ironduke Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Vil det gå an og være lovlig å kjøpe bil i England, registrere den på aksjeselskap som du etablerer fra Norge (http://www.mittaksjeselskap.no/hhtrading_web.html) og så bruke den til privat bruk i Norge? Bare en tanke. Viss det er mulig vil det jo være ganske gunstig! Endret 19. oktober 2007 av ironduke Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Nei, det går ikke. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Bare en tanke. Viss det er mulig vil det jo være ganske gunstig! Hehe, hvis det var så enkelt så ville det ikke vært mange norskregistrerte biler i Norge, for å si det sånn :!: Så lenge du er registrert med bostedsadresse i Norge så har du ikke lov til å kjøre utenlandsregistrert bil der overhodet. Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Bare en tanke. Viss det er mulig vil det jo være ganske gunstig! Hehe, hvis det var så enkelt så ville det ikke vært mange norskregistrerte biler i Norge, for å si det sånn :!: Så lenge du er registrert med bostedsadresse i Norge så har du ikke lov til å kjøre utenlandsregistrert bil der overhodet. Bilen er jo ikke registrert på meg. Den er registrert på aksjeselskapet i England. La oss ta et eksempel. Viss jeg har noen fra utlandet på besøk hos meg i Norge, har jeg da ikke lov å kjøre en meter med den bilen altså? Lenke til kommentar
Swe Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Bilen er jo ikke registrert på meg. Den er registrert på aksjeselskapet i England. La oss ta et eksempel. Viss jeg har noen fra utlandet på besøk hos meg i Norge, har jeg da ikke lov å kjøre en meter med den bilen altså? Det spiller da ingen rolle hvem bilen er registrert på. Det eneste som betyr noe er hvor DU er registrert bosatt i folkeregisteret. Eksempelet ditt er altså helt korrekt. Du kan ikke kjøre en meter med utenlandsregistrert bil, uansett om det er venner eller familie eller hvem som helst som er på besøk hos deg. Beklager hvis jeg knuste drømmen din om en bra bil til en anstendig pris EDIT: Tenkte jeg skulle supplere med litt lovparagrafer, sånn i tilfelle det var av interesse: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...10620-0381.html Se spesielt §5. I ditt eksempel er det vel §5a som kommer til anvendelse, så sånn sett må jeg bare korrigere meg selv. Du har lov til å kjøre bilen så lenge bilens eier, som er bosatt utenlands, er med. Endret 19. oktober 2007 av Swe Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Bilen er jo ikke registrert på meg. Den er registrert på aksjeselskapet i England. La oss ta et eksempel. Viss jeg har noen fra utlandet på besøk hos meg i Norge, har jeg da ikke lov å kjøre en meter med den bilen altså? Det spiller da ingen rolle hvem bilen er registrert på. Det eneste som betyr noe er hvor DU er registrert bosatt i folkeregisteret. Eksempelet ditt er altså helt korrekt. Du kan ikke kjøre en meter med utenlandsregistrert bil, uansett om det er venner eller familie eller hvem som helst som er på besøk hos deg. Beklager hvis jeg knuste drømmen din om en bra bil til en anstendig pris EDIT: Tenkte jeg skulle supplere med litt lovparagrafer, sånn i tilfelle det var av interesse: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...10620-0381.html Se spesielt §5. I ditt eksempel er det vel §5a som kommer til anvendelse, så sånn sett må jeg bare korrigere meg selv. Du har lov til å kjøre bilen så lenge bilens eier, som er bosatt utenlands, er med. Hehe.. Takker for godt svar :-) Om noen knuser drømmen min så er det i så fall den Norske stat og ikke du Fint at du svarer og viser til lovtekst! Det er litt mer forklarende enn de som svarer "NEI" og så ferdig med det. EDIT: Det ville muligens gå å bruke §5 g for å innføre en bil og så bruke den i den perioden som Tollvesenet tillater. Etter dette kunne man selge den evt. avskilte i påvente av salg? Bare spør for interessens skyld :-) Ikke at jeg hadde giddet å stresse med det selv. Endret 19. oktober 2007 av ironduke Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Flytt til Sverige billigere med bil her. Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Flytt til Sverige billigere med bil her. Tviler ikke :-) Men jeg trives godt i Norge! Lenke til kommentar
Swe Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 EDIT: Det ville muligens gå å bruke §5 g for å innføre en bil og så bruke den i den perioden som Tollvesenet tillater. Etter dette kunne man selge den evt. avskilte i påvente av salg? Hehe, med litt flaks (og en "god grunn") kunne man kanskje fått lov til å kjøre den noen få dager på utenlandske skilter ja, men hvis det er poenget så kan man jo like godt bare ta en langhelg utenlands, leie en slik bil og rase fra seg et par dager på skikkelige veier? Alternativt kunne du gått for firmabilvarianten (§5i), med de begrensninger denne gir. Men som Fritz0r sier, flytt til Sverige hvis du virkelig er bilentusiast (som vi alle vet så er dette ikke forenelig med å være bosatt i Norge og ha en allminnelig lønnsinntekt), hehe. Jeg gjorde det, og trives alldeles utmerket Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Onkelen min har svensk samboer, og de kjøpte bil i Sverige. Han hadde bare lov til å kjøre den i Norge hvis hun satt på, men så fort de kom over grensa til Sverige var det fritt frem. Egentlig litt teit. Si at man bor i Halden, og skal på bilferie til Tyskland. Tar bussen til Strømstad, og leier bil der. Også kommer man på at man har glemt noe. Da blir man kriminell for 30min kjøretur. Lenke til kommentar
Dipstick Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hadde norske bilpriser vært på et normalt nivå så hadde jo ikke dette vært et problem. Dersom tollvesenet får snusen i at du kjører utenlandsk bil kan du risikere å bli pålagt å betale det den aktuelle bilen koster i norske avgifter. Helt sinnsykt strengt med andre ord... Men som noen andre har nevnt kan du kjøre utenlandsk bil dersom utenlandsk eier er med deg i bilen. Dersom du har lyst på en grombil som koster en mill i avgifter, så kan du jo ansette en polakk til å kjøre med deg hver dag i noen år i stedet Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Norske bilpriser er faktisk på er ganske normalt nivå i europeisk målestokk om man tar lønnsnivået med i regnestykket. Det er bare å se hvor mange som kommer med svære SUV biler til barnehagen her i nabolaget. Det at biler er dyrt i Norge når man tar lønninger med i betrakningen er ikke helt sant. Om man er villig til å lette litt på skylappene ser jeg ikke så veldig mange grunner til å syte. Og om man stemmer rett ved neste valg blir det enda bedre Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Jeg ser ingen grunn til og ikke klage over det sinnssyke avgiftsnivået i Norge, det totale skattetrykket medregnet avgifter, skatt, MVA, offentlige gebyrer og bompenger er helt hinsides. EU har prøvd og stikke hull på byllen, dessverre tapt EU klagesaken Danmark hadde anlagt på disse vedtakene men jeg er sikker på at EU ikke er fornøyd og kommer tilbake. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Norske bilpriser er faktisk på er ganske normalt nivå i europeisk målestokk om man tar lønnsnivået med i regnestykket. Lev gjerne i den troen, men jeg tror nok det er en smule optimistisk å hevde at nordmenn har over dobbelt så høy inntekt som sammenlignbare europeiske land. Og ikke minst, 100% avgift er ikke normalt! Når det er sagt så er det jo flott å høre at du trives med de skyhøye bilprisene i Norge, og er mer enn villig til å leve med dem. Noen må jo gjøre det også Lenke til kommentar
ironduke Skrevet 22. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2007 Hadde norske bilpriser vært på et normalt nivå så hadde jo ikke dette vært et problem. Dersom tollvesenet får snusen i at du kjører utenlandsk bil kan du risikere å bli pålagt å betale det den aktuelle bilen koster i norske avgifter. Helt sinnsykt strengt med andre ord... Skal bli spennende å se. Jeg har tipsa Tollvesenet om noen som jeg vet kjører ulovlig Loven er lik for alle. Fryder meg viss de må betale norske avgifter. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 22. oktober 2007 Del Skrevet 22. oktober 2007 Hadde norske bilpriser vært på et normalt nivå så hadde jo ikke dette vært et problem. Dersom tollvesenet får snusen i at du kjører utenlandsk bil kan du risikere å bli pålagt å betale det den aktuelle bilen koster i norske avgifter. Helt sinnsykt strengt med andre ord... Skal bli spennende å se. Jeg har tipsa Tollvesenet om noen som jeg vet kjører ulovlig Loven er lik for alle. Fryder meg viss de må betale norske avgifter. unnskyld at jeg spør men hvorfor i H*****e har du gjort det? er det din jobb og leke politi? Om han kjører en utenlandskregga bil, så er vel det care for deg? Er det fordi han muligens kjører en shit tøff skyline/supra eller no i den duren og du kjører en utgått golf 2? MIsliker også at folk bryter loven min tyster aldri på folk fordet.... Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 I 2006 ble det oppgitt 177kr/time som gjennomsnittlig industriarbeiderlønn i Norge, 121 i Storbritannia, 115 i Sverige og 89 i Frankrike. Og 19kr i Polen. Realprisen på bil er selvsagt ikke lik i alle landene, men om en ser hva folk kjøper så har de fleste råd også her i landet. Jeg synes bare det er morsomt med folk som kjøper seg tørste biler og så sutrer over drivstoffprisene, og der har vi de laveste realprisene i Europa. Når det gjelder å tipse om folk som unndrar seg avgifter så synes jeg det er helt på sin plass. De stjeler jo faktisk av oss andre da. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Priser korrigert for lønnsnivå er et triks bøndene prøver seg på. Det er en annen måte å si «dere er rike, så dere har å betale»; ganske irrelevant, med andre ord. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Priser korrigert for lønnsnivå er et triks bøndene prøver seg på. Det er en annen måte å si «dere er rike, så dere har å betale»; ganske irrelevant, med andre ord. Det du skriver er ganske irrelevant ja. Hørt om tilbud og etterspørsel? Der er en mekanisme som sikrer høyere priser når folk har mere penger. Og du kan jo ikke mene at bøndene skal slave for deg bare fordi italienske bønder tjener mindre. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 23. oktober 2009 Del Skrevet 23. oktober 2009 Om alle priser i Norge er "som normalt" i Europa i forhold til inntekt, så er det vel egentlig bare den norske kronen som er for sterk? Når bilpriser, matpriser, tollpriser, younameit-priser er som normalt i forhold til inntekt, så er strengt tatt ikke norske inntekter høye? Er det noe som er billig i forhold til inntekt da? Eller er det kun dem som har råd til å reise utenlands for så å bruke penger som tjener "godt" i Norge? Sikkert ikke alle som tar poenget mitt, men jeg ville bare få frem at vi kanskje ikke er så rike her i landet. Vi er sabla opptatt av at alt er "som normalt" i forhold til inntekt. Korrigerer vi kronen slik at inntekt i Norge = inntekt i Tyskland, er vi da fortsatt rik? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå