aspic Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Eg har ein god gammel Toyota Camry GLi 86modell. Bilen har gått rundt 170000. Eg kjøpte bilen no i sommar, og har etterkvart blitt vâr to "problem": 1. Når eg kjem ut av ein ganske skarp sving, og bilen "stabiliserar" seg så kjem det ein liten skrapelyd frå undersida av bilen. 2. Det dannar seg fukt i taket på lokket til bagasjerommet. Altså, fukt i form av dråpar. Idag morgon hadde faktisk desse dråpana frøse og danna eit islag. Nokon idè om kva som skapar desse problema? (ps. eg er ein veeeeldig lite bilkyndig person). Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Skrapinga kan være noe så enkelt som bremser som henger litt. Er det mye kondens? Jeg antar det er bare metall fra ytterside til innerside der du får kondensen? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Skrapinga kan være noe så enkelt som bremser som henger litt. Er det mye kondens? Jeg antar det er bare metall fra ytterside til innerside der du får kondensen? No kom eg på ein annan ting -> kvining i bremsene. Dei kvin berre dei første gongane eg bremser etter at bilen har stått i ro ei stund. Anyway; Bror min har sagt at det kanskje kan vere noko med foringanae i demparane. Eg meiner å tru at bagasjerommet er avlukka med pakningar i gummi =/ Det som er så rart.. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 "skrapinga" kan også komme av at eksosanlegget vibrerer mot undersiden av bilen, gjerne på grunn av dårlig opphengsgummi etc. Fukt i bagasjerommet kan du fjerne ved å legge mengder med avispapir baki, og skifte ut annenhverdag i ei uke eller to. Så bør du selvsagt sjekke hvor vannet kommer inn. Som oftest er det en eller flere av gummipluggene som skal tette hullene i bagasjegulvet som er borte, slik at det dras inn vann når du kjører. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 "skrapinga" kan også komme av at eksosanlegget vibrerer mot undersiden av bilen, gjerne på grunn av dårlig opphengsgummi etc. Fukt i bagasjerommet kan du fjerne ved å legge mengder med avispapir baki, og skifte ut annenhverdag i ei uke eller to. Så bør du selvsagt sjekke hvor vannet kommer inn. Som oftest er det en eller flere av gummipluggene som skal tette hullene i bagasjegulvet som er borte, slik at det dras inn vann når du kjører. Takker for forslag Men fukten kjem oppe i lokket på bagasjerommet. Altså i taket på bagasjerommet. Sjølve bagasjerommet er dekka av ei matte av tøy eller noko, og der dannar det seg lite fukt (med mindre det fell dråpar ned på matta). Eg skal sjekke dette med eksosanlegget i morgon. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 "skrapinga" kan også komme av at eksosanlegget vibrerer mot undersiden av bilen, gjerne på grunn av dårlig opphengsgummi etc. Fukt i bagasjerommet kan du fjerne ved å legge mengder med avispapir baki, og skifte ut annenhverdag i ei uke eller to. Så bør du selvsagt sjekke hvor vannet kommer inn. Som oftest er det en eller flere av gummipluggene som skal tette hullene i bagasjegulvet som er borte, slik at det dras inn vann når du kjører. Takker for forslag Men fukten kjem oppe i lokket på bagasjerommet. Altså i taket på bagasjerommet. Sjølve bagasjerommet er dekka av ei matte av tøy eller noko, og der dannar det seg lite fukt (med mindre det fell dråpar ned på matta). Eg skal sjekke dette med eksosanlegget i morgon. Det at du ser fukten i taket/vinduet betyr ikke annet enn at du har fukt. Det kommer sjelden fra oven, så sjekk under matta uansett. En annen ting du bør sjekke er frisklufttilførselen. Skal være mulig å velge inneluft eller friskluft. Velg friskluft. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Det at du ser fukten i taket/vinduet betyr ikke annet enn at du har fukt. Det kommer sjelden fra oven, så sjekk under matta uansett. En annen ting du bør sjekke er frisklufttilførselen. Skal være mulig å velge inneluft eller friskluft. Velg friskluft. Kor vel ein dette? Med mindre du tenker på sjølve lufttilførselen inne i bilen? Der har eg i alle fall alltid hatt på friskluft. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Som Tumbleweed sier så kommer det nok fuktighet inn ett eller annet sted. Sjekk alle åpenbare steder som pakninger og gummiplugger og slikt, men så lenge det ikke tydelig drypper inn kan det være vanskelig å finne. Kanskje en ting du må leve med på en 86 camry? Er det en sedan med adskilt bagasjerom, eller en kombi med bakluke du har? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Er det en sedan med adskilt bagasjerom, eller en kombi med bakluke du har? Det er adskilt bagasjerom. Det som er så rart òg. Det drypp/renn liksom ikkje inn. Det har ikkje regna på mange dagar no, likevel skjer det. Igår køyrte eg tur-retur skulen (samla rundt 70km). Då hadde det ikkje regna på mange dagar. Eg sjekka ikkje bagasjerommet då, men idag morges fann eg altså istappar hengande ned frå luka. Teorien min er at det må kome varm luft frå ein stad som kondenserer og skaper fuktigheita.. =o Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Varmluft kondenserer på kalde flater, så er det varmluft i kupeen som kommer inn i bagasjerommet, så kan det oppstå. Du har ikke dugg i bilen ellers, da kunne det vært frostveske og vann med, men den burde jo da ikke fryse. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Nei.. Eg har ikkje dugg i bilen ellers. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Jeg hadde fuktproblemer bak i en Saab 900 (1994). Jeg tømte bagasjerommet (reservehjulbrønn og alt) og fant ut at de hullene som er i bunn av reservehjulbrønnen var tette. Etter det jeg har hørt skal noen av disse være åpne for å slippe ut fukt. Er usikker på dette, da. Dessuten viste det seg at vannet kom inn i bagasjerommet i forbindelse med en sprekk i en glassfiberplate (en karosseridel). Så de gikk først inn gjennom sprekken og samlet seg i rommet mellom karosseriplatene og "veggen" inne i bagasjerommet. Deretter klarte vannet å trenge seg inn etter hvert (Det rustet opp noen deler). Hvis du ikke har noen hull eller sprekker så kan du allikevel sjekke etter gummilister som er blitt dårlige eller kanskje noe rundt baklyktene (at vannet lurer seg inn der) Endret 20. oktober 2007 av Zythius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå