Gå til innhold

Endre fra skrusikringer til automatsikringer - pris?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et hus, det har gamle skrusikringer. Er det noe faremomenter ved det? Blir det et sikrere system ved å bytte til nye automatsikringer? Hva vil det koste?

 

Det var stort sett 10 A sikringer, får man da som regel de byttet ut til 16 A? Eller må i så fall alle ledninger i huset byttes som går over til 10 A? Høres dyrt ut..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du skal ha 16A må du bytte alt av kabler fra 1,5 til 2,5 kvadrat. Når det gjelder pris er det litt vansklig å si siden de forskjellige elektrikrene har forskjellige avtaler med leverandører som gir forskjellige priser.

 

Det kan være mulig å sette inn 13A sikringer.

Lenke til kommentar

Ja, det vil selvsagt være ikke bare vanskelig men bent frem umulig å si en eksakt pris. Derfor spør jeg om et estimat, en cirkapris... Er det snakk om 10 000 ca eller 50 000?

 

Så man kan bytte til 13 A sikringer, uten å bytte noe mer av strømledninger og uttak i huset? Den er interessant! Da er jo det veldig lurt å gjøre hvis man først skal bytte sikringssytem.

Lenke til kommentar

Før i tiden var det vanlig å legge 2,5 mm2 på alt, så det kan være at kurser sikret med 10A kan være 2,5 mm2. Slik er det i mitt hus. Da slipper man å legge nye ledninger for å sette inn 16A.

 

Det man også må tenke på er at man antakelig må inn med jordfeilbryter (som ikke er gratis). Og etter de nye bestemmelsene står det at anlegget skal være "funksjonelt". Dette blir tolket blant mange, eller skal tolkes, som at en jordfeilbryter på inntaket ikke er nok. Dette har med at hvis man får jordfeil i en ovn eller på badet så skal ikke hele huset bli mørkt, men bare den kursen. Dette vil fordyre det enda en del.

Lenke til kommentar

Dette er veldig ca.

Automater koster fra 1000-3000 pr. kurs (det spørs på sikringsstørelse osv.)

og hvis en sier ca. en dag på jobben (7,5t med en timepris på 200kr. så blir det rundt 1000-2000kr.)

 

har du f.eks 5 kurser, kan det fort bli 10 000kr. og mer, totalt.

 

Så jeg vil tippe at det vil koste alt mellom 10 og 20 000kr. (spørs på sikringsstørelse, anntall kurser osv. osv.)

 

Er elektrikker / lærling selv, så har sett litt forskjelige priser hittil.

Lenke til kommentar

Noen elektrofirmaer har av og til tilbud på skifte innmaten i sikringsskapet. Da ligger prisen på 6000 og oppover. Da er det gjerne inkludert 8 sikringer og 2 jordfeilbrytere..

 

Det er også mulig å bytte til kombinerte sikringer og jordfeilbrytere i en enhet, noe som koster litt mer men er sikrere..

 

Kjenner du noen elektrikkerlærlinger kan du muligvis få dem til å ta det som en del av fagprøven. Da betaler man gjerne bare for utstyret..

 

:)

Lenke til kommentar

En tommelfinger regel kan være i overkant 1000,- sikringen ferdig montert kombiautomat(sikring og jordfeilbryter i ett). Dette kan nok variere litt hvor man bor ilandet og plassen i s.skapet har også noe å si for hvilken type automat man velger, jo bedre plass jo billigere.

 

13a sikring kan benyttes hvor det kun er åpen installasjon.

Endret av padwart
Lenke til kommentar

Å skifte innmaten i en tavle kommer fort opp i 15-20000. Om du har mange nok kurser, så kan det helt sikkert gå fint med 10A sikringer, med mindre du har noe som krever spesielt mye. En mulighet er jo kanskje å bytte noen kritiske kurser hvor du vet du kommer til å ha en del belastning, til 16A. Dette krever som sagt at all kabling skal være min. 2,5mm2.

 

Vil absolutt anbefale deg jordfeilautomater om du skal bytte innmaten. Får ikke bedre anlegg enn det :)

Lenke til kommentar

De stedene det nesten er et must med 16A er til kjøkken og bad.

Kjøkken fordi det ofte er oppvaskmaskin og mikro og kjøleskap, pluss stikk generelt på kjøkken.

Bad fordi det ofte kan være vaskemaskin og/eller tørketrommel der, og varmen i gulvet selvfølgelig.

Også må man selvfølgelig ha en 20 el. 25A til komfyr.

 

:)

Lenke til kommentar

Er enig med deg der. Et godt anlegg ville jeg sagt hadde:

- C16 (treg sikring) til kjøkken

- B16 vaskemaskin

- B16 tørketrommel

 

Varmekabler til bad går nok veldig greit på en 10A kurs om den ikke er umåtelig stor da selvfølgelig. Den står ikke på kontinuerlig, og med et godt isolert gulv og en gulvføler til termostaten så tror jeg ikke det er så mye mer en 15-25 min pr. time den er inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...