>Jonas< Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Vi trenger flere batterier til russebilen. Batteriene skal i hovedsak drive to effektforskere, mulig også litt belysning. Vi er ute etter noen batterier som holder en stund, og som ikke er kjempedyre. Per i dag sitter det i ett startbatteri og et kupébatteri på 55 Ah i bilen vår (84 Transporter campingbil). Det sistnevnte batteriet driver belysning, cd-spiller og eventuelt kjøleskap. Disse batteriene har vi tenkt å la være der som de er. Vi vurderer å kjøpe to stykk SMF-batterier fra Biltema. Valget står mellom disse tre: Marin, campingvogn, bobil 100 Ah 330 x 172 x 239mm 80-41001 799,00 kr Fritid 110 Ah 410 x 175 x 235mm 80-31101 798,00 kr 120 Ah 505 x 183 x 240mm 80-31201 998,00 kr Siden bilen er gammel og heller ikke lader så godt, legger vi vekt på å ha mange Ah slik at vi kan få spilt en stund før batteriene er tomme. Vi regner med å ha med oss en batterilader når vi kjører rundt, så vi kan lade der vi har muligheten. Hva mener dere? Kom gjerne med forslag til andre batterier, bare de ikke er alt for dyre. Hadde vi hatt mye penger hadde vi jo selvsagt gått for gelébatteri eller lignende. Biltemabatteriene holder mål? Noen med erfaring? Jeg snakket med en som har drevet en del med bilstereo, og han mente det burde holde. Vi vurderer også å skifte ut dynamoen. Ser de har rimelige dynamoer på Biltema: Bosch-type 12 V 65 A Universal 63-630 699,00 kr Bosch-type 12 V 100 A Universal 63-628 849,00 kr Endret 19. oktober 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Tror ikke det er så dumt å satse på de nevnte batteriene, Biltema sine batterier er gode i forhold til prisen, så de skulle nok gjøre susen de. Lenke til kommentar
onkeljan Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Enersys odyssey er et sikkert valg... Odyssey som start batteri: 5 sekunders startstrømmen fra et Odyssey batteri er 2-3 ganger vanlige startbatterier, med 2250 ampere i 5 sekunder får man startet de aller fleste kjøretøy selv under ekstreme forhold. Batteriet er bygget opp av 99,99999 % rent bly, på denne måten kan batteriet bygges med tynne plater og allikevel få 2-3 ganger lenger levetid enn et vanlig batteri. Den lave interne motstanden gir den høye startstrømmen som gjør batteriet unikt, i tillegg så kan batteriet lades meget hurtig. Start er alltid kritisk i lav temperatur, batteriet mister ytelse, motoren krever mer energi for å rotere i tillegg til at det kan det være livsviktig å få startet under slike forhold. Odyssey vil fungere helt ned mot -40°C, dette er forhold som gjør det til det perfekte snøscooter batteriet. Levetiden er ved standard vedlikeholdslading 8-10 år, og ved start fra 3 til 10 år. Montering: Batteriet kan monteres i alle vinkler uten å ta skade, det er ingen fare for syreskader. Vibrasjoner: I alle typer kjøretøy så er vibrasjon en faktor som begrenser levetiden på batteriene i større grad enn mange er klar over. Disse batteriene er vibrasjons sikret etter militær spesifikasjon. Dyputlading: Blir det dyputladet så vil som regel vanlige batterier være ødelagt, et Odyssey kan bare lades opp etter spesifikasjonen i ”Owners manual” og vil deretter være fullt brukbart. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Enersys odyssey er et sikkert valg...... Sikkert bra de batteriene, men man jo opp på 2820 kroner for et 100 Ah timers batteri. Vi skal jo ikke bruke det som noe startbatteri, så store startstrømmer er jo ikke noe behov for oss. Siden vi sikkert ikke klarer å lade alle batteriene noe særlig samtidig med dynamoen i bilen, så satser vi heller på å ha batteri(er) med mange Ah, slik at vi kan lade når vi står stille. Hos Biltema får vi jo 2x110 Ah for totalt 1596,- eller 2x120 Ah for totalt 1996 kroner. Så hva tror dere? Jeg har ikke så mye peiling på detta, så jeg vil gjerne høre deres mening om hva dere ville gjort i dette tilfellet. La oss si at absolutte makspris på batteri(er) er 2-2500 kroner. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Det er et poeng at batteriet hat stor startstrøm, da vil ikke spenningen falle så mye under hard belastning. Hvis dere kjøper 2, så blir jo den indre resistansen halvvert Men 2 slike er mye batteri for pengene ja! Lenke til kommentar
Boddiz_ Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Støtter onkeljan sitt forslag. er jo endel forskjell på syre- og tørrgelebatterier (stinger, kinetik, odyssey, northstar osv). Se her: http://www.apollobatteri.no/forskjeller.htm Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Støtter onkeljan sitt forslag. er jo endel forskjell på syre- og tørrgelebatterier (stinger, kinetik, odyssey, northstar osv). Se her: http://www.apollobatteri.no/forskjeller.htm Okaj, du sponser mellomlegget da eller? Men fikk tilbud på batterier i dag. Varta trur jeg det var. 125 Ah vedlikeholdsfrie fritidsbatterier til overkant av 900 kroner. Så det er nok en stor mulighet for at det blir to sånne. Liten fysisk størrelse var det på de også. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Etter å ha sett hva slags batteri det er, vet jeg ikke om jeg vil anbefale det til bilstereo egentlig. Høy indre resistans vil gi deg mye spenningsfall... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2007 Etter å ha sett hva slags batteri det er, vet jeg ikke om jeg vil anbefale det til bilstereo egentlig. Høy indre resistans vil gi deg mye spenningsfall... Vi kjøper jo to batterier vi paralellkobler, og da halveres jo den totale resistansen. Dessuten gjør høy indre resistans til tregere utladning av batteriet. Han vi kjøpte anlegget av mente det burde gå bra med slike Biltemabatterier, men at det kanskje hadde vært fint med en kondensator. Og han har drivi med lyd en god del år, og satt rekorder, så regner med at han vet hva han prater om. Men det blir nok heller de Varta batteriene enn de fra Biltema. Lenke til kommentar
Boddiz_ Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Støtter onkeljan sitt forslag. er jo endel forskjell på syre- og tørrgelebatterier (stinger, kinetik, odyssey, northstar osv). Se her: http://www.apollobatteri.no/forskjeller.htm Okaj, du sponser mellomlegget da eller? Men fikk tilbud på batterier i dag. Varta trur jeg det var. 125 Ah vedlikeholdsfrie fritidsbatterier til overkant av 900 kroner. Så det er nok en stor mulighet for at det blir to sånne. Liten fysisk størrelse var det på de også. Hadde vi hatt mye penger hadde vi jo selvsagt gått for gelébatteri eller lignende. Sorry, så ikke denne i førsteposten. Men igjen, tror ikke jeg ville spart penger når det kommer til batterivalg. Har inntrykk av at Gele og syre er som å sammenligne en bil med en sykkel. Uansett, lykke til med batterihandelen! Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Dessuten gjør høy indre resistans til tregere utladning av batteriet. Det er faktisk bare korrekt ved kortslutning og passive belastninger (lyspærer f.eks). Ved alle aktive belastninger med spenningsregulatorer blir det motsatt, fordi høyere indre resistans gir lavere spenning ved høy belastning. Lavere spenning gjør at regulatoren må trekke mer strøm for å kompensere for spenningsfallet, som da gjør at batteriet tappes fortere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå