører at plassering bør være langsiktig (f.eks 10-30 år). Og det andre er at det ikke finnes noen regler for hva man bør gjøre. Selv om du plasserer penger i et fond som historisk gjør det bra, betyr det ikke at det gjør det bra imorgen.

Lenke til kommentar

Du bør ihvertfall ikke sette dem på sparekonto.. Der får du lavere rente enn på brukskonto..

Jeg anbefaler fond.. men du behøver ikke å vente 10-30 år med å bruke dem, men gjerne over 3-5 år.. noe som sikkert blir passende for deg som er 18år nå..

Les fondstråden her, som er sticky..

Lenke til kommentar

Ingen kan love deg noe i fond, men sannsynligheten for å få bedre utbytte enn i bank er svært stor. Jeg vil anbefale Skagen KonTiki som satser i vekstmarkeder som jeg har stor tro på. Kombiner det gjerne med et fond som satser helt eller delvis på norsle aksjer.

Sansynligheten for å klare over 20% årlig i fond er ganske stor, men du må være villig til å ta en risiko. Den som intet våger får ta til takke med bankrente. Men med tidshorisont på 5 år ville jeg satset i hvert fall en del av pengene på fond. Men sett deg inn i det på egen hånd, og finn et fond du stoler på. Ikke stol for mye på rådgiveren din i banken. Han er først og fremst interessert i å tjene penger.

Hvis du jobber såpass mye at du betaler skatt bør du benytte deg av BSU.

Lenke til kommentar
Det er viktig å huske på at det IKKE lønner seg å sette inn på BSU hvis du ikke betaler skatt.

Takker :p Da blir Bsu uakluelt på dette tidspunkt. En kompis av meg satte 10000 på Statoil-aksjer og sitter igjen med 10800. Det ble vel en fortjeneste på omtrent 8%. Sparekonto har i samme rente 5%. Kansje det lønner seg med Statoilaksjer?:p

Lenke til kommentar

Sitter igjen med vil si etter alle gebyrer etc.? Husk at aksjer ikke nødvendigvis gir særlig god avkastning. Jo mindre risiko, jo mindre gevinst. Det heter seg at penger på aksjemarkedet må anses som tapt fram til du tar dem ut, altså må du ikke satse penger du ikke kan tape, på aksjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...