Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tikking i motor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ventiltikking hører man vel når den går på tomgang? Er også normalt at man hører litt tikking på tomgang da dysene som nevnt over tikker litt.

stemmer det, hører best ventiltikking når du kjører på tomgang..

Sjekk olja som sagt før her, hvis de ter under minimum, så fyller du bare på og lar det godgjøre seg ;)

Lenke til kommentar

Ja, det er nok ventiltikking som dere har vært inne på. Første man gjør er å sjekke oljenivå. Hvis det ikke er oljen sin feil så må man nok justere litt. Nå vet ikke jeg om det er hydrauliske selvjusterende ventilløftere i en 1999 Seat, men dersom det ikke er det kan det hende at du må foreta noen justeringer for å få vekk tikkingen. Dette er ikke noe hvem som helst kan gjøre uten videre.

På min bil høres tikkingen kun når motoren ikke har fått fullt trykk på de selvjusterende hydrauliske ventilløfterne, kanskje 4-5 sekunder etter oppstart. Så forsvinner lyden.

Lenke til kommentar

Ikke bare sjekk hvor mye det er heller. Jeg vet ikke hvor mye olje du har sett i livet, men hvis den er skikkelig misfarget så kan det tyde på at et oljeskift er lurt. Ikke spør meg hva som er "feil" farge, men jeg har forstått at du kan faktisk se om olje er dårlig eller ikke. (Men dette er vel i helt ekstreme tilfeller)

Noen andre som kan fylle inn de blanke feltene?

Lenke til kommentar

Det som er problemet da, jeg vet hvordan SKIKKELIG misfarget olje ser ut, den er jo kølsvart, men oljen virket greit, litt mørk kanskje (jeg vet ikke om oljen skal være helt blank, det blir jo fort møkkete).

Men har ikke lyst til å kjøpe en bil som ligger på dødsleiet..

Lenke til kommentar
Det som er problemet da, jeg vet hvordan SKIKKELIG misfarget olje ser ut, den er jo kølsvart, men oljen virket greit, litt mørk kanskje (jeg vet ikke om oljen skal være helt blank, det blir jo fort møkkete).

Men har ikke lyst til å kjøpe en bil som ligger på dødsleiet..

Har du kjøpt den eller er du på vei til å kjøpe den?

Ser du ikke bor langt unna meg :p Kolboten VS Ski

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...