Gå til innhold

Fagprøve i IKT-driftsfag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøven er forskjellig fra person til person. De lager somregel en ny til hver kandidat.

Antageligvis lager arbeidsgiveren din en liten skisse med oppgaver basert på hva du har gjort i læretiden, deretter sender han den inn til opplæringskontoret som lager selve prøven.

Jeg hadde flaks med at jeg skulle skrive hva jeg hadde drevet med selv, så skrev jeg bare det jeg vet jeg kan. ;)

Uansett så har du jo alle hjelpemidler tilgjengelig så vanskelig er det ikke. Det største problemer er et enormt tidspress og myyye skriving. (Dokumentasjon, fremdriftsplan etc. etc. etc...)

Åja .. jeg hadde i oppgave å sette opp en W2K fil/print server med to klienter. Alt skulle settes opp med kabling o.l., installeres fra scratch, sette opp AD, brukere, logonscript, tilganger, mapper, installere div. progs... Sier seg egentlig selv at det er mye i løpet av 3-4 dager. (Spessielt når DNS'n fucker seg og du må installere hele AD på nytt :-? ) Egentlig skal du vel også gjøre det du driver med en vanlig arbeidsdag i tillegg, men det er vel egentlig ingen som skjekker.. :wink:

I tillegg skal man helst tenke fremover ang. skalering og tilkoblinger av nye maskiner og dokumentere hvordan dette kan gjøres.

Lenke til kommentar
med en server også? eller bare koble tpkabler inn i en hub og installere nettverskkort i pcene?

spør du meg bør man lære litt mer enn å sett inn noen tp kabler på de linja.

Hei, du der!

Mulig du har oppfattet at noen bare har lært "å sette i TP kabler" på IKT-linja, men da er det elevene det er noe galt med.

De som tar fagprøven har jo også vært lærling i 2 år, så det er helt sikkert inkludert server i den "klasserom-oppgaven" det ble henvist til tidligere. I tillegg til slike oppgaver, har det også vært vanlig med litt feilsøking på en PC, server eller et nettverk.

Fagprøven er ofte 4-5 dager, med planlegging, utføring, og egen evaluering. Jeg tror til og med "adyton" hadde bestått om det hadde vært så enkelt som han selv antar..

Personlig er jeg også interessert i å høre hvilke oppgaver andre fikk på fagprøven, da dette er noe jeg selv skal gjennom til sommer'n. (som sikkert forklarer min kvasse tone mot overnevnte sitat..)

Lenke til kommentar

Hei, du der!

Mulig du har oppfattet at noen bare har lært "å sette i TP kabler" på IKT-linja, men da er det elevene det er noe galt med.

De som tar fagprøven har jo også vært lærling i 2 år, så det er helt sikkert inkludert server i den "klasserom-oppgaven" det ble henvist til tidligere. I tillegg til slike oppgaver, har det også vært vanlig med litt feilsøking på en PC, server eller et nettverk.

Fagprøven er ofte 4-5 dager, med planlegging, utføring, og egen evaluering. Jeg tror til og med "adyton" hadde bestått om det hadde vært så enkelt som han selv antar..

Personlig er jeg også interessert i å høre hvilke oppgaver andre fikk på fagprøven, da dette er noe jeg selv skal gjennom til sommer'n. (som sikkert forklarer min kvasse tone mot overnevnte sitat..)

Vet at ikt består av mer, men jeg forstod ikke "gjøre klar for nettverk" riktig.

Kjenner en som går på ikt, og det er mye film sammen med lærern og spilling i timene. Han suger på pc fra før av og suger nå etter ett og et halvt år. Hjalp han med å oppgradere pcen hans istad faktisk. Og han har helt greie karaktere, 4ere altså.

Tror jeg skulle klart å få hvertfall en 2- på den prøven der, står jo masse om win2k server og klienter på internett

Lenke til kommentar
Så hvis jeg sier at jeg skal ta prøven som privatist og kan nettverk, win 2000 osv veldig godt så kan jeg faktisk bestå den på 6 dager???, uten at det koster meg en krone (er vel staten som betaler når man er elev/student)?????

Hadde jo vært litt stilig

jeg tviler på at man kan ta fagprøve, sånn uten videre. Man må ha VK1 og læretid, evt. VK2.

Man får i allefall ikke Fagbrev av en "prøve" hos privatist..

det er som oftest 5 dager, 8-16.

Lenke til kommentar

Åja .. jeg hadde i oppgave å sette opp en W2K fil/print server med to klienter. Alt skulle settes opp med kabling o.l., installeres fra scratch, sette opp AD, brukere, logonscript, tilganger, mapper, installere div. progs... Sier seg egentlig selv at det er mye i løpet av 3-4 dager.

Oj. Hva var dette til? final eller? Dette høres ganske nøyaktig ut som avsl. prosjektet på it-akademiet jeg gikk på for en stund siden, var en del til da, men det var alt det du sa der. Hvor mange sider var oppgaven din på?

Lenke til kommentar

Åja .. jeg hadde i oppgave å sette opp en W2K fil/print server med to klienter. Alt skulle settes opp med kabling o.l., installeres fra scratch, sette opp AD, brukere, logonscript, tilganger, mapper, installere div. progs... Sier seg egentlig selv at det er mye i løpet av 3-4 dager.

Oj. Hva var dette til? final eller? Dette høres ganske nøyaktig ut som avsl. prosjektet på it-akademiet jeg gikk på for en stund siden, var en del til da, men det var alt det du sa der. Hvor mange sider var oppgaven din på?

allyse: hva/hvor lenge hadde du gått på IT-akademiet før denne oppgaven?

Lenke til kommentar

Hei jeg har nå et halvt år igjen som lærling, men skal ikke ha vanlig fagprøve sånn som Aqira. Det har seg slik at jeg er med er med i et prøveprosjekt som kales noe sånn som "Alternativ Prøve og vurderings former i fagopplæringen" Dette vil si at jeg ikke får en vanlig fagprøve på slutten av det siste Året. I stede har jeg fire prosjekter igjennom hele lærlings tiden min. Prosjektene kan jeg så og si selv bestemte og jeg kan også samarbeide med andre Lærlinger på de tre første prosjektene, det siste prosjektet har jeg ikke lov til å samarbeide med andre på. Kriteriene for prosjektene er at de skal dekke noen av målene i læreplanen og så må det godkjennes av min opplærlingsansvarlig, men dette pleier å gå greit. Det blir litt mer jobb enn kun å ha en fagprøve med endt lære tid, men fordelene med dette er mye større en ulempene. Jeg skal gi dere en begrunnelse for dette.

Læreplane til IKT Drift er ikke en av de beste, den er tynn og ufullstendig. Hvis en arbeidsgiver skal ansete en person og legger Lærerplanen til grunn vil han sannsynligvis tenke ”denne personen kan ikke en dritt”.

Når jeg har disse prosjektene kan jeg jobbe langt ut over Læreplanen og vise hva jeg er god for. Jeg legger alle prosjektene med i min CV, men dette er jo en selvfølge.

En annen fordel er at jeg kan selv bestemme hvor lang tid jeg skal bruke på prosjektet , tidsbegrensningen er 1 uke til et 12 år. Dokumentasjonen er viktig, selv om dette er den kjedligste delen av et prosjekt, er det viktig at man tar seg god tid og jobber med den.

Hvis dere vil se et eksempel på prosjekter kan dere gå inn på www.hjelpmeg.com som er det siste prosjektet jeg har hatt i samarbeid med to andre lærlinger.

Lenke til kommentar

Dette var oppgaven jeg fikk som fagprøve.

Oppgaven var ikke på så mange sider. Rundt 2-3, husker ikke helt.

Den var utformet som om en skole skulle ha nettverk og at jeg var leverandør og skulle finne en best mulig løsning for dem.

Alt dette skulle skisseres opp i en nettverksplan og en fremdriftsplan.

Det jeg skrev tidligere var de praktiske tingene som jeg måtte gjøre. I tillegg måtte jeg lage rutiner for backup, passord etc. En av deloppgavene var også å lage en plan/skisse for en internet tilkobling. Dvs. router, firewall, kabling, type linje osv.

All dokumentasjonen skulle til slutt settes sammen i en presentasjon som om jeg skulle prøve å selge mitt produkt/idè til skolen.

Siste dagen var det en muntlig del av oppgaven. Da måtte jeg forklare de valg jeg hadde gjort og hvorfor jeg ville ha valgt det og det utstyret osv..

Lenke til kommentar

Hm. Vår oppgave var på 10 sider :p

Anyway. noen av hovedmomentene var:

"prosjekt oppgave i windows 2000. I denne oppgaven skal studentene sette opp et Windows 2000 nettverk bestående av en Domain Controller, en member Server og en Professional Klient"

Diverse momenter:

- Installere windows 2000 pro. og server

- Implentere domene og OU struktur

- Lage brukere, grupper, templates og Group Policies i Active Directory

- Implemtere Roaming og Mandetory Profiles, samt Home Folders til brukerene (som var MANGE (sikker hundre :p))

- Implemtere DHCP, WINS, DNS og sy disse tjenestene sammen.

- Sette opp Root Certificate Authority og aktivt bruke sertifikatene

- Planlegge og impemtere en Backup strategi

- Impletere og konfigurere et Internet Information Services oppsett

- Installere Terminal Services

- Sette en av serverene opp som RASserver

- Implemtere RIS med både cdbasert og ripbasert image

- Dele ut en større katalogstruktur med bla. Applikasjons share og fellesområde

- Sette rettigheter på sharene, samt mappe disse opp via et logonscript

- Dele ut og sette rettigheter på printere.

Var en del dypere enn dette, men det gir et bilde av prosjektet...

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg har nettopp gjennomført min fagprøve innen IKT-Driftsfag, og jeg syns oppgaven var plankekjøring.

Fikk utlevert 3 PC'er hvor en av disse skulle settes opp som server og den andre som klient. Den tredje maskinen ble levert med feil, og min oppgave var å feilsøke på denne og få den opp som klient i nettverket hvis det var mulig.

Det var ingen krav til hvordan maskinene/serveren skulle installeres bortsett fra at dette skulle være et nettverk for et kursrom som skulle kjøre kurs i tekstbehandling, regneark og internett. Og nettverket skulle være fysisk adskilt fra bedriftens nettverk (den bedriften jeg jobber i), men dele internett-tilkopling med bedriften. Pluss at jeg skulle installere en nettverksskriver. Man skulle også vurdere sikkerhet og økonomi i henhold til eventuelle innkjøp som må gjøres for å realisere oppsettet.

Hvordan jeg ville løse oppgaven var helt fritt. Jeg kunne fritt velge hvilken programvare jeg ville bruke både på server og klienter. Poenget var at nettverket skulle fungere.

Så oppgaven var jo ikke vanskelig å fullføre, men planlegging og dokumentasjon tok mest tid. Brukte mye tid på å finne ut hvordan jeg skulle bygge opp dokumentasjonen for å få den så enkel og grei som mulig, samtidig som den var fullstendig i forhold til det som var gjort.

Det jeg erfarte var at det er VELDIG viktig å ha en god dokumentasjon, fordi at selv om man ikke fikk nettverket opp å gå av en eller annen grunn så var ikke det krise. Bare man hadde en dokumentasjon som beskrev hvilke løsninger man ville ha brukt for å få et operativt nettverk.

Jeg synes heller ikke at det var noe enormt tidspress på oppgaven. Jeg følte at jeg hadde god tid. Nå hadde ikke jeg noen som helst problemer med installasjonene så jeg var kanskje litt heldig, men jeg hadde hatt nok av tid til eventuelt å installere serveren på nytt dersom noe hadde gått skeis. Allikevel mener jeg at en uke (5 dager) var akkorat passe tidsfrist. Da kunne jeg bruke den tiden jeg fikk til overs på torsdag til å finpusse på dokumentasjonen, samt å lage en presentasjon av besvarelsen til sensorene. (Powerpoint)

Dette fikk jeg veldig bra respons på hos sensorene, som syntes jeg hadde en veldig bra dokumentasjon og en fin presentasjon å vise dem.

Mitt råd til de som skal ha fagøprøven er å ikke stress unødvendig, ta dere tid til å gjøre ting ordentlig og legg litt arbeid i dokumentasjonen. Hvis dette blir gjort skal det veldig mye til for ikke å bestå.

Man har i tillegg alle hjelpemidler tilgjengelig, så man skal klare gjennomføre ting som man aldri har vært borti før på en grei måte hvis man bare søker litt hjelp.

Edit: Jeg fikk forresten karakteren "Bestått meget godt". :woot:

Lenke til kommentar

Jeg fikk 5 oppgaver på min fagprøve. Den var basert på ting jeg hadde vært igjennom i løpet av læretiden min ved bedriften.

Oppgave 1: Her skulle jeg lage en presentasjon av nettverket (nettverkstopologi og serverdetaljer hovedsaklig) ved bedriften, samt en kort framstilling av administrasjon av brukere og grupper i AD.

Oppgave 2: Denne oppgaven bestod i å sette opp en Win2K server som DC med administrativ software, DNS, DHCP osv, samt sette opp to klienter med WinXP SP1. Disse skulle så meldes inn i et domene.

Oppgave 3: Her var det backup som var emnet. Skulle sette opp en backupløsning med daglig backup og sikring av medium en gang i uka elns. Husker ikke helt detaljene i denne oppgaven :(

Oppgave 4: Nå skulle jeg lage en brukerveiledning i MS Outlook. Jeg skulle ta for meg sende/motta mail, opprettelse av kontakter fra scatch/fra mail, fraværsassistent, kalender m/møteinnkalling.

Oppgave 5: Her skulle jeg vurdere skriftlig hvordan skolesektoren(jeg jobba i det offentlige) kunne spare penger ved å ta i bruk GNU/Linux og/eller gratis kontor-software.

Det var min fagprøve :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...