Gå til innhold

Hjelp til kjøp av "alt-mulig-pc" under 15'

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny stasjonær PC til hjemme og jobb-bruk.

Mest bare internett og office bruk, men hender også at jeg driver litt med Photoshop og Illustrator. Noe spilling, men som regel bare i form av CM/FM.

Ikke fulgt med så mye i data-verdenen de siste årene, men tenkte å bruke opp imot 15' på PC slik at den ikke blir utdatert så fort.

Bør jeg velge Intel eller AMD, og videre Duo eller Quad?! Har ikke tenkt til å bygge den selv av den enkle grunn at jeg sannsynligvis ikke hadde klart det.. ;)

Tenkte å finne et sted hvor jeg kan konfigurere etter eget/deres ønske..

Planen er at 15' skal holde til PC med alt tilbehør (skjerm (stor), tastatur etc..)

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er konfigurert ut ifra denne; Gamer Premium i50

Etter litt frem og tilbake endte jeg opp på dette:

Diverse programmer m.m:

- Miljøgebyr 80.00 pr stk kommer i tillegg

- Strømkabel PC m/jord 2m

- Nero 7 OEM 1i Programvare OEM

- CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,

- Norman IC,1 år lisens, Virus Control,

- Musmatte Blå 4/6mm

- Støtsikker PC-eske

- USB2 multikortleser 3.5" sort,

- MS COA Label Windows

- MS Win Vista Home Premium Norsk

- MS MANUALS Win Vista Home Premium

- MS ROYALTY Vista Home Premium

- Garanti 3 år - Sende inn

- Support Komplett.no - Komplett sin

Maskinvare:

- Cooler Master Centurion 534, Sort,

Kabinett

- XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI

Hovedkort

- Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz

Prosessor

- Seasonic M12 600W, 120mm Vifte, Modulære

Strømforsyning

- Corsair TWIN2X 6400PRO DDR2 2048MB CL4

Minne

- XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3

Skjermkort

- Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2

Harddisk

- Samsung DVD-brenner SH-S202J/BEBN

DVD-brenner

- Logitech MX518 Optical Mouse

Mus

- Microsoft Digital Media PRO Keyboard

Tastatur

- Samsung 22" LCD Syncmaster 226BW TCO99

Skjerm

kr 15 348,-

Les også kommentarer fra andre som har kjøpt det inne på komplett.no

Enkelte av maskinvarene har linker til tester, bl.a hovedkortet der du kan sjekke overklokking m.m..

Vet ikke hvor mye vekt du legger på spilling. Men dette systemet drar iallfall dagens spill uten problemer, og vel så det. Og du vil klare deg i lang tid. Oppgraderingsmulighetene er også veldig bra. Vet ikke hva slags jobbsammenheng du skal bruke den til, men det er iallfall kraft nok til å få gjort det du skal.

Kabinettet er byttet ut og valgte ett som er kr 1270,- rimeligere. Jeg har det samme kabinett som jeg har valgt og det er helt toppers!

Prosessoren har jeg holdt meg til en sprek Core 2 Duo som var kr 872,- rimeligere enn Quad.

Strømforsyning har jeg ikke gjort noe med. 600w holder lenge.

Minnet er byttet ut med et par som er kr 510,- dyrere.

Hovedkortet er byttet ut og du har fått et med SLI-støtte og kan dermed sette inn et ekstra skjermkort av samme type som jeg har valgt. Hovedkortet støtter ikke DDR3 (neste generasjons RAM), men det er så ferskt enda at du vil ikke merke noe "tap" over at du ikke har det på en god stund.

Bytte av skjermkort "sparte" du 3291,- på, men likevel har du et meget godt kort. Noe måtte jo byttes ut for å komme ned på prisgrensen på kr 15 000,- :) Iallfall på dette prosjektet. Andre vil sikkert finne et GTX eller Ultra som passer bedre i forhold til pris. Men siden du ikke var sånn super-spillemann så tok jeg sjansen.

Harddisk er også byttet ut og kr 872,- ble spart. Likevel har du 500GB og en helt grei harddisk. Jeg syns ikke en super-harddisk og 10000 rpm er noe å bruke ekstra penger på hvis man heller kan bruke det på andre komponenter, med mindre du har fryktelig dårlig tid :p Bare min mening.

Ekstra harddisk/Ekstra harddisk 2 er ikke valgt.

Lydkortet er fjernet. Du får mer enn bra nok lyd fra hovedkortet og med et par brukbare høyttalere. Lydkort kan du spe på med senere hvis du syns det trengs. Penger spart også der.

Ekstern disk - mulitkortleser - pendrive - ekstra optisk leser/brenner --> ikke valgt.

Operativsystem er byttet ut fra Vista Ultimate til Vista Home Premium. Kr 721,- billigere. Jeg personlig tror du klarer deg med Premium, men det kan være at du får glede av Ultimate hvis det er "tyngre" arbeidsoppgaver du skal bruke den til. Men har du stort sett egne programmer til jobb så er ikke Premium noen ulempe.

Officepakken er ikke valgt. Den vil du kanskje ha?

Mus er som i oppsettet.

Tastaturet er byttet ut. Standard-tastaturet var av "simpleste sort".

Skjermen har jeg beholdt. Syns den virker meget god. Eller vil du opp i 24"? Da sprenger jeg budsjettet i dette prosjektet mitt :whistle:

Høyttalere er ikke valgt. Kanskje du har noen, eller så finner du iallfall på nærmeste Expert ;)

Også er det de småtinga til slutt som ikke er tatt med. Hodetelefoner, webcam, bluetooth, trådløs USB.

Skriver vil du vel kanskje ha, men den er ikke tatt med her. Budsjettet vet du! :D

Dett var dett. Nå er det tilbake til nattens plikter på jobb :p

Lykke til med pc-valget! Ta deg god tid, det er mye å velge i i den prisklassen!

Halve moroa er jo å trikse og mikse til man er helt fornøyd.

Endret av cheeba33
Lenke til kommentar

Takk for innspill. Det ser jo absolutt ut som en bra pc..

Ikke tenkt på å "nedgradere" en dyrere type jeg, men det er jo sikkert vel så bra.

Tenkte egentlig på å ha 4 GB ram, sånn for fremtidens skyld, men det er kanskje ikke vits i på en god stund?! Og da kan jeg jo sette inn det om et år eller to når det trengs..

Ja det er gøy å drive å sette sammen forskjellige maskiner rundt omkring, men faren er at jeg ikke vet hva som passer sammen. Er det som regel at de fleset valgene man har under en datatype på for eksempel Komplett passer sammen?

Lenke til kommentar

Gjorde om litt på oppsettet du lagde, for å nedgradere litt på skjerm/skjermkort, og få 4 GB ram, og en quad prosessor (det er kanskje ikke noe vits?!).

Spiller egentlig bare CM/FM, så noe bra skjermkort, og veldig bra skjerm trenger jeg ikke. Ble da disse "hovedkomponentene":

Hovedkort:

XFX nForce 680i SLI, nForce-680i SLI, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Prosessor:

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

Minne:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

Skjermkort:

Gainward GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDCP, 675/2000Mhz

Skjerm:

Videoseven 22" LCD D22W11 TCO-03, Black, 1680x1050, 5ms, VGA/DVI

Passer dette sammen..?

Vurderer å bytte ut prosessoren med Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz?!

Byttet forresten også til XP pro - skeptisk til Vista etter hva jeg har hørt/lest..

Lenke til kommentar

Hvis du skal få fullt utbytte av 4GB RAM så må du som kjent ha 64-bit operativsystem. Du kan lese mye om det inne på Minne-seksjonen.

Jeg har selv 4GB men kjører 32-bit system. Det skader ikke, for å si det sånn :)

DDR2 RAM er så billig nå, og enda billigere blir det, så jeg hadde ikke kutta ned på skjerm/skjermkort bare pga det, hvis jeg var deg. Prisforskjellene på å skaffe seg bedre og større skjerm + et bedre skjermkort senere blir mye dyrere enn 2GB ekstra RAM.

På Komplett ser du det står Tilbehør under hver vare, og det skal passe sammen. Noen deler kjører bedre sammen enn andre, men det blir kanskje for detaljert å begynne å tenke på.

Samme med de Gamer-maskinene, alt som står der kan kombineres med hverandre.

Men det hjelper lite om du f.eks tar et 8800 GTX skjermkort og putter inn den svakeste prosessor og lite minne. Det må liksom stå i stil med hverandre. Svakeste ledd osv.

Skjermkortet du har valgt kjenner jeg ikke til. Men hvis du ikke har særlig interesse for spill og de som kommer de neste månedene, så overlever du sikkert. Men jeg vil som sagt ikke anbefale det.

Delene passer sammen ja.

Socket775 LGA på hovedkort og prosessor.

Hovedkort og minne/RAM går også bra.

Vista er ikke noe å være redd for, men trives du med XP så må du gjerne velge den. Men hvis du skulle ha en maskin som "varer en stund" så er heller ikke det å anbefale :)

XP ser ut til å få en lengre levetid etter at Vista kom, men det blir mer og mer tilrettelagt for Vista, og enkelte spill og programmer kommer etter hver til å bli tilrettelagt mest for Vista med alt det har av "finesser" som XP ikke har, eller får.

