guran1942 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hei Jeg trenger å få klarlagt noe her, hvordan kan det ha seg at et Plasma panel med oppløsning 1024x768 er klasifisert med HD ready 720p, når 720p standarden er en oppløsning på 1280x720? Jeg har lett endel på nettet, og funnet ut at 42" plasma(16:9) har avlange pixler, og at det finnes noe som heter subpixler. Men jeg greier ikke å finne noen fornuftig forklering på mitt spørsmål. Hvis jeg viser et bilde som er i oppløsning 1280x720 på en skjerm som er 1024x768 vil jeg ikke da miste noe bilde informasjon( 1280>1024), og få en svartstripe (720<768)?? Alternativt få et bilde som dekker hele skjermen men som ikke stemmer med kildematerialet ( manipulert)? Jeg fant en forklaring på subpixler som sier at et pixel på en plasmaskjerm er bygd opp av 3 subpixler som bestemmer hvilken av fargene som vises i hele pixelet. Stemmer det? En ikke altfor innviklet forklaring hadde vært å foretrekke, da jeg ikke er siv.ing. elektro. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) klasifisert med HD ready 720p, når 720p standarden er en oppløsning på 1280x720? Det heter bare HD Ready. Hvis det står HD Ready 720p et sted er ikke dette helt riktig. Grunnen til at en slik skjerm kan være HD Ready er at det eneste kravet når det gjelder oppløsning er minimum 720 fysiske linjer. Det stilles med andre ord ikke krav til oppløsning andre veien, og en skjerm med oppløsning 1*720 kunne derfor i teorien vært HD Ready. En skjerm som er HD Ready skal også støtte både 720p- og 1080i-signaler, men dette har altså ingenting med paneloppløsning å gjøre. Hvis du viser et bilde med høyere oppløsning enn panelet vil du miste informasjon. Subpixler har ikke noe med dette å gjøre. Edit: TV-en skalerer signalene den mottar slik at bildet får riktig AR selv om pixlene er avlange. Endret 19. oktober 2007 av Rikky Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 HeiJeg trenger å få klarlagt noe her, hvordan kan det ha seg at et Plasma panel med oppløsning 1024x768 er klasifisert med HD ready 720p, når 720p standarden er en oppløsning på 1280x720? Jeg er heller ikke siv.ing, og har lurt på det samme. Kan det være så banalt at 24 pikselrader oppe og nede er svarte, men dette blir så smale svarte striper at vi ikke legger merke til det? Kanskje de i tillegg er skjult helt eller delvis av plasten i kabinettet? Eller kan det være sånn at uansett hvilken oppløsning det er på bildet TVen prøver å vise, selv ved 720p, så resampler den bildet til den oppløsning som passer best til panelet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå