Gå til innhold

bildevisningsprogram til Xubuntu

Anbefalte innlegg

Har nettopp installert ubuntu 7.10 i varianten Xubuntu og prøver meg litt frem her. Det første jeg savner er ett enkelt bildevisningsprogram som starter raskt, lignende IrfanView. Ser ut til at det eneste jeg har nå er GIMP, og det er litt tungvint å bruke dette til å bla gjennom mapper med hundrevis av bilder...

Mener å huske at Kubuntu hadde dette integrert i filbrowseren (Konqueror?), kan man få det samme her?

(ps: har prøvd å skrive sudo apt-get install konqueror i terminalen - etter hva jeg kan forstå så det ut som konqueror blr installert, men jeg finner det ikke i menyene....)

tilleggsspørsmål som jeg kanskje starter en egen tråd om hvis jeg ikke finner det ut/får svar her:

- Det er bare tekstbehandlingsprogrammet fra Open Office som er installert (tilsynelatende), hvordan får jeg lagt inn de to andre (Calc, Impress)?

- Går det an å installere fontene Verdana og Arial? En del nettsider ser mindre pene ut fordi jeg mangler disse...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tilleggsspørsmål som jeg kanskje starter en egen tråd om hvis jeg ikke finner det ut/får svar her:

- Det er bare tekstbehandlingsprogrammet fra Open Office som er installert (tilsynelatende), hvordan får jeg lagt inn de to andre (Calc, Impress)?

Får du det ikke opp med kommandoen ooffice -calc/-impress heller?

- Går det an å installere fontene Verdana og Arial? En del nettsider ser mindre pene ut fordi jeg mangler disse...

Installér msttcorefonts fra Programmer - Legg til/fjern.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

liten oppdatering siden jeg skrev forrige innlegg...

- calc og impress var ikke installert som default, men jeg fant dem i pakkebrønnen.

- msttcorefonts har jeg installert, men fontene (spesielt Verdana er viktig for meg) er ikke tilgjengelig i alle programmene. Firefox får det, men kan ikke velge Verdana i aMSN.

rocknrolf77: Som sagt er dette Xubuntu, dermed har jeg ikke gnome, men Xfce. Bildevisningsprogrammet som følger med (GQView) er ikke noe å skryte av...

fant Gwenview i pakkebrønnen, som viser seg å være bildevisningsprogrammet som følger med KDE. Dette har alt jeg trenger, men er noe tregt på store filer, sammenlignet med for eksempel Irfanview i windows. Lastet også ned Mirage etter tips her, dette er noe tynt på funksjoner men tar det igjen på imponerende hurtighet. Sammen dekker Mirage og Gwenview mine behov sånn høvelig.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...