Lenke til kommentar

Sluttet å spille andre spill enn CM/FM for mamge år siden, og kommer nok ikke til å begynne å spille noe igjen. Siste gangen jeg spilte et "krevende" spill var med engang BF1942 kom, så regner ikke med at grafikkortet trenger å være så veldig bra for surfing/word/excel, og FM08 ;)

Da skal jeg lese litt mer om Vista, høres jo ut som jeg burde gå for det. Ingen spesiell forkjærlighet for XP, bare hørt at det som regel er mye feil med det nyeste.. men Vista er vel ikke så nytt lenger..

Tusen takk for hjelp uansett, blir nok en fra komplett, enten typen du "nedgraderte" eller en oppgradering av "dinside" PC-en til komplett..

Lenke til kommentar

Jeg lurer forresten på en ting til.

Har lest mange tråder om emnet her nå, men vet ikke hva jeg skal velge av 32 eller 64 bit.

Er som nevnt en helt ordinær bruker som ikke kan mye om data. Bare surfing, office og FootballManager-bruk..

De fleste pakker eller PC-er man kan konfigurere selv har bare 32 bit som alternativ, så har jo egentlig tenkt til å velge dette. Man kan jo da samtidig velge 4 GB ram, noe jeg også hadde tenkt til. Vil det fungere med 4GB ram, bare at alle "rammene" ikke blir fullt utnyttet, eller vil jeg få mye problemer med det? Eller er det rett og slett ingen vits i å kjøpe 4GB ram for nevnte bruk? Tenkte å slippe å måtte gjøre noen oppgraderinger med det første..

Og vil 32 bit være utdatert om et par år, så jeg uansett må bytte "snart"?

Mye spørsmål, men jeg er en uvitende mann..hehe

Lenke til kommentar

Du kan lese gjennom denne fra Din Side så får du sikkert en bedre forståelse på dette med 32/64 bit. Men artikkelen er skrevet i februar, og det har skjedd en del siden da på bl.a driversiden. Så alle problemstillingene det skrives om er ikke like aktuelle i dag.

Her er en annen fin artikkel som ble postet inne på Minne-forumet. Den er fra Nettavisen.

Og her er enda en fra Din Side

Nå skal du ha litt lesestoff til kaffekoppen :D

Vil det fungere med 4GB ram, bare at alle "rammene" ikke blir fullt utnyttet, eller vil jeg få mye problemer med det?

- Det vil fungere ja, men du får ikke utnyttet 4GB. Problemer vil du ikke få. Jeg kjøpte 2GB ekstra siden jeg var tenkt å oppgradere til 64-bit, men slo det ifra meg siden jeg har noen programmer, bl.a Spysweeper, som ikke støttes.

Er det rett og slett ingen vits i å kjøpe 4GB ram for nevnte bruk? Tenkte å slippe å måtte gjøre noen oppgraderinger med det første..

Og vil 32 bit være utdatert om et par år, så jeg uansett må bytte "snart"?

- Du klarer deg helt fint med 2GB til ditt bruk, høres det ut som iallfall, siden du ikke er noen hardcore-gamer osv :)

Som sagt så synker prisene hele tiden på RAM, og når du først bestemmer deg, så vil det ikke koste deg mange hundrelappene å oppgradere.

32bit vil vare lenge enda, og det eneste du trenger å bytte da er operativsystemet ditt, ikke prosessor og hovedkort osv. Så sant du kjøper noe av det du har nevnt i tråden her da.

Forumet er til for å brukes, så du må bare fyre løs med spørsmål :thumbup: Men ikke regn med at jeg kan alt, langt ifra :p

Ps! Hvis du ikke har hastverk med å kjøpe så kan du gjerne vente til du får flere forlsag på maskinvare. Det var ikke noen fasit du fikk, selv om det er bra saker :D

Lenke til kommentar

Da hadde jeg så og si bestemt meg for et opplegg fra Komplett. Ca det som ble anbefalt. Bare med 4 GB ram og 8600 skjermkort - spiller ingen krevende spill.

Men så en tur innom Dell, og der fant jeg en Vostro 400 med ca samme specs til ca samme pris. Der ser jeg ikke hvordan hovedkort de har, ellers ser det veldig likt ut for meg.

Noen som har synsounkter på Dell Vostro i forhold til Komplett sin "DinSide PC" oppgradert til ca 15'. Begge får altså så og si det samme innholdet, bortsett fra at jeg ikke vet noe om hovedkortet til Dell!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...