Gå til innhold

Omtale av Half-Life 2: Episode Two (PC)


Anbefalte innlegg

Ganske utrolig at så mange lar seg blende av dette. Leveldesignen i begynnelsen var jo ekstremt svak med endeløse kjedelige tunneller. Slikt trekker jo ned ganske mye når det var en såpass stor del av spillet. Pluss skal de dog ha for at de hvertfall prøvde å legge inn noe nytt denne gangen, i motsetning til i episode 1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns ep2 ikke var så mye å rope hurra for. Samme greiene som tidligere. Utrolig kort spill, ble plutselig slutt når jeg minst ventet det og jeg føler ikke at jeg sitter igjenn med noen betydlig opplevelse. Har falt ut helt av historien til half-life 2, så kokte meg kaffe under historie sekvensene for å få tiden til å gå.

Får vurdere å spille igjennom alle hl2 spillene igjenn og se om jeg får med meg mere av historien da og da se om opplevelsen blir anderledes.

 

Spillet hadde jo selvfølgelig noen spennende sekvenser. Men er lei av standard våpen og zombier som er lite utfordrene å ta knekken på.

Men man får det man betaler for. Orange Box var verdt 44$ uansett med tanke på at jeg fikk portal og tf2 med på kjøpet.

Endret av miracl
Lenke til kommentar

Et av årets feteste FPS uten tvil.. om man kjøper orange box. SPILL PORTALS FØRST!

Portals inneholder noe info som er veldig kjekk å ha i bakhodet når man spiller igjennom ep2 ;) ikke et spillmessig poeng men historie messig.

 

Ellers har valve lagt inn noen heftig morsomme unlocks.. noen som fant hagenissen ? :p

Lenke til kommentar
Har falt ut helt av historien til half-life 2, så kokte meg kaffe under historie sekvensene for å få tiden til å gå.

Får vurdere å spille igjennom alle hl2 spillene igjenn og se om jeg får med meg mere av historien da og da se om opplevelsen blir anderledes.

 

Seriøst?

 

Ja kanskje du burde starte fra scratch, samt lese litt om HL i wikipedia, eller se her.

Lenke til kommentar

Det er mulig at jeg ikke helt har skjønt all hypen rundt Valve. Jeg har ikke spilt noe i HL serien før men synes Lost Coast så interresant ut når det kom, men fikk aldri testet det. Vet at brodern var hekta på HL for en del år siden.

 

Nå måtte jeg bare kjøpe OrangeBox, det var for fristende til å si nei til prisen Steam solgte den for. Kjøpte og lastet ned for full pupp. TF2 er et grafisk herlig spill og har et meget godt gameplay. Det jeg synes svikter i TF2 er at det ikke eksisterer noe annet enn å bare pøse på mot motstandere i det "buret" man befinner seg i.

 

HL2 EP2 virket som et godt spill. Jeg synes ikke grafikken imponerer i så stor grad som HL alltid har fått skryt for. Det som dog var artig, men som også er gammelt i HL sammenheng er at objekter kan ødelegges og plukkes opp og kastes.

 

Det som skuffet meg var at jeg fikk følelsen av å være en i hack'n slashem tittel hvor det tyter ut "edderkopper" og "krabber"... og thats it.

 

Hvis Valve er så uavhengige og rike så ser jeg frem til at de skal lage spill som WiC, CoH osv. Jeg har ikke testet 2K sitt Bioshock ennå, men jeg har akkurat kjøpt en haug andre spill fra dem på Steam.

 

Jeg synes også disse mellomsekvensene var dårlig grafisk sett og nesten litt irriterende fordi man forsøker å få med seg nytting informasjon med hører bare blabla som du klarer deg uten.

 

Men som sagt, jeg skal gi både TF2 og HL2 EP2 mye mer tid og jeg er åpen for å forandre meninger og inntrykk. Forløpig virker Valve noe kultaktig for meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5432143541

Jeg synes at hardware.no kan legge til Steam prisene i prisoversikten for spill.

 

Det er som regel billigere og et greit alternativ, dersom du ikke vil ha det på dvd.

 

Hadde det morsomt med hl2:Ep2 og skal gå igjennom det nok en gang for å få til noen kule achievements :mrgreen:

Lenke til kommentar
Må si mange folk her kommer med utrolig mange dumme og negative kommentarer til spillet her, nesten som de bare vil være i mot noe.

Det var et merkelig innlegg, du må gjerne utdype.

 

Et av årets feteste FPS uten tvil.. om man kjøper orange box. SPILL PORTALS FØRST!

Portals inneholder noe info som er veldig kjekk å ha i bakhodet når man spiller igjennom ep2 ;) ikke et spillmessig poeng men historie messig.

 

Ellers har valve lagt inn noen heftig morsomme unlocks.. noen som fant hagenissen ? :p

Jeg fant en hagenisse, men så ikke noe morsomt med det.

 

 

EDIT:

Jeg liker at den nye forumfunksjonen slår samme flere innlegg etterhverandre :D

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hagenisse, ja. Jeg minns at i HL1 eller BlueShift så fikk man tilsnakk om man surret rundt og gjorde visse ting under de seriøse stundene... savner slikt. Det er så lite ekstra logikk som skal til... f.eks. kunne de slengt inn "Gordon, what are you doing?" når man holder på slik jeg gjorde da jeg hørte på en av de lengste kjedelige sekvensene -> http://cc.dyndns.org/screens/ep2_outland_010000.jpg

 

Jeg synes også spillet var altfor kort, da jeg tok ned siste Strider'n tenkte jeg "yes, nå er vi i gang her, nå har det blitt skikkelig artig", men den gang ei. Det ville vel ikke kosta mye å slenge inn noen forlatte bygninger til med et par hunters, og ikke minst mer bil-missions? Fy søren som jeg elsker den bilen... lyden er helt nydelig, og lyden fra turboen?! RAAAWR :D - hadde virkelig satt pris på et par bonusmissions med den, f.eks at man kunne finne et ekstra våpen eller supplyroom om man kjørte en ekstra omvei eller liknende... eller et krevende hopp for å komme opp på et eget plattå, eller bare noe mer.

 

De skal ha props for at ting ser steike bra ut selv på min slitne pc, f.eks tenkte jeg mens jeg spilte at han Dr.Magnusson (?) så veldig livaktig ut. Lur løsning også hvordan antlionslarvene gir litt hp, og også at de gir mer hp per stk om man er low på hp, men for mye roting i ganger og huler, og om HL først skal levere tråkling rundt i trange ganger så synes jeg dette ble for lite labyrintaktig, irriterende mye rett-frem. Forøvrig hater jeg de nye spyttende antlions, de var kun irriterende. Synes også det er irriterende at friendly fire ikke er på. Her snakker man om fysikk og realisme, men ingen av mine venner tar skade av noen av mine våpen? Selv ikke granatene jeg selv tar skade av? Huff... når man spiller på Hard, forventer man friendly fire.

 

Alt i alt en finfin opplevelse, men mest grunnet de siste 30% av ep2, det tok seg opp mot slutten! Håper noen får laget noen missions med bilen og litt mer diffuse puzzles. Spiller gjennom på nytt nå, der jeg hører på samtlige developers comments, og de forteller urovekkende ofte ting jeg tolker som "her hadde vi egentlig noe som var utfordrende og satt de små grå i aksjon, men etter noen av spilltesterne våre rapporterte at de stod fast gjorde vi det om til å bli enda en no-brainer puzzle". Det er vel ikke så enkelt å komme inn som betatester, men skal iaf sjekke det opp ettersom det virker som om dem så slavisk følger hva spilltesterne melder tilbake.

Endret av cc
Lenke til kommentar

Nå har jeg spilt half life 1 , blue shift og senere half life 2 , episode 1 , og nå episode 2.

 

Men må ærlig si jeg ikke ser hva som til sier denne skal få 9/10. For meg så virker den omtrent som alle andre mods som kommer. For noe nytt i epiosde 2 finner ikke jeg.

 

Grafikken syns jeg heller ikke er SÅ veldig bra sammenligner du men andre spill som kommer nå. Det som holder "orange box" en titel som ikke sier meg noe så er det Portal som er det intressante i denne pakka.

 

episode 2 er for meg en stor skuffelse for det første level design er sorgen, i starten så er vi tilbake i noe som er som i hl1 (XEN). Og resten er ting som vi har vært igjennom flere ganger.

 

På meg så er det tydelig Valve trenger og finne en slutt nå og tror vi ser den nå.

Lenke til kommentar
Gleder meg fælt til Black Mesa. Hvis de får til et bra gameplay, kan det bli det beste half-life spillet noensinne. Kanskje Valve kan lære noe av dem.

 

Vær så snill å fortell meg hva Valve skal lære? Det har jo tross alt laget orginal spillet, den nye grafikkmotoren og storyen?. Blir som å lakke en slit bil etter noen år med samme rød farge. Bilen ser finere ut, men den kjører forsatt på samme måte. Verken bedre eller dårligere.

 

On Topic: Synes Episode Two klart er noe av det beste Valve har laget. Historien er noe av det beste jeg har sett på lenge i et spill og de skuffer ikke i det minst her. Hvordan de kan overgå dette med Episode Three lurer jeg på.

Lenke til kommentar
Jeg gledet meg sinnsykt til Half-Life 2, men her måtte jeg nok si meg skuffet. Føltes ikke som Half-Life i det hele tatt, nesten alt som gjorde eneren så bra var annerledes: spillet var ikke like mørkt (spillet var det originalt, men Valve kutta bort det meste av det dystre, blant annet "mørkere" omgivelser, City 17 var dystrere og mer nedslitt, barnearbeidere, m.m), mindre seriøst (Vortigaunts f.eks, "comic relief" min rævv), ALT for få (og samtidig kjedelige, med unntak av gravity gun) våpen, lange sekvenser hvor man enten hører på noen NPC-er konversere, eller er barrikadert og må nedslakte bølge etter bølge med soldater. Som bringer meg over til et annet problem: AI-en, spesielt til metrocoppene. Hvor om man i HL1 gjemte seg for noen marinesoldater bak et hjørne, og de ville enten vente til man tittet fram for å skyte eller de kastet noen granater rundt hjørnet, så løper metrocoppene rett mot spilleren, som om de har et dødsønske. Holder man en brusboks foran ansiktet, står de bare der. Ikke skyter de. Dette medvirket sterkt til å dra meg ut av spillet.

 

 

Enig med deg. Alle husker denne vanvittig mengden av våpen i HL, som var så sterk redusert i HL2. Alle de gode sakene, som eksploderende larver eller laserkanon ble borte. Mønstrene forsvunnet de også: de grønne strømspyttende, damptoget-skikkelse, flygende boblehoder og de svære edderkopper osv.

Jeg likte ikke å få beskjed om hva skal jeg gjøre hele veien. Hva om jeg ville ikke? I HL hadde du tilsynelatende fri valg. Spillet manøvrerte deg dit du skulle. Her følte jeg irritasjon pga jeg ble bestandig bedt om å gjøre noe. Skulle jeg ta meg en tur rund for å bli bedre kjent med spillet, så fikk jeg beskjed om at vi har lite tid.

Jeg likte ikke dessuten at alt er så fordelt på etaper. Snart har vi bare soldater, snart har vi bare zomby. Noen steder blandes de begge, men jeg savner mangfoldet fra HL. Der hadde de en naturlig blanding. I HL virket det mer kunstig, som helikoptere som kan forfulge deg hvor som helst, bortsett et bakgård der du må hoppe over gjerdet.

Også dette med tiden, lyset og mørket. Du kommer til Black Mesa tidlig om kvelden, men noen minutter senere når du skal til Ravenholm så har du allerede natta. Eller: du går gjennom sandtrapper i full dagslyset og kommer inn i motstandsleiren inne i fjellet. Men når du kommer ut av den om noen minutter, så er det mørk.

Soldater som springer rett på deg ver bare halve problemen. Jeg spilte HL2 flere gang. Fikk problemer med tungekraften i alien-skipet. Jeg kunne ikke hoppe over rekkverket. Så jeg måtte rive ned sjermene fra veggene med g-gan og brolegge veien med dem.

Lenke til kommentar

Jeg synes også at historien begynner å bli litt fastkjørt og kjedelig etterhvert. Føler at det blir mer og mer dødpunkter hver gang man må vente lenge på å komme videre fordi en eller annen NPC skal komme med "historien sin" eller når noe skjer. (Feks. når Alyx & Gordon ble angrepet første gang var det en lang kjedelig sekvens med den Hunteren og etterhvert Vortigaunten). Det brukes lang tid på veldig lite info. (Men dette er kanskje et triks for å forsøke å strekke ut et allerede altfor kort spill. :thumbdown: ).

Fortsatt er vanilla HL2 favoritten, da det inneholdt god variasjon og ikke for mye dødpunkter(etter det jeg husker) slik som "episodene" har utviklet seg. Synes også spillengine'en har blitt svært lite utviklet gjennom de to episodene. Ville mye heller ha hatt en skikkelig HL3 med full overhaling av alt, fremfor disse små mod'ene.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Synes også spillengine'en har blitt svært lite utviklet gjennom de to episodene. Ville mye heller ha hatt en skikkelig HL3 med full overhaling av alt, fremfor disse små mod'ene.

 

Source har faktisk blitt mer utviklet over de 2 episodene som er kommet enn noen annen engien jeg har vært borti, og det innkluderer Silvermans Build engien, som fikk en kraftig overhaling fra Duke Nukem 3D til Blood.

 

Det er lagt mye til motoren om du bare ser deg litt rundt. Det mest åpenbare er støtte for bedre grafikk, HDR og kraftig oppdatering til Havok. Men det er og lagt til småendringer som gjør at spillet flyter bedre samt forbedringer til 3D skybox arkitekturen til Valve.

 

HL3 kommer etter Ep3 er ferdig, i alle fall om man skal tolke Newells kommentarer under Ep2.

Lenke til kommentar
Også dette med tiden, lyset og mørket. Du kommer til Black Mesa tidlig om kvelden, men noen minutter senere når du skal til Ravenholm så har du allerede natta. Eller: du går gjennom sandtrapper i full dagslyset og kommer inn i motstandsleiren inne i fjellet. Men når du kommer ut av den om noen minutter, så er det mørk.

Handlingen i både HL og HL2 går over tre dager, derav dagssyklusene...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...