Singh tha king Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg skal analysere en film. Men har klart å miste analyseverktøyarket jeg fikk fra skolen. Og denne analysen er viktig! Har aldri analysert en film før, bare tekster. Men hva skal jeg gjøre når jeg analyserer en film? Noen som har en bra MAL? eller så kommer jeg til å bruke denne: Når vi skal analysere en film, konsentrerer vi oss omtrent om de samme elementene som når vi analyserer en tekst. Anslaget Hvordan åpner filmen? Hva er det første vi får se? Beskriv den første scenen Handling Hva handler filmen om? Hva er filmens tema? (gjerne ett ord) Skriv et kort handlingsreferat (en halv side) Hva går konflikten ut på? Hvordan blir konflikten løst? Hvordan slutter filmen? Persongalleriet Hvem er hovedperson i filmen? Hvordan blir hovedpersonen skildret? (egenskaper..) Forandrer hovedpersonen seg gjennom filmen? På hvilken måte? Hvordan skjer det? Hvilke andre personer er med i filmen? Hvilke oppgaver har bipersonene? Miljø Hvor foregår scenene i filmen? (ute, inne, i byen, i bygda, utlandet, ved sjøen…) Når foregår handlingen? (vår tid, gamle dager, framtiden…) Hvilke sosiale forhold møter vi i filmen? (fattige, rike…) Budskap Hva kan vi lære av filmen? Virkemidler Hvordan er kameravinkelen? Hvordan er tempoet i filmen? (langsomt, høyt tempo…) Hvordan er bildebruken? (nærbilder, oversiktsbilder…) Hvordan er lyd/musikk brukt? Hvordan er fargebruken? (lys, mørke, klare farger…) FILMANALYSE Anslaget/åpningen: Hvordan åpner filmen? Hva er det første vi får se? Beskriv… Handlingen: Hva er filmens tema, hva handler den om? Skriv et kort handlingsreferat… Persongalleriet/skuespillere: Hvem er hovedpersonen i filmen, og hvordan blir han/hun skildret? (egenskaper) Forandrer hovedpersonen seg gjennom filmen? Hvordan? Hvilke andre personer er med i filmen? Miljø: Hvor foregår scenene i filmen? Når foregår handlingen? Virkemidler: Hvordan er kameravinkelen/bildebruken? Hvordan er tempoet i fimen? Hvordan er lyd/musikk brukt? Hvordan er fargebruken? Budskapet: Hva kan vi lære av filmen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå