Gå til innhold

P4-M 2,0 GHz som kjører på 1,2 GHz

holde

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått ny Dell Inspirion 8200 med P4-M 2,0 GHz CPU som det står i system properties, men under står det 1,2 GHz og det gjør det i bios også under current cpu speed eller noe sånt... Kjører den på 1,2? Hvordan får jeg den opp på 2,0?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er en teknologi som heter speedstep. det går ut på at prosessoren klokker ned hastigheten når den ikke har brukt for mye kraft, for å spare strøm. hvem trenger 2ghz i word? nettopp, derfor kan man spare litt batteri på det. prosessoren vil så klokke opp igjen i f.eks spill eller andre krevende ting.

Lenke til kommentar

nesten riktig... på batteri, avhenging av hvilken power setting du kjører naturligvis, vil CPU'en sannsynligvis IKKE klokke seg opp på...nettopp fordi man "struper" cpu kraften litt for å spare batteri...

grunnen til at den kjører på 1.2Ghz når den er koblet til strømnettet er nettopp det caveman sa, at man ikke trenger 2.0GHz i word...derimot, hvis man kjører ett spill, eller annen krevende aplikasjon, så vil CPU klokke seg opp...

grunnen til at dette gjøres når den er tilkoblet strømnettet, er hovedsaklig for å begrense varmeutviklingen, slik at viftene ikke trenger å drive hele tiden, som igjen gjør den litt bedre å jobbe med, fordi man ikke blir irritert av viftelyd. Raskere opplading av batteri har også noe med saken å gjøre, hvis jeg ikke tar helt feil her...

Denne funksjonen kan enkelt slås av i bios, eller ved å justere power settings i windows (? Har ikke prøvd i windows enda jeg, men det er nok av folk som sier det, så...)

jeg har opplevd at CPU'en har kjørt på hastigheter helt ned i 313MHz...da er den jo treigere enn en 200MHz P3 :p regner med dette er en "bug", men en enkel reboot fiksa det fint...

717MHz er også en frekvens jeg har støtt på avogtill...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...