Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nigeriabrev - Neste generasjon?

junghans

Anbefalte innlegg

Dette er et svar på en annonse fra et svært godt kjent nettsted for kjøp og salg her i Norge som bruker en kjekk kar med briller som maskot. En relativt pent brukt, men ganske ny PC er lagt ut for salg grunnet flytting til utlandet, og denne henvendelsen dukker opp på mail etter noen dager:

Hello,

My Name is XXX (navn), i will like to buy and ship the computer to my son internationally. Get back to me with the following information so that i can make the payment immediately via Bank transfer:

Name:

Address:

Bank Name:

Account Number:

IBAN:

BIC:

Name of the Item:

Cost of the item including shipping cost through Global Express (EMS Speed Post) or Norwegian Registered Priority post:

This is the address of my son who will receive the item in internationally

Name: XXX (sønnens navn)

Address:No. 10 Iremo Road,

P.O.Box 20,

Ile-Ife,

Osun State,

Nigeria (234036)

I'll wait for your reply

Thanks

Hope to read from you soonest.

Det jeg lurer på etter å ha lest dette er hvorfor vende seg til en kjøper i Norge, når det er fullt mulig å få tak i en tilsvarende nær sagt hvor som helst i verden. Adressen og detaljene ellers ser jo autentisk nok ut, og for alt jeg vet kan det godt være seriøst.

IBAN og BIC er så vidt jeg vet identifikasjon for banker og kontoer i det internasjonale banksystemet, og ingen får tilgang til annet enn betaling inn på kontoen med de opplysningene. Dette er informasjon som er tilgjengelig på kontoutskriftene. Hva kan noen bruke disse opplysningene til eventuelt?

Det er jo selvsagt ikke alle mennesker i Nigeria eller Afrika generelt som er svindlere, og jeg kjenner ikke til hvilke operasjonsmetoder de benytter seg av nå for tiden. Man blir bare automatisk litt skeptisk når man i en årrekke har mottatt eposter av typen "gi meg ditt kontonummer, og jeg vil gjøre deg rik".

Nigeriasvindel har i alle fall eksistert i 10-15 år eller mer. Kan dette være en ny vri, eller er det en ærlig kjøper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en vellkjent svindelmetode og er sågar ikke ny i det heletatt.

Takk for et kort og greit svar.

For oss som ikke er så bevandret innen ulike svindelmetoder ville det vært nyttig om noen hadde mulighet til å utdype det litt.

Hvordan foregår en slik svindeloperasjon? Jeg har ikke sett så mye til denne typen.

Lenke til kommentar

Svindelen består i at du sender varen uten å få betaling. Det finnes forskjellige varianter av svindelen, men hovedpoenget er at du blir forsikret av banken, Western Union, Paypal eller lignende om at betalingen er mottatt men ikke vil bli utbetalt før du beviser at du har sendt pakken ved å fremvise et trackingnummer. Det er altså svindleren som utgir seg for å være baken, Western Union eller hva det nå enn er de bruker for tiden, ved å sende en forfalsket e-post til deg.

Lenke til kommentar

Helt enig med "Gaidaros". "Glem hele greia!".

Det er forskjellige varianter på Nigeriabrevene. I noen tilfeller ber de først om hjelp og ønsker deretter å gi en økonomisk kompensasjon og på den måte appelerer til offerets griskhet.

Eksempel.: De har penger,men får ikke opprettet konto i utlandet. Lovnaden går gjerne ut på at hvis man hjelper vil man enten få en stor pengegave eller bli invitert til å investere i foretak med skyhøye fortjenester.

Jeg antar at de sjekker skattelister for å finne mulige offer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...