ronny-andre Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hva betyr det når motoren tikker (ikke voldsomt i det hele tatt)? Det er en 99-modell Seat Ibiza 1.4, og tikkingen kommer bare frem når jeg har høyt turtall og bremser på motoren. Redd for at det skal være noe alvorlig. Noen andre her som har hatt erfaring med dette? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Prøv først å bytte olje og se om det blir borte Er som regel gammel olje/dårlige topper som er årsaken til tikking, men det kan også være alvorligere ting Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Tikkelyden er fra ventiler. Noe lyd vil du høre, men det skal ikke være mye. Er det hydrauliske ventiler så kan et oljeskift være nok til at det forsvinner. Viktig å bruke riktig viskositet også. Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Ok, er ikke bare bare for meg å gjøre sånne ting, fordi dette er en bil jeg så på i dag og vurderte å kjøpe, men er usikker på grunn av den tikkingen. Er det noe alvorlig har jeg jo kjøpt katta i sekken, noe jeg helst vil unngå.. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hvis det er en slags rakkling når du belaster motoren, så kan det være tenningsbank... Det kan også være dysene som tikker, og det er normalt.... Lenke til kommentar
crazycooler Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Slitt kamaksling? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 ventiltikking hører man vel når den går på tomgang? Er også normalt at man hører litt tikking på tomgang da dysene som nevnt over tikker litt. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 ventiltikking hører man vel når den går på tomgang? Er også normalt at man hører litt tikking på tomgang da dysene som nevnt over tikker litt. stemmer det, hører best ventiltikking når du kjører på tomgang.. Sjekk olja som sagt før her, hvis de ter under minimum, så fyller du bare på og lar det godgjøre seg Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Ja, det er nok ventiltikking som dere har vært inne på. Første man gjør er å sjekke oljenivå. Hvis det ikke er oljen sin feil så må man nok justere litt. Nå vet ikke jeg om det er hydrauliske selvjusterende ventilløftere i en 1999 Seat, men dersom det ikke er det kan det hende at du må foreta noen justeringer for å få vekk tikkingen. Dette er ikke noe hvem som helst kan gjøre uten videre. På min bil høres tikkingen kun når motoren ikke har fått fullt trykk på de selvjusterende hydrauliske ventilløfterne, kanskje 4-5 sekunder etter oppstart. Så forsvinner lyden. Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Så stort sett det eneste jeg kan gjøre er å sjekke oljen. Hvis nivået er som normalt, er det noe annet som er på gang da? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Da kan det være slitt kamaksel for eksempel. Kanskje oljepumpa ikke gir så godt trykk som den burde. Eller det at den trenger justering. Men sjekk olja. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Ikke bare sjekk hvor mye det er heller. Jeg vet ikke hvor mye olje du har sett i livet, men hvis den er skikkelig misfarget så kan det tyde på at et oljeskift er lurt. Ikke spør meg hva som er "feil" farge, men jeg har forstått at du kan faktisk se om olje er dårlig eller ikke. (Men dette er vel i helt ekstreme tilfeller) Noen andre som kan fylle inn de blanke feltene? Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Det som er problemet da, jeg vet hvordan SKIKKELIG misfarget olje ser ut, den er jo kølsvart, men oljen virket greit, litt mørk kanskje (jeg vet ikke om oljen skal være helt blank, det blir jo fort møkkete). Men har ikke lyst til å kjøpe en bil som ligger på dødsleiet.. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Det som er problemet da, jeg vet hvordan SKIKKELIG misfarget olje ser ut, den er jo kølsvart, men oljen virket greit, litt mørk kanskje (jeg vet ikke om oljen skal være helt blank, det blir jo fort møkkete). Men har ikke lyst til å kjøpe en bil som ligger på dødsleiet.. Har du kjøpt den eller er du på vei til å kjøpe den? Ser du ikke bor langt unna meg Kolboten VS Ski Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Er ikke langt unna nei Har ikke kjøpt enda, vurderer å kjøpe, ettersom jeg trenger en ny bil, og denne bilen jeg snakker om var ganske rimelig (hovedsakelig på grunn av noe rust). Lenke til kommentar
daruu Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 Bruk tikkinga som prutingsgrunnlag da ihvertfall Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Bruk tikkinga som prutingsgrunnlag da ihvertfall Klart han må det. Bruk det du kan. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Er ikke langt unna nei Har ikke kjøpt enda, vurderer å kjøpe, ettersom jeg trenger en ny bil, og denne bilen jeg snakker om var ganske rimelig (hovedsakelig på grunn av noe rust). Ja, og fordi det er en seat Lenke til kommentar
ronny-andre Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Hehe, folk har delte meninger. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal. Da tror jeg at jeg lar vær å kjøpe en bil jeg er usikker på, ettersom det med tikkingen gjør meg svært usikker. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hehe, folk har delte meninger. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal. Da tror jeg at jeg lar vær å kjøpe en bil jeg er usikker på, ettersom det med tikkingen gjør meg svært usikker. høres lurt ut. Ikke kjøp noe du ikke har godfølelsen for! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå