Gå til innhold

Skjult offentlig overvåking

Anbefalte innlegg

For kanskje 1-2 år siden kom det sånne kameraer i mange lyskryss der bilister blir overvåket. F.eks kjører de på rødt får de bot i posten. Det er ett lite svart kamera på toppen av lyssignalet der det er fotoverganger og må ikke forveksles med fotobokser.

Men nå i løpet av den siste måneden(?) har de montert kameraer på fotgjengeroverganger som filmer fotgjengere.. Hva ialledager er det for noe tøv? Skal de sende meg en bot i posten når eg går på rødt eller vil de bare overvåke meg?

Ja hva syns folket? Eg blir bare forbanna hver dag når eg stirrer inn i det kameraet. F.eks det på fotgjengerovergangen ved festplassen i Bergen. Og jeg lurer på om mange ikke er bevisst på disse kameraene siden de er ganske skjult. Og såvidt meg bekjent har det ikke vært noe debatt eller informasjon om disse nye kameraene. De virker ikke særlig robust de lille kameraene.. Kanskje noe vil ta seg en tur med en hammer og gjøre oss alle en tjeneste.....

Og bare sånn på tampen.. et tips til alle som vil unngå å bli overvåket:

La mobilen ligge hjemme (ikke skru den av)

Ikke bruk busskort (de sjekker hvem som har brukt buss og bankkort i området i ettertid av f.eks et drap)

Ikke bruk bankkort

Ikke bli filmet av skjulte overvåkingskameraer.

(men i tilfelle du skulle bli det) Ta på deg nye klær, sko, caps, hansker og sjal som ingen vet at du eier.

Ikke bruk bilen din pga autopass og kameraer langs veien.

Og for all del.. har du gjort noe dumt (eller mistenkes for noe som du ikke har gjort) så ikke si det til kompiser eller noe.. Politiet har fått utvidede muligheter til tlf.avlytting og romovervåking. Bare ikke snakk så er du trygg.

Skulle du være på rømmen eller noe så kutt ut gamle vaner. Ikke besøk favorittnettsider, ikke gå i de butikkene du vanligvis går i (snuten får jo historikken til bankkortet ditt) og ikke kontakt gamle kjente.

Har du sensitive filer på dataen så selvfølgelig har du kryptert de med et SKIKKELIG passord. Og har du slettet sensitive filer så for gudskyld skaff deg ett sånt der wipe program som sletter filen for godt og sørger for at den ikke kan gjenopprettes. Purken tar inn PC-en og undersøker den. Vask tastaturet grundig etter hver gang du er ferdig med å bruke den.

Ser du snuten så ikke gi han en grunn til å få mistanke. Altså har du hasj eller noe sensitivt på deg så ikke løp vekk, ikke kast den, bare slapp av og ikke vekk mistanke. Og husk som gatas parlament har lært oss: 3 ting purken har krav på å vite: Yrke, bopel, navn. Ingenting annet skal du opplyse om.

Skulle du bli busted så ikke si et eneste ord til snuten. Hva skjedde med de mistenkte i Dung saken? Jo purken har fengslet de for falsk forklaring. IKKE si ett eneste ord til snuten.

Skulle du komme for en jury så må du jo vurdere bevisene mot deg og utfra det bestemme om du skal innta en angrende/trist/passiv rolle og tilstå eller en frustrert/offer rolle der du er uskyldig anklaget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja sensorene er velkjent. Det har de hatt i mange år. Kommer du om natten i stor fart mot ett tomt lyskryss der du har rødtlys setter du bare på langlysene så oppfatter sensorene at du kommer og d blir grønt. Men disse nye (1-2år) kameraene er noe helt annet. Har kompiser som har fått bot når de kjørte på gult/rødt lys der de har disse kameraene. Og det er nøyaktig samme type kameraer som de nå har rettet mot fotgjengere.

Lenke til kommentar
For kanskje 1-2 år siden kom det sånne kameraer i mange lyskryss der bilister blir overvåket. F.eks kjører de på rødt får de bot i posten. Det er ett lite svart kamera på toppen av lyssignalet der det er fotoverganger og må ikke forveksles med fotobokser.

dette blir brukt av vegvesenet for å kunne holde et øye med trafikk-flyten og har ingenting med overvåking å gjøre.

Lenke til kommentar

dette blir brukt av vegvesenet for å kunne holde et øye med trafikk-flyten og har ingenting med overvåking å gjøre.

Noe jeg også sa i mitt første inlegg.

Lenke til kommentar

Skal si du er observant. :roll: Å holde øye med er det samme som å overvåke. Si meg. Hvor kan jeg finne mer informasjon om disse kameraene? Eller farer du bare med løse påstander? Informasjon som lagres videoen/bildene, hva er formålet med overvåkingen, hvorfor overvåkes fotgjengere

Lenke til kommentar

så tilfeldigvis emnet i sted og da jeg så hvem som hadde skrevet det måtte jeg jo bare lese det. Og det var det jo også vell vert. Så mye sprøyt skal det godt gjøres å presse inn på så liten plass. Minner om de sketsjene på Åpen post/lille lørdag? der man hadde en like hysterisk raddis som trådstarter som la ut om alle konspirasjonene. Og i tilleg avsluttes innlegget med å nermest oppfordre til uloveligheter. Rett og slett kostelig. Kongen er åpenbart tilbake...

Lenke til kommentar

Uhm. Å gå igjennom 4,7 millioner personer med kun et halvbra bilde av vedkommende er fullt mulig mener du?

En ting er å ta bilde av biler. Da er det bare å sjekke registreringsnummer, men det du snakker om nå har ikke den norske stat tid og penger til.

Så på listen din.

Jeg har ikke ord.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
Uhm. Å gå igjennom 4,7 millioner personer med kun et halvbra bilde av vedkommende er fullt mulig mener du?

Å jøssda.

men det du snakker om nå har ikke den norske stat tid og penger til.

Når det gjelder å få penger i statskassa er det ikke måte på hvor masse tid og penger den Norske stat har.

Kameraovervåking for å bøtelegge rågjengere.

Det er ikke bare lyskryss som er videoovervåket

http://www.youtube.com/watch?v=p30Efd9GM8s :D

Lenke til kommentar

Å jøssda.

men det du snakker om nå har ikke den norske stat tid og penger til.

Når det gjelder å få penger i statskassa er det ikke måte på hvor masse tid og penger den Norske stat har.

Kameraovervåking for å bøtelegge rågjengere.

Det er ikke bare lyskryss som er videoovervåket

http://www.youtube.com/watch?v=p30Efd9GM8s :D

Prøv igjen.

Lenke til kommentar

Hadde det vært tilfelle at disse kameraene brukes til å sende ut bøter til alle og en hver som kjører på rødt har jo meget mange i Trondheim blitt bøtelagt hver dag.

Har selv en gang kjørt på rødt i halvsøvne uten noe bot så at det brukes til dette benekter jeg hervet inntil motsatt bevis framlegges.

Lenke til kommentar

Har trådstarter sett litt for mye på filmer som Bourne Identity eller Enemy of the State i det siste?

Og det er nøyaktig samme type kameraer som de nå har rettet mot fotgjengere.

Det er ikke akkurat forbudt å gå på rødt lys i Norge og at du virkelig tror at man blir bøtelagt når man går på rødt lys må jeg le av.

Å jøssda.

Det er ikke slik at når det står 50 folk ved et kryss, at programmet viser identitene til alle personene på under 1 sekund.

Lenke til kommentar
Men nå i løpet av den siste måneden(?) har de montert kameraer på fotgjengeroverganger som filmer fotgjengere.. Hva ialledager er det for noe tøv? Skal de sende meg en bot i posten når eg går på rødt eller vil de bare overvåke meg?

Du vet at det ikke er ulovlig å gå over veien på rødt lys, det kan derimot sidestilles med å gå over veien et hvilket som helst annet sted hvor det ikke er gangfelt. Dette er faktisk et spørsmål de ofte prøver å lure folk med på teoriprøven. Men det er altså fullt lov å gå over veien på rødt lys, man må bare selv ta ansvar å sjekke om det er noen biler i veien ;)

Lenke til kommentar

Det er lov til å gå over veien på rød mann. Men om man skulle bli påkjørt får ikke billisten hele skylden hvertfall. Så om du blir lam av skadene kan du ikke saksøke bilisten for å ha kjørt på deg, da du selv har brakt ulykken over deg. Men ellers er det inen problemer ved å gå over veien på rødt. Man må bare huske på å passe seg for biler. ^^

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Men spørsmålet er om det kan bli brukt til annet. Noe som forhindrer at Kripos kan kreve å få sett videoene, for eksempel?

Gode filmer som går til temaet:

The Conversation

Enemy of the State

Brazil

Så er det spørsmål om de som jobber i vegvesenet er klarert for slik og om sikkerheten er god nok. Eller kan de ta med seg egne opptat uten at det merkes?

Mange spørsmål som nok er riktig å spørre seg, bare for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar

MEh..!

Alltid skal folk fokusere på det farlige!

Jeg ser, om ikke tusen, så i det minste 2-5 gode grunner til å overvåke trafikken.

-Dersom sønnen min blir meid ned i fotgjengerovergang vil jeg ikke at den skyldige skal slippe unna.

Jeg går gjerne hele livet under overvåkning for å forhindre at noen dreper min sønn og slipper unna.

Siden jeg er på venstresiden, gjelder dette alle:

Jeg vil heller bli overvåket hele livet enn å se *noen* sitt barn bli drept og slippe unna.

-Jeg kommer aldri til å kjøre på rødt med mindre det er strengt nødvendig -- enten A) fordi det er livstruende og boten vil makuleres eller B) fordi jeg ellers er villig til å ofre livet mitt eller andres (eller bare noen tusenlapper) -- fordi jeg vet at det finnes tullinger som kjører uten lys, og som kjører på rødt.

Og ingen har enda klart å forklare meg hvorfor datastyrt overvåkning er så farlig...

(Bring it on!)

Jeg klarer ikke etter min beste evne å se noe galt med at alle som kjører for fort får bot (dersom de ikke har god grunn), eller at alle som kjører på rødt skal få bot (dersom de ikke har god grunn).

Ei heller at alle voldtektsmenn blir tatt, eller at ingen bankranere slipper unna.

Jeg kjøper ikke "Dersom vi får for mye overvåkning får udemokratiske mørkemenn full kontroll over halve befolkningen".

Det er bare til å overlate overvåkningen til dem som ikke ønsker overvåkning, og gi dem som oppgave å kun gi politiet innsyn dersom de har bekreftelse på at noe *spesifikt* kriminelt (Obs; Merk ordet "kriminelt" -- sjekk det i ordboken..!) har funnets sted -- i hvilket tilfelle andre ser på videoene sammen med politiet, og dersom all videotitting foregår hos tilsynet og ingen videoer frigis.

Krypter alle opptak, og gi krypteringsnøkkelene til noen helt andre enn politiet og dem som lagrer dataene.

Så har man en overvåkning som ikke kan misbrukes.

eller?

Kom gjerne med konkrete eksempler for hvordan en slik ordning kan misbrukes, da jeg åpenbart er litt treig i forståelsen -- siden jeg enda ikke har forstått problemet...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Så har man en overvåkning som ikke kan misbrukes.

eller?

Kom gjerne med konkrete eksempler for hvordan en slik ordning kan misbrukes, da jeg åpenbart er litt treig i forståelsen -- siden jeg enda ikke har forstått problemet...

Har du noe informasjon som tyder på at kun vegvesenet kan bruke informasjonen? Og at de har gode rutiner for å unngå at folk ikke samler opp denne overvåkingen? For å dra en paralell, se på dette forumet. Bør vi ha en viss kontroll på at eksempelvis moderatorer ikke bedriver og samler IP'er og lager reneste logger på hver enkelt bruker, med alt fra partitilhørighet til sexopplevelser?

Point being, først og fremst må det foreligge en sterk saklig grunn til at staten skal drive og filme/overvåke. Så må det foreligge rutiner og kontroll for å unngå misbruk. Når bankansatte sjekker kontoopplysninger til kjendiser og selger det til Se&hør, hva forhindrer en ansatt i veivesenet å selge fotoopptak av en kjendis på date til mediene? Er det kontrollrutiner for å fange opp dette?

Vi som befolkning må være kritisk innstilt til all form for overvåking, slik at vi unngår misbruk. Dette må vi ikke ta lett på. Det er greit å være for overvåking i gitte tilfeller, det er jeg selv. Men den kritiske sansen legger jeg ikke på hyllen og min tillit til myndighetene er ikke blind, ei heller tilliten til ansatte i eksempelvis vegvesenet.

Lenke til kommentar
Så er det spørsmål om de som jobber i vegvesenet er klarert for slik og om sikkerheten er god nok. Eller kan de ta med seg egne opptat uten at det merkes?

Jeg er sikker på at om jeg hadde satt opp et kamera et sted i byen, hadde det tatt lang tid før noen oppdaget det. Hvem som helst kan filme hvem de vil på offentlig sted.

Dessuten er det langt i fra alle lyskryss som har videokameraer. Kamerasensorer i stedet for sensorer gravd ned i bakken er tydeligvis blitt mye vanligere.

@Piperenser: Den filmen du postet beviser like mye som mitt ord her på at jeg er Kongen. Jeg kan sette opp et kamera i et lyskryss og filme 10 minutter, og påstå det er et overvåkingskamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...