Navido Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hei Jeg vet det er skrevet en del om dette kanskje på tidligere tråder men har enda ikke klart å fått noe konkret om hva jeg skal skaffe meg. Hvis jeg skal kjøpe blitz så vil jeg gå for noe som er god. Jeg tenkte å bruke det i garasjen med paraply hvor det kan være lite tilstrekkelig lite lys, men også i stua og andre steder. En sb-800 er greit, men jeg kan jo ikke bruke den som slave. I såfall må jeg da kjøpe to blitzer. Jeg kan også kjøpe en ledning har jeg hørt..slik at man får den til å bli slave, men vet ikke helt om det er praktisk. Har også hørt om sigma E500, men jeg vil altså kunne kjøre slave..slik at jeg kan holde og plassere blitzen der jeg vil. Det siste jeg har hørt og lest her på forumet er at en kan kjøre kommunikasjonen mellom kameraet og blitzen gjennom såkalte radio bølger..er det noen som har erfaring innenfor det eller vet noe om det? Er litt fortvilet..kan noen hjelpe? Takk Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Nå har Sigma 530 ankommet, ville nåk vurdert den super versjonen, du får jo okså noen hama blitzer som blitzer på hoved blitzen, har en slik liggende. Prøvde den på foto butikken på Down Town i porsgrunn, vurderen en slik selv, har nå ikke D40 men D80... Hei Jeg vet det er skrevet en del om dette kanskje på tidligere tråder men har enda ikke klart å fått noe konkret om hva jeg skal skaffe meg. Hvis jeg skal kjøpe blitz så vil jeg gå for noe som er god. Jeg tenkte å bruke det i garasjen med paraply hvor det kan være lite tilstrekkelig lite lys, men også i stua og andre steder. En sb-800 er greit, men jeg kan jo ikke bruke den som slave. I såfall må jeg da kjøpe to blitzer. Jeg kan også kjøpe en ledning har jeg hørt..slik at man får den til å bli slave, men vet ikke helt om det er praktisk. Har også hørt om sigma E500, men jeg vil altså kunne kjøre slave..slik at jeg kan holde og plassere blitzen der jeg vil. Det siste jeg har hørt og lest her på forumet er at en kan kjøre kommunikasjonen mellom kameraet og blitzen gjennom såkalte radio bølger..er det noen som har erfaring innenfor det eller vet noe om det? Er litt fortvilet..kan noen hjelpe? Takk Lenke til kommentar
Navido Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Nå har Sigma 530 ankommet, ville nåk vurdert den super versjonen, du får jo okså noen hama blitzer som blitzer på hoved blitzen, har en slik liggende. Prøvde den på foto butikken på Down Town i porsgrunn, vurderen en slik selv, har nå ikke D40 men D80... Hei Jeg vet det er skrevet en del om dette kanskje på tidligere tråder men har enda ikke klart å fått noe konkret om hva jeg skal skaffe meg. Hvis jeg skal kjøpe blitz så vil jeg gå for noe som er god. Jeg tenkte å bruke det i garasjen med paraply hvor det kan være lite tilstrekkelig lite lys, men også i stua og andre steder. En sb-800 er greit, men jeg kan jo ikke bruke den som slave. I såfall må jeg da kjøpe to blitzer. Jeg kan også kjøpe en ledning har jeg hørt..slik at man får den til å bli slave, men vet ikke helt om det er praktisk. Har også hørt om sigma E500, men jeg vil altså kunne kjøre slave..slik at jeg kan holde og plassere blitzen der jeg vil. Det siste jeg har hørt og lest her på forumet er at en kan kjøre kommunikasjonen mellom kameraet og blitzen gjennom såkalte radio bølger..er det noen som har erfaring innenfor det eller vet noe om det? Er litt fortvilet..kan noen hjelpe? Takk Hva er en hama blitser? Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Nå har Sigma 530 ankommet, ville nåk vurdert den super versjonen, du får jo okså noen hama blitzer som blitzer på hoved blitzen, har en slik liggende. Prøvde den på foto butikken på Down Town i porsgrunn, vurderen en slik selv, har nå ikke D40 men D80... Hei Jeg vet det er skrevet en del om dette kanskje på tidligere tråder men har enda ikke klart å fått noe konkret om hva jeg skal skaffe meg. Hvis jeg skal kjøpe blitz så vil jeg gå for noe som er god. Jeg tenkte å bruke det i garasjen med paraply hvor det kan være lite tilstrekkelig lite lys, men også i stua og andre steder. En sb-800 er greit, men jeg kan jo ikke bruke den som slave. I såfall må jeg da kjøpe to blitzer. Jeg kan også kjøpe en ledning har jeg hørt..slik at man får den til å bli slave, men vet ikke helt om det er praktisk. Har også hørt om sigma E500, men jeg vil altså kunne kjøre slave..slik at jeg kan holde og plassere blitzen der jeg vil. Det siste jeg har hørt og lest her på forumet er at en kan kjøre kommunikasjonen mellom kameraet og blitzen gjennom såkalte radio bølger..er det noen som har erfaring innenfor det eller vet noe om det? Er litt fortvilet..kan noen hjelpe? Takk Mente Stuio Blitz med slave. Som Blitzer automatisk når blitzen på kamra ditt fyrer av. Hva er en hama blitser? Lenke til kommentar
Navido Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Ok...så hva må man kjøpe..ble litt usikker nå..jeg skal altså ha trådløs blitz. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Hama har en sånn liten "dings" (tror det heter Slaveutløser) som du setter på undersiden av blitsen din. Denne reagerer på blink fra kameraets innebygde blits, og sender et signal opp til din blits så den fyrer av. Denne dippedutten fungerer altså som en slaveutløser til en hvilken som helst blits. Eventuelt finnes det blitser med en slik slaveutløser innebygget fra en rekke forskjellige firma, om du ikke allerede har en blits. Men det kan være greit å gå til innkjøp av en SB600 eller SB800 + en slaveutløser fra Hama, slik at du kan bruke full TTL styring når du har den koblet direkte til kameraet. Blitsen vil imidlertid ikke fungere med TTL når den utløses som slave. Lenke til kommentar
Navido Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Denne reagerer på blink fra kameraets innebygde blits, og sender et signal opp til din blits så den fyrer av. Når det er skrevet "din blitz"..så antar jeg at det ikke er den innebygde blitzen men feks en sb-800 ikke sant? Denne dippedutten fungerer altså som en slaveutløser til en hvilken som helst blits. Men det kan være greit å gå til innkjøp av en SB600 eller SB800 + en slaveutløser fra Hama, slik at du kan bruke full TTL styring når du har den koblet direkte til kameraet. Blitsen vil imidlertid ikke fungere med TTL når den utløses som slave. Hva er TTL styring? Ok..så slik forstår jeg det: Man putter den hama greie like ved kameraet. Også når man skal ta bilde og trykker på utløserknappen så sendes det et lite blitz over til hama`en og deretter sendes det et signal over til sb-800 blitzen min som gir full blitz? Right? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Ok...så hva må man kjøpe..ble litt usikker nå..jeg skal altså ha trådløs blitz. Hva med rett og slett å kjøpe to Sigma EF-500 DG Super? Det blir rett under 4k, altså omtrent som én SB-800? Én som commander på D40'en, og en på stativ? Alternativt kan du kjøpe en SB-800 og en SB-600 (eller -800) fra Hong Kong på ebay... Tror ikke alternativene er noe billigere, og her får du full styring. Endret 20. oktober 2007 av Anew Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 For å trigge Sigma EF-500 DG Super eller Nikon SB-800 med kameraets interne blitz trenger man forøvrig ikke noen slaveblitzutløser - disse to har denne funksjonaliteten innebygd og kan fungere som 'dumme' slaver (man må stille styrken direkte på blitzen) for ethvert kamera. Vet ikke om dette er tilfelle også for SB-600. Lenke til kommentar
Navido Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 For å trigge Sigma EF-500 DG Super eller Nikon SB-800 med kameraets interne blitz trenger man forøvrig ikke noen slaveblitzutløser - disse to har denne funksjonaliteten innebygd og kan fungere som 'dumme' slaver (man må stille styrken direkte på blitzen) for ethvert kamera. Vet ikke om dette er tilfelle også for SB-600. Takker for mange fine svar. Men jeg trenger rett og slett en oppklaring på hva slave og master er. Slik jeg forstår det så er det slik at hvis jeg har en sb-800 og bruker den trådløst på en feks nikon d80 så er den master? Og hvis jeg feks bruker en sb 800 og sb600 på en nikon d40 så hvordan blir det da? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Master - Kan styre andre blitser med denne blitsen. Slave - Styres av en masterblits. 1)En SB800 som du har fysisk koblet til en D40, kan brukes som master. Du kan derfor styre andre blitser med denne blitsen. Blitsene som styres av SB800, kalles slave. 2)En SB800 som ikke er fysisk koblet til en D40, kan utløses av D40 sin interne blits. Da er den interne blitsen master, og SB800 slave. Lenke til kommentar
Navido Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 2)En SB800 som ikke er fysisk koblet til en D40, kan utløses av D40 sin interne blits. Da er den interne blitsen master, og SB800 slave. Aha..endelig..takket meget..nå har jeg fått med alt. Men hvis det er slikt som skrevet ovenfor så hvorfor må jeg ha feks to sigma e500 blitzer? Tror det du har skrevet kanskje er feil for jeg trodde at at en sb800 blitz kan ikek utløses av d40 sin interne blitz.? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) for jeg trodde at at en sb800 blitz kan ikek utløses av d40 sin interne blitz.? SB-800 kan utløses av en hvilken som helst annen blitz. Men om man beholder full lysmåling med D40 i de tilfeller man ønsker det (slik man gjør med de 'større' Nikon-utgavene) vet jeg ikke. Jeg har brukt SB-800 som slave til både Leica og Canon-kameraer (i full manuell modus hvor blitzstyrken må stilles direkte på blitzen) Endret 21. oktober 2007 av Nonsens Lenke til kommentar
Navido Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 SB-800 kan utløses av en hvilken som helst annen blitz. Men om man beholder full lysmåling med D40 i de tilfeller man ønsker det (slik man gjør med de 'større' Nikon-utgavene) vet jeg ikke. Jeg har brukt SB-800 som slave til både Leica og Canon-kameraer (i full manuell modus hvor blitzstyrken må stilles direkte på blitzen) Hva menes med full lysmåling? Jeg har jo alltid fått høre at sb-800 ikke kan trigges trådløst av en nikon d40. Men det går likevel an? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Det er en rekke hjelpsomme innlegg i denne tråden, som dessverre ikke oppnår så mye annet enn å forvirre trådstarter, på grunn av litt rotete begrepsbruk. Man må skille mellom master og commander (i det minste på Nikon). Master er gammeldags, og krever at blitsene stilles inn manuelt - slaveblitsene er "dumme", og utløses når de oppdager at masterblitsen fyres av. Dette kan en D40 fint gjøre med en SB-800 (eller praktisk talt enhver annen blits), om man setter den interne blitsen til manuellmodus. Det jeg tror trådstarter er ute etter, er blitser som styres automatisk, slik at han ikke trenger å stille effekt manuelt. Da trenger han en blits som kan opptre som commander, slik som den interne blitsen i D70, D80 og D200, samt SB-800 og EF-5XX Super-blitsene til Sigma (og noen fra Metz). Setter man en SB-800 el.l på en D40, kan denne fungere som commander og styre en eller flere SB-600 (eller en hvilken som helst annen blits kompatibel med CLS). Den interne blitsen på en D40 kan ikke gjøre dette, slik trådstarter helt riktig har fått med seg (og derfor blir han forvirret når folk begynner å snakke om at det like vel går an). Derfor foreslår jeg i mitt forrige innlegg en SB-800 (eller Sigma) som commander på D40'en, og så slaveblits(er) som da kan styres trådløst. Å blande inn gammeldags master/slave tror jeg bare tjener til å forvirre. Endret 21. oktober 2007 av Anew Lenke til kommentar
Navido Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Hjertelig takk for et godt svar Anew. Det satt ting i mer perspektiv Hmm..da kan jeg gjøre innkjøp. Jeg har dog tenkt å bruke blitzen i en garasje, men også innendørs og litt utendørs..og som du sa ha en på stativ med paraply. Holder det med sigma ef-500? eller må jeg gå for sigma ef-500 super? Hva er forresten forskjellen mellom disse to? antar sistnevnte er kraftigere.. Hva med å gå for en sigma ef-500 og en sigma ef-500 super? går det ann? Vil ha full styring. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Skal du ha Sigma, så må du ha Super. ST-varianten er like kraftig, men veldig simpel ellers, og mangler støtte for annet enn "gammeldags" trådløs og en del annet. Superen er fin-fin og gir utrolig mye for en veldig billig penge - jeg har både den og SB-800 - men SB-800 er mye enklere i bruk, spesielt når det kommer til innstilling av trådløs. Om det står på penger ville jeg derfor primært kjøpt en SB-800 på ebay (det er flere seriøse, pålitelige forhandlere i Hong Kong som har nettbutikken sin på ebay. Jeg har gode erfaringer med HK Supplies, men det er også andre gode jeg ikke kommer på i farten. Om du ikke vil det, så er det ikke noe galt med EF-500 Super, som du får til rundt 2000 i Norge. Som slave kjøper du enten en EF-500 Super eller SB-600. Jeg ville valgt Sigma til den jobben. Lenke til kommentar
Navido Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Skal du ha Sigma, så må du ha Super. ST-varianten er like kraftig, men veldig simpel ellers, og mangler støtte for annet enn "gammeldags" trådløs og en del annet. Superen er fin-fin og gir utrolig mye for en veldig billig penge - jeg har både den og SB-800 - men SB-800 er mye enklere i bruk, spesielt når det kommer til innstilling av trådløs. Om det står på penger ville jeg derfor primært kjøpt en SB-800 på ebay (det er flere seriøse, pålitelige forhandlere i Hong Kong som har nettbutikken sin på ebay. Jeg har gode erfaringer med HK Supplies, men det er også andre gode jeg ikke kommer på i farten. Om du ikke vil det, så er det ikke noe galt med EF-500 Super, som du får til rundt 2000 i Norge. Som slave kjøper du enten en EF-500 Super eller SB-600. Jeg ville valgt Sigma til den jobben. Hjertelig takk igjen. HK supplies har jeg hatt gode erfaringer med selv. Har sendt deg pm forresten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå