B0hemen Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Har en Dell og nå begynner den ene museknappen å svikte. Maskinen er ca 1 1/2 år gammel. Sendte mail til Servicesenteret til Dell og fikk svar at jeg måtte ta kontakt med Dell Spare parts fordi serviceavtalen var gått ut. Men siden maskinen ikke er så gammel, gjelder det ikke en vanlig garanti gjennom kjøpsloven? Delen (musknappen) har jo gått i stykker ved normalt brukt. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Glem garanti,det er reklamasjon som gjelder. Mente di at du måtte betale dette selv? Du har min. 2 års reklamasjon,så si at du vil reklamere på denne feilen. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 De har all rett til å forsøke å avvise ditt krav om du påberoper deg Garanti. (det er kanskje ikke god kundebehandling, men det er en helt annen ting). Påberoper du deg reklamasjonsrett så får nok saken en annen tone skal du se. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Har en Dell og nå begynner den ene museknappen å svikte. Maskinen er ca 1 1/2 år gammel. Sendte mail til Servicesenteret til Dell og fikk svar at jeg måtte ta kontakt med Dell Spare parts fordi serviceavtalen var gått ut. Men siden maskinen ikke er så gammel, gjelder det ikke en vanlig garanti gjennom kjøpsloven? Delen (musknappen) har jo gått i stykker ved normalt brukt. Som over, glem garanti. Når det er sagt vil man i mange tilfeller få problemer med å reklamere på en slik mekanisk sak. Det er mange muligheter for at den fusker. To av de mest sannsynlige: - Støv eller rusk som enten ødelegger kontakten eller vandringen på knappen - Slitasje, hva du definerer som normal bruk behøver ikke være hva andre regner som normal bruk. I telfellet av den første feilen risikerer du en lang prosess der du til slutt sender inn den defekte musa, venter til de har undersøkt den og får en regning i posten ettersom ditt manglende renhold neppe kan lastes produsent. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Vent litt Er dette snakk om en standard mus? (for en eller annen grunn antok jeg at det gjalt touchpaden på en laptop her fordi du presiserte at det var en dell...) billig mus til <100kr? If so, why bother? Endret 19. oktober 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Nator Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hvis musa kosta over 4-500 kr er det kanskje verdt det, men var det en sånn std. Dell mus burde de enten bare sende deg en direkte med post eller så kjøper du ny selv... for det er ikke verdt bryet Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Husk: salg's sted eller service verksted er ikke forpliktet og informere om reklamasjons retten. Det er du som kunde som må hevde reklamasjons retten. Ut over det så blir dette sett på som em vanlig garanti sak, dvs service avtalen din. Norge er det eneste landet i verden som har 5 års reklamasjon på data, brune varer, hvitevarer og telefoner. alt dekkes somregel av dette forutenom forbruks varer slikt som batteri, enkelte PC produsenter ser også touchpad og tastatur som forbruks vare, men dette varierer veldig fra merke til merke. Endret 19. oktober 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
B0hemen Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Ja, de mente nok at jeg må betale selv. Ja, det er en bærbar og da er det vel begrenset hva man skal bedrive av renhold? Regner uansett med at det er slitasje for det har kommet litt over tid. OK, jeg tar å sender han en ny mail jeg og spør om han mener jeg skal betale for ny "palmrest" selv eller om det er reklamasjon. Endret 19. oktober 2007 av B0hemen Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Husk også at hvis laptoppen er kjøpt ved Bedriftskjøp eller er en Bruttolønnsorning-PC gjelder ikke forbrukerkjøpsloven men den almindelige kjøpsloven. Lenke til kommentar
Twilight99 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Heisan Jeg har reklamert på defekte mus flere ganger. Noen ganger har det vært defekt knapp, og andre ganger defekt ledning. Har fått godkjent retur hos komplett.no hver gang uten spørsmål. Så lenge du er innenfor reklamasjonstiden, så har du full rett på å få den fikset/byttet. Eneste unntaket er såkalte "slitasjedeler" på datautstyr. Dette er deler som er _ment_ å byttes over tid. Dette kan være f.eks. valser på skrivere eller lignende. Musknapper er ikke slike slitasjedeler, og kan helt klart reklameres på. Dell er av typen selskap som alltid prøver seg på at kunden ikke kjenner sine rettigheter. Hvis de nekter, så send saken inn til forbrukerrådet. Det har jeg gjort flere ganger, og alltid vunnet. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Kan ikke være annet en enig i det som er sagt. Så kommer en til neste spørsmål ift hva som er hensiktsmessig iht hvordan en bruker energien sin på en usikker reklamasjon. Det å sende inn en mus på reklamasjon koster penger og tid, og frustrasjon i påvente av... Så er det jo et prioriteringsspørsmål hvor mye prestisje en skal legge i hele saken. Lettest er jo å bare kjøpe en ny mus til 200 spenn, da er saken ut av verden... i denne omgangen. Lenke til kommentar
B0hemen Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Takk for svar. Fikk dette svaret på mailen: "om du vil ta dette på reklamasjon så kan vi godt det, jeg trenger addressen du vil vi skal hente PC-en fra." Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for jeg bruker PC-en daglig på skolen, så har egentlig ikke mulighet til å sende den bort for en uke eller to. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå