buitre Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hei. Vurderer å kjøpe blitz til min Canon 30D. Har Sigma EF 500 DG, som fungerer bra til utfyllingslys utendørs, men savner en del ved selve styringen for gruppebilder innendørs. Vurderer derfor å investere i Canon 580EX II( master) pluss 2 stk 430EX( slave). Til dere som har liknende system, er dette et bra opplegg? I tillegg ønsker jeg å kjøpe bøker som tar tak i kreativ belysning og blitsstyring. Vurderer sterkt boken "Understanding the Canon Speedlight 580EX/430EX", men ønsker tips om andre bøker/CD/DVD som tar tak i Canon blitser spesifikt. Til slutt, hvilke tilbehør anbefalles? Vurderer StoFen omnibouncer til alle blitser. Har Lumniquest Pocketbouncer fra før. Jeg har alltid brukt naturlig lys, og har lite erfaring med blitz, men ønsker å kjøpe et system som ikke vil begrense mine muligheter( studiobelysning er uaktuellt). Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Hei. Vurderer å kjøpe blitz til min Canon 30D. Har Sigma EF 500 DG, som fungerer bra til utfyllingslys utendørs, men savner en del ved selve styringen for gruppebilder innendørs. Vurderer derfor å investere i Canon 580EX II( master) pluss 2 stk 430EX( slave). Til dere som har liknende system, er dette et bra opplegg? I tillegg ønsker jeg å kjøpe bøker som tar tak i kreativ belysning og blitsstyring. Vurderer sterkt boken "Understanding the Canon Speedlight 580EX/430EX", men ønsker tips om andre bøker/CD/DVD som tar tak i Canon blitser spesifikt. Til slutt, hvilke tilbehør anbefalles? Vurderer StoFen omnibouncer til alle blitser. Har Lumniquest Pocketbouncer fra før. Jeg har alltid brukt naturlig lys, og har lite erfaring med blitz, men ønsker å kjøpe et system som ikke vil begrense mine muligheter( studiobelysning er uaktuellt). Jeg har prøvd et tilsvarende oppsett som du nevner, men har gått over til studioblitzer av forskjellige årsaker. Det som fungerte best for meg var å benytte en ST-E2 som styringsenhet og 430/580 som slaver. ST-E2`en er enkel og bruke og gir samtidig mange muligheter. Stofen bruker jeg på min 580 hvis jeg skal ta et nærportrett og slike ting. Billig og bra Lenke til kommentar
buitre Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Takk for svar. Hvilke fordeler har ST-E2 over 580EX II? Penger er ikke problem, siden jeg skal handle i USA( 580 II+2x430 koster rundt 900$=5000 kroner). Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Takk for svar. Hvilke fordeler har ST-E2 over 580EX II? Penger er ikke problem, siden jeg skal handle i USA( 580 II+2x430 koster rundt 900$=5000 kroner). Har ikke brukt nyeste utgave av 580. Personlig følte jeg at ST-E2 var enklere og bruke, i tillegg er det jo en dedikert blitzstyringsenhet. Den koster vel ca kr. 1000,- i USA. Kjøper du den i tillegg til blitzene, har du jo et meget flesibelt system Lenke til kommentar
andm Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 580EX har flere innstillingsmuligheter enn ST-E2, så hvis penger ikke er et problem, kan du bruke en blits som master. En forskjell er at ST-E2 bruker infrarødt lys til kommunikasjon, mens 580EX bruker lys. 580EX har derfor også lenger rekkevidde, om jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Hva med denne pakken? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 En "dom" ting med å bruke en blitz som master er at den gir fra seg et blink før det tar bildet som får modellen til å myse.... Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 En "dom" ting med å bruke en blitz som master er at den gir fra seg et blink før det tar bildet som får modellen til å myse.... Det skulle selvfølgelig stå: En "dum" ting med å bruke en blits som master er at den gir fra seg et blink før det tar bildet som får modellen til å myse.... Uansett: det blinket kommer vel bare når den fokuserer? Så vidt jeg har fått med meg er det det som skjer på Canons blitser hvert fall. Jeg har ikke engang fått min blits til å bruke hjelpefokuslyset annet enn når kameraet er i auto engang Lenke til kommentar
andm Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Nei, kameraet bruker kun den innebyggete blitsen som hjelpefokuslys dersom ikke en ekstern blits er koblet til. Med 430EX og 580EX brukes ikke lenger blitslys, men et mye mindre skjemmende rødt diodelys. Dette lyset har jeg aldri hatt problemer med. Hva angår dobbelblinket ved Canons blitsfjernstyringssystem, opplever ikke jeg personlig noen store problemer med blunking og liknende. Jeg ser klart problemet, men det må avhenge av modellen. Hvis dette er viktig for deg, har du alltids ST-E2. Jeg skjønner for øvrig ikke hvorfor du vil spytte ut masse penger for en II-versjon av 580EX når 580EX (I) er helt ypperlig. Med mindre du må ha værtetting eller de andre mariginale oppgraderingene, råder jeg deg å spare pengene. 580EX burde også ha sunket litt i pris siden jeg kjøpte den, nå som oppgraderingen kom. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Jeg mente det røde lyset, men det kommer bare når jeg har kameraet på auto. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Takk for svar. Jeg heller stadig mer over til min opprinnelige plan( 580 II + 2x430). ST-E2 er praktisk, men siden jeg får samme( om ikke mer) innstillingsmuligheter med 580 II blitsen, går jeg for den. Når det gjelder 580 II mot 580, er det først og fremst tilgjengeligheten som avgjør valget. 580II koster meg under 400$( 2200 kroner), så tror ikke det er alt for mye å spare. I tillegg får jeg tanta mi til å bestille( hun bor i USA), så jeg for Instant Rebate på blitzen( 50$). Hele pakka, med shipping fra B&H hjem til tanta mi er rett under 900$, eller rundt 5000 kroner; bedre pris for man ikke. Så som sagt, penger er ikke et tema i dette tilfelle. Og hvis jeg skulle angre på valget, og heller kjøpe en ST-E2 senere, kan jeg alltid selge videre i Norge uten tap. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Dum ja, ikke dom Når jeg bruker SB-800 trigger den SB-600 ved å blinke, noe som får modellene mine til å blunke. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Når jeg bruker SB-800 trigger den SB-600 ved å blinke, noe som får modellene mine til å blunke. Løsning: Bruk FV-lock. På D70 kan ihvertfall dette programmeres på AF-L/AE-L-knappen. Da gjøres preflash når du trykker inn denne, og så slipper du lysshowet når du tar bildet. Endret 20. oktober 2007 av Anew Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Når jeg bruker SB-800 trigger den SB-600 ved å blinke, noe som får modellene mine til å blunke. Løsning: Bruk FV-lock. På D70 kan ihvertfall dette programmeres på AF-L/AE-L-knappen. Da gjøres preflash når du trykker inn denne, og så slipper du lysshowet når du tar bildet. huh? Blitzen trigger sb-600 med å blinke, hvordan skal jeg da gjøre det, uten å blinke? D50 kan ikke å trigge blitser. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 huh? Blitzen trigger sb-600 med å blinke, hvordan skal jeg da gjøre det, uten å blinke? Bare prøv! Det funker. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 huh? Blitzen trigger sb-600 med å blinke, hvordan skal jeg da gjøre det, uten å blinke? Bare prøv! Det funker. Ja ok... *løpe opp å hente kamera* Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 huh? Blitzen trigger sb-600 med å blinke, hvordan skal jeg da gjøre det, uten å blinke? Bare prøv! Det funker. Ja ok... *løpe opp å hente kamera* Funket det? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Jeg gjør det i det minste, så om det ikke er noe spesielt magisk med mitt utstyr, så gjør det nok det. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 huh? Blitzen trigger sb-600 med å blinke, hvordan skal jeg da gjøre det, uten å blinke? Bare prøv! Det funker. Ja ok... *løpe opp å hente kamera* Funket det? Nope... som sagt, D50 klarer ikke trigge en blit uten at SB-800 fyrer av. Anew: Du har D200 og D70. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Med FV-lock gjøres selve TTL lysmålingen i det du trykker inn FV-lock-knappen - da kommer hele serien med preflashes, som er det som får folk til å blunke. Med FV-lock aktivert blir så denne verdien lagret. Når du trykker inn utløseren vil ganske riktig SB-800'en blinke (på minimum kraft), men da bare med ett kort blink. Da vil ikke modellen blunke, siden det bare er ett blink. Som du utvilsomt vet Olsen, så er det SB-800'en som er commanderen, ikke D50'en, så en SB-800 oppfører seg likt på en D50 og en D200. Uten FV-lock (D70 som commander, EF-500 som slave): Med FV-lock: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå