Atomic Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Poster dette på vegne av en kompis som ikke er så flink med datamaskiner Heisann Trenger litt hjelp til hvordan jeg skal håndtere denne saken, og om jeg bare burde gi meg. Historien er slik: Juni 2006: Jeg kjøpte meg en forholdsvis dyr (6500+) Pioneer cd-spiller til bilen hos lokal forhandler (han har igjen kjøpt denne av bilradiospesialisten(fra nå kalt BRS)) Denne gikk etter kort tid i stykker, en av sikringene på linjeutgangene var gåen. Den ble sendt til reparasjon hos BRS. Feilen ble reparert på garanti og jeg fikk spilleren igjen. Så gikk det et par mnd og så ryker utgangen igjen, samme feil som sist gang. Jeg sender spilleren inn til reparasjon igjen, nå begynner problemene, jeg aner ikke problemer før etter en måneds tid, når jeg begynner å purre på BRS, etter flere titals telefoner får jeg tak i rett person, som sier han sitter i møte men skal sjekke det opp og ringe meg. Tiden går og jeg hører ingenting. Jeg begynner å ringe igjen, de ansatte sier han skal ringe meg men jeg hører ingenting. Etter et par uker får jeg endelig tak i han igjen(det er nå gått ca 3mnd siden de fikk spilleren), jeg nå dritlei og blir litt småforbanna. Noe som tydeligvis hjelper, han sjekker det opp og ringer meg igjen. Jeg får da vite at det er min feil og at jeg har koblet feil. Jeg vil ikke godta dette siden jeg faktisk har jobbet med montering av anlegg tidligere og jeg vet hva jeg gjør, har heller ikke vært uforsiktig med spilleren på noen måte. Jeg ringer så til Verkstedet som reparerer spillerne, der får jeg vite at dette er en vanlig feil på disse spillerne, og at de første gangen blir reparert på garanti, mens andre gangen avslår de garanti (merkelig??) Jeg kan få spilleren reparert for 600-700 kr. Jeg syntes dette er merkelig praksis, det er en lav sum men av prinsipp vil jeg ikke gi meg, jeg snakker så med min lokale forhandler, han prøver også og nå BRS uten særlig hell. Etter en dag eller to får jeg vite fra han at de igjen har sjekket dette med verkstedet som fortsatt sier det er min feil, og at jeg har gjort noe galt, koblingsfeil eller jordingsfeil. Jeg hadde jo jordet forsterkeren to plasser for å være sikker, etter første reparasjon, og det er jo begrensa hvor feil man kan koble to signalkabler. Kan de først ta en ting på garanti for så og avslå en reparasjon av samme feil? Er det ikke de som må bevise at jeg har håndtert varen uforsvarlig? (de sier jo koblingsfeil eller jordingsfeil, høres ut som de ”ror” spør du meg) Vil jeg ha garanti på spilleren etter en evt. reparasjon selv om jeg dekker denne? (så hvis den ryker enda en gang pga dette så må de ta det gratis?) Kan jeg heve kjøpet? Nå er jo garantien utløpt, men det var jo innenfor garanti når jeg sendt den inn(andre gangen), da gjelder vel garantien fortsatt, er jo tross alt ikke mitt problem at de har brukt så vannvittig lang tid på dette? Trodde garantien var der for å gi ekstra service fra leverandøren, men det virker jo som det hjalp lite, hva er neste steg for meg nå? Forbruker rådet? Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Selv om garantien er gått ut, så har du 5 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Synes du er veldig tålmodig her, uten at selger fortjener det. Du kan kreve pengene igjen (hevning), så får du heller kjøpe deg en annen spiller. Og hvis du må ut med mer for en ny, tilsvarende spiller, kan du kreve mellomlegget erstattet. Dette er imidlertid betinget av to ting: Du må ikke ha drøyd for lenge. Og det må ikke være du som er skyld i feilen. En annen sak er at selgeren neppe vil være særlig imøtekommende... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Garantien gjelder kanskje ikke, nei. Reklamasjonsretten kan ingen ta fra deg. Selv om det går lang tid også, så bør ikke det spille inn her. Virker som om selger trenerer ved å nekte å reparere Lenke til kommentar
Atomic Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Garantien gjelder kanskje ikke, nei. Jaha, vil det da si at hvis man sender en vare til reparasjon 1mnd før tiden går ut og de bruker 2mnd, vil ikke garantien være gyldig? (eller tenkte du på at den har vært reparert en gang tidligere?) Uansett vil det være riktig av meg å gå mot den lokale forhandleren der jeg kjøpte den eller bare ta det direkte mot BRS? Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 som jeg har forstått det så skal du ikke behøve å forholde deg til noen andre enn de du har kjøpt produktet hos. Så jeg mener du kan ta det opp med den lokale forhandleren så kan de gjøre hva de vil opp mot BRS. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Garantien gjelder kanskje ikke, nei. Jaha, vil det da si at hvis man sender en vare til reparasjon 1mnd før tiden går ut og de bruker 2mnd, vil ikke garantien være gyldig? (eller tenkte du på at den har vært reparert en gang tidligere?) Uansett vil det være riktig av meg å gå mot den lokale forhandleren der jeg kjøpte den eller bare ta det direkte mot BRS? Hva angår garanti, så er det opptil produsenten. De kan ikke nekte garanti basert på NÅR enheten er sendt inn, så lenge den er sendt inn før utøpet av garantitiden. Det de KAN gjøre, er å si at de ikke vil reparere en feil mer enn en gang i løpet av garantitiden. Husk forskjellen også på garanti og reklamasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå