Releazme Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Leste akkurat testen av Fujifilms F50d. Testeren snakker her en del om at det lave megapixel antallet på tidligere fujifilm kameraer samt en litt større sensor kunne ha sammenheng med disse kameraenes forholdsvis lave støynivå og gode prestasjoner ved høye ISO verdier. F50d har visstnok dårligere bildekvalitet enn sine forgjengere, noe som artikkelen antar kan henge sammen med høyere antall megapixler. Jeg har et kamera som sliter litt med støy, særlig på ved høye ISO verdier (Leica D-Lux 3). Dette kan kanskje henge sammen med at det er et 10 mp kamera, med en liten kompaktkamerasensor (og sikkert en hel masse andre faktorer også). Det kan her nevnes at jeg skyter i RAW. Nå er jeg uvitende på området og bildet er sikkert mer komplisert enn færre megapixler=mindre støy. Men da jeg leste artikkelen undret jeg meg over om mitt kamera vil levere bedre ift støy dersom jeg reduserer antall megapixler, si fra 10 til 8 eller evt helt ned til 6. Vil dette være tilfelle? Har ikke kameraet her nå, så får ikke testet. Men kan uansett være greit å vite om det teoretisk sett er noe hold i antagelsen min. Hva mener dere? Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jo flere megapiksler de presser inn på en liten sensor jo mer støy får man, hvis man øker sensor størrelsen uten å øke antall megapiksel (hver piksel blir større) får man mindre støy. Kompaktkameraer skulle helst ikke hatt mer enn rundt 6 megapiksler slik ting er idag, men pga. hysteriet rundt megapiksler så produseres det kameraer med unødvendig mange piksler, noe som resulterer i mye støy. Et dSLR kamera med 6MP vil gi mye mindre støy enn et kompaktkamera med 6MP pga forskjellen i sensorstørrelse. Om man velger en lavere oppløsning så endres vel ikke støyen, for det er vel bare programvaren i kamera som nedskalerer oppløsningen, så bildet blir forsatt tatt i full oppløsning og deretter nedskalert i programvaren. (tror jeg) Lenke til kommentar
Releazme Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Og, høres jo plausibelt ut. Hvis noen vet om du har rett eller ikke så må de gjerne si ifra. Jeg hadde håpet på en mulighet å lure støyspøkelset på her, men hvis løsningen hadde vært så enkel så hadde nok noen garantert tenkt på det før Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Du får dessverre ikke bedre støyegenskaper av å velge lavere oppløsning i kameraet. Bildebrikken er som den er, og selv om du setter ned oppløsningen på bilde så er det en justering som skjer i kameraet etter at bildet er tatt. For å ta selve bildet benyttes brikken altså i sin helhet som før, men det bildet som havner på minnekortet er nedjustert. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Og, høres jo plausibelt ut. Hvis noen vet om du har rett eller ikke så må de gjerne si ifra. Jeg hadde håpet på en mulighet å lure støyspøkelset på her, men hvis løsningen hadde vært så enkel så hadde nok noen garantert tenkt på det før Noen hundre personer jeg har snakket med/hørt om (kunder, folk her på forumet og andre steder), har tenkt på dette før. Så hadde det vært mulig, så hadde det sikkert vært en kjent metode nå Men har hørt noen som mener at akkurat Fuji F50fd får bedre bildekvalitet om man nedskalerer til seks megapiksler, og at det er fordi 12 megapiksler er interpolert. Vet ikke selv, da jeg ikke kjenner kameraet. Endret 19. oktober 2007 av Afseth Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 jeg spurte Fujifilm om det på et møte forleden, og de mente ganske sikkert at bildene ikke ble nedskalert slik som hos de andre produsentene, men det kan ha sammenheng med at Fuji sine brikker egentlig ikke er 12 megpiksler (SuperCCD) men at de blir interpolert opp slik, Fuji har vel holdt på med det siden de lanserte Super CCD brikkene sine. Lenke til kommentar
Releazme Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2007 Noen hundre personer jeg har snakket med/hørt om (kunder, folk her på forumet og andre steder), har tenkt på dette før. Så hadde det vært mulig, så hadde det sikkert vært en kjent metode nå Jaja, tenkte jeg det ikke. Great minds think alike Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå