tommy_sn Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hei! Har dukket opp et lite strømproblem i garasjen her, nettopp flyttet og kontakten funker ikke. Har 2 kontakter i garasjen. De står "etterhverandre" pøå kursen, men kontakt nummer 2 kommer ledningen fra naboen sin garasje. På kontakt en måler jeg 235 volt, 115volt fra ene kontakthullet til jord, og 125 i det andre. På kontakt nr 2 derimot måler jeg fortsatt 115 og 125 til jord, MEN når jeg måler i begge kontakthullene får jeg 0 volt...hvordan kan det ha seg? Skjønner ikke en dritt her. Hadde en jordfeil i selve trafoen her, som er rettet opp, og da fungerte faktisk produkter med jordet stikk i kontakt nr 2 og ikke de uten jord. Men nå virker ikkeno...så trenger litt hjelp her til hva som er problemet.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Fast ledningsoppsett må tas/rettes av autorisert elektrikker. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Ikke her i gården nei...men vet du svaret på spørsmålet så er det bare å skrive ivei her.... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Høres ut som et 3~ anlegg hvor den ene fasen mangler. Da kan det oppstå mange artige spenninger og måleresultater. Glem heller ikke at med kun 1~ tilgjengelig så kan du fremdeles måle ganske høye spenninger også kaldt "ghost voltage" rundt omkring, samme gjelder mellom fase og jord om jordlederen er kuttet et sted i anlegget. Tror nok saken skal undersøkes av fagfolk. Og til slutt: om badet lekker vann eller om taket er utett grunnet selvgjort arbeid så er dette skader som alltid kan erstattes, men om du skulle dø i garasjen grunnet strømmgjennomgang fra sveiseapparatet, gjenom hånda di og i det fuktige betonggulvet så er det umulig å erstatte. Endret 19. oktober 2007 av perpyro Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Men hvorfor er det helt normale strømforhold i kontakt nummer en, men s neste kontakt mangler spenning, bartte ikkemot jord..?? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Fordi de kan komme fra forskjellige kurser, til og med forskjellige sikringsskap. Du sier jo at kabelen fra den ene kontakten går gjennom veggen til naboen. At en kontakt fungerer med jordfeil og ikke uten høres også meget suspekt ut. Kan være sikringa på den ene fasen er gåen men grunnet solid jordfeil får du spenning gjennom jorda. Kan være så mangt og meget og du bør virkelig få fagfolk til å se på sagen eller la være å bruke kontaktene, det er kanskje det billigste for deg. Endret 19. oktober 2007 av perpyro Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Er samme kurs...går bare innom en kontakt og en bryter til ei lampe inne hos naboen.. Får forske mer på egenhånd da...liker å leve litt farlig så :-P Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Ja det er kult og være død. Endret 19. oktober 2007 av perpyro Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Men det er isåfall mitt problem og ikke ditt. Dessuten så tar jeg jo ut sikringen hvis jeg skal koble om noe da.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Og blir det brann blir det null dekning på brannforsikringen. Vel dette er ikke bare ditt problem men naboens også (i og med at garasjene tydligvis ligger inntil hverandre). Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) De fleste el-ulykker skjer faktisk når man jobber "spenningsløst". Det er ikke for ingenting at sikkerhetsforkriftene (FSE) er så strenge som de er. Regner da med at du er kjent med det som står der. Endret 19. oktober 2007 av perpyro Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Men siden dere er så vanskelig får jeg spørre noen andre.. Har en viss peil på hva jeg driver med, men ikke vært borti noe problem som dette før.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 For å si det sånn så har du peiling så finner du årsaken lett. 1 Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Hvorfor skal folk være så vanskelige her til tider.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Fordi at strøm er farlige greier og kan lett ta livet av deg om du er uheldig, det skal ikke så mye til egentlig. Var en lærlig som døde i en elko koblingsboks oppå et ventilasjonsanlegg for noen år siden. Spenningen han fikk var 115V. Hang blei hengenda fast og døde på stedet. Endret 19. oktober 2007 av perpyro Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Synd for han. Vil bare ha svar på spørsmålet mitt jeg, ikke alt annet.. Er farlig å kjøre bil å så.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Det kan rett og slett være strøm til jord på den kursen den andre kontakten er på. Så det du måler er spenning fra fase og ut på en av lederne. Virker rett og slett sånn siden du har null spenning mellom fasene, men allikavel får spenning mellom fase og jord. Siden den er fra naboens garasj, så kanskje han har kobla ut fasene eller noe sånt. Greit, strøm er farlig, men visse elektrikere har så travelt at en selv kan gjøre langt bedre jobb (om man i alle fall vet hva som skal gjøres og hvordan). Det som jeg synes er rart. Man kan fikse bremsene sine på bilen (skifte rør osv), men å skifte ut en kontakt i en vegg, det kan man ikke. Bare for å sette ting litt på spissen. Endret 21. oktober 2007 av sesteen Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2007 Takk for svaret! Får mase litt på han med garasjen sidenav så jeg får skrudd opp kontaktene hans og sjekket..så får vi håpe dere slipperlese om meg i avisa om et par dager, hah.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Det kan rett og slett være strøm til jord på den kursen den andre kontakten er på. Så det du måler er spenning fra fase og ut på en av lederne. Virker rett og slett sånn siden du har null spenning mellom fasene, men allikavel får spenning mellom fase og jord. Siden den er fra naboens garasj, så kanskje han har kobla ut fasene eller noe sånt. Greit, strøm er farlig, men visse elektrikere har så travelt at en selv kan gjøre langt bedre jobb (om man i alle fall vet hva som skal gjøres og hvordan). Det som jeg synes er rart. Man kan fikse bremsene sine på bilen (skifte rør osv), men å skifte ut en kontakt i en vegg, det kan man ikke. Bare for å sette ting litt på spissen. Forskjellen på å fikse bremsene og å fikse elanlegget sitt er at man kan ende opp død under selve fiksingen i tillegg til at det kan gå galt senere. Man dør nemlig ikke mens man reparerer bremsene sine. I tillegg har bilen flere bremsekretser i tillegg til håndbrekk så det er mye som skal gjøres feil før det går riktig så ille grunnet feil på bremsene. Som en siste skanse så oppdager du jo i tillegg at bremsepedalen bare forsvinner ned i gulvet når du rygger ut fra parkeringsplassen. Ingen av disse forvarslene får du med et feilkoblet elanlegg. Det kan enten drepe deg momentant eller det kan drepe deg mens du sover. Men bremser derimot kommer det hen hel haug med forvarsler før det er for sent. Det er en forskjell på bremser og sterkstrømsanlegg. Lenke til kommentar
comsy Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Du har samme fasen inn på L og N i kontakten. Kontakt en autorisert for å fikse problemet, for du har ikke den kunnskapen du bør ha, om du må spørre for å få fikset et så simpelt problem. Strømgjennomgang kan ta livet av deg i ettertid når du ligger og sover. Fremskaffer du jordfeil, så kan du i værstefall drepe naboen. Det er enkelt nok å få elektriske anlegg til å virke, men det er mange faktorer ola nordmann ikke kjenner til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå