kindings Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Ellers ser vi av tallene at AMD bruker 19% av omsetningen på R&D, Intel bare 15. AMD bruker 22% på markedsflring og aministrasjon, Intel 13%. Allikevel bruker Intel 3-4 ganger så mye i rene penger som AMD. Intel har rett og slett mye mer omsetning (10,9 mrd mot 1,6) og det hjelper selvsagt. Det er selvsagt bra at AMD bruker såpass mye på R&D, men det som ville bekymret meg er at de faktisk bruker mer på markedsføring og administrasjon enn det de gjør på å utvikle produktene de skal leve av. Dog er vel det kanskje realiteten for AMD at de må markedsføre seg over evne for å overleve.. bare de ikke gjør de idiotiske(som dessverre dlådressene altfor ofte gjøre) og kutter i R&D og øker markedsføring og Adm. Lenke til kommentar
Osse Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Intel hadde drøyt 50% marginer siste kvartal, og fikk et stort overskudd. Men de ville gått break even med "bare" 41% i margin, selv med dagens utgiftsnivå. Mens AMD med sin nåværende omsetning og utgifter altså ville trengt 65%. Det sier noe om hvilke utfordringer AMD står overfor. Utgiftene kommer ikke til å forsvinne, så de er nødt å selge mer. Mye mer. Eventuelt skru opp prisene og håpe at folk fremdeles kjøper. Ellers ser vi av tallene at AMD bruker 19% av omsetningen på R&D, Intel bare 15. AMD bruker 22% på markedsflring og aministrasjon, Intel 13%. Allikevel bruker Intel 3-4 ganger så mye i rene penger som AMD. Intel har rett og slett mye mer omsetning (10,9 mrd mot 1,6) og det hjelper selvsagt. Geir Regner med du er ironisk når du sier Intel bare 15 % på R&D, mens AMD bruker 19%. De konkurer i samme markede med produkter som skal konkurere mot hverandre. nkr........INTEL................AMD Oms 57 240 000 000 - 8 640 000 000 R&D 8 586 000 000 - 1 641 600 000 Intel bruker 5,23 kr på R&D for hver kr AMD bruker. Eller som du ser skulle amd ha brukt like mye på R&D som Intel ville de ha brukt 99,4% av sin omsettning. Eneste % tall som er relevant å sammenligne mellom Intel og AMD er % vis margin. Dette da å sammenligne % når det gjelder R&D er meningsløst. Selvsagt vil en og annen idiot si at AMD bruker mer på R&D siden de % vis bruker mer. Så det er dirkte imponerede at AMD er i nærheten av Intel i det hele tatt. Ellers er det for begredelige tall til at jeg vil analysere dem. Endret 24. oktober 2007 av Osse Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Nei, egentlig var jeg ikke ironisk. Jeg klarte å å trykke feil tast når jeg skrev inn AMDs andel, og så ble det 19 istedet for 29 som det skulle ha vært. Og da er 15% "bare" i forhold. Her er de forhåpentligvis riktige tallene, satt opp så man kan sammeligne. (Skal rette opp den opprinnelige posten også.) Alle tall i millioner dollar: Q3 AMD Intel Net Revenue 1632 10090 Cost of Sales 963 4806 Gross margin 669 41,0 % 5284 52,4 % R&D 467 28,6 % 1526 15,1 % M,G&A 352 21,6 % 1383 13,7 % Igjen: AMD bruker altså hele 28,6% på R&D, ikke 19 som jeg skrev opprinnelig. Jeg er ellers uenig med deg: Det er slett ikke irrelevant å se hvor AMD bruker for mye av pengene sine. Det ser vi bare hvis vi studerer hvor mange prosent av omsetningen som går til de ulike poster i regnskapet. AMD bruker prosentvis mer enn Intel, uten å ha råd til det. Det er ikke en meningsløs observasjon. Om det finnes "idioter" (dine ord) som ikke kan prosentregning har ikke noe med saken å gjøre. Man kan undre seg over hvor mye Intels teknologisk forsprang hadde vært om begge parter hadde tilpassed R&D-budsjettet til lommeboka. Si om Intel hadde pløyet 10% ekstra av omsetningen inn i sitt, mens AMD hadde halvert sitt. Da hadde Intel plutselig brukt 2,5 milliarder dollar mens AMD var nede i 230 millioner. Og Intel hadde fortsatt hatt et greit overskudd, mens AMD fortsatt hadde gått 160 millioner i underskudd. AMDs dillemma er at de føler seg tvunget til å bruke mer penger enn de har med noen grad av rimelige marginer. Vi får håpe de har tålmodige eiere... Edit: Og ja, det er imponerende at AMD er i nærheten av Intel, så er det sagt. Geir Endret 24. oktober 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Osse Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 (endret) Er håpløse ods det AMD skal konkurere mot, Intel satser på nytt design annehvert år, i henhold til hva jeg har lest. De vil nok gjøre det frem til AMD er ute av bilde, er vel begrensinger for hvor lenge AMD kan holde tritt. Gidder ikke å rette opp regnearket til 29%. % vis sammenligning gir ikke et riktig bilde av hvordan de forskjellige selkapen satser her, dette da de konkurer med produkter som er direkte sammelignbare. Og det koster vel omtrent det samme i kr for AMD som for Intel å lage et nytt design. Mange vil jo tro at siden amd bruker 29% mens intel 13% så bruker AMD mer for å utvikle sine produkter. Mens de i realitetn bruker ca 1/4. Det % forteller oss i dette tilfellet er at AMD ikke har mulighet til å satse slik de gjør nå over lengre tid. Greit nok AMD har smartere ingienører, trengs bare en amd igienør for å skifte lyspæra, mens intel trenger 4. skal de ha mulighet over tid så må de opp i rundt 35% markesdandel med like gode marginer som Intel har. Og skulle AMD igjen få et overlegent produkt som de hadde før c2d, ja så møter de et markedsapperat 4 ganger ganger så stort som forteller at Intel er best, jfr mgz myter, stabiltetesmyter, triksing med kompilatorer osv. Det er selvsagt markedsaperatet til Intel sin jobb å fortelle at de er best. Fakta AMD er opp mot et firma som bruker 227% mer på R&D, 293% mer på markeds og administrajonsutgifter. Do the math. Og regn ut odsen. 29% er mye i forhold til 15% 467 mill $ er lite i forhold til 1526 mill $ % kjøper ikke varer og tjenester, $ gjør. Ps jeg hadde ikke forestilt meg slike enorme summer på R&D. Men kan AMD kutte på R&D........ og fortsette og konkurