Woodstock Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Det blir mest praktisk for meg å gjøre dette (se fig.) i huset mitt, men er dette forskriftsmessig ok? (Grunnen til at det blir mest praktisk er at det allerede er trukket 2 forskjellige trådpar inni veggene direkte ned til henholdsvis 1. og 2. etg. fra loftet. Disse kan lett kobles sammen ved husinntaket.) --- 2.etg---ADSL-modem/router ---husinntak på loft (1 linje)---| --- 1.etg---splitter/filter---telefon Poenget (eller problemet?) her er at det liksom ikke blir noe definerbar ”første kontakt” siden man tar to trådpar og kobler direkte på samme inntakslinje på loftet . Men jeg vet ikke helt hvor viktig dette er, med såkalt ”første kontakt”? ADSL-splitter har jeg også forstått at egentlig bare er et filter som man trenger pga. telefon – dermed kan den stå for seg selv (før telefonen) uten å være direkte koblet videre med ADSL-modem. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Skjønner ikke helt hva du mener.. Linjen inn til huset er på et par som brukes. Før du går inn i noe utstyr må dette kobles inn på splitteren. Fra splitteren er det 2 uttak, et til telefon og et til adsl modem. Så da kan du koble det ene uttaket videre til telefonen og det andre uttaket til adsl modemet. Splitteren brukes for å splitte de to signalene.. Det brukes et par til telefonen og et til adsl modemet.. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Har montert ADSL ved både første, andre og tredje kontakt i huset her uten noen problemer overhodet. Ikke samtidig selvfølgelig. Endret 19. oktober 2007 av Wildbill Lenke til kommentar
Woodstock Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) @PROuser: Jo, jeg vet at dette er den "korrekte" måten å gjøre det på. Men da må jeg evt. sette splitteren på loftet rett etter inntaket, og jeg vet ikke helt om den vil overleve minusgradene der om vinteren... @Wildbill: Når du koblet på 2. eller 3. kontakt, hadde du da telefon (med filter selvsagt) på en av de andre tidligere kontaktene? Takk for tilbakemeldinger forresten... :-) Endret 19. oktober 2007 av Woodstock Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Du kan jo bare bruke to splittere. En ved modem og en ved telefonen. Endret 19. oktober 2007 av la7dfa.com Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Woodstock, nei jeg har kuttet ut hjemmetelefon for lenge siden. Men jeg hadde koblet opp filteret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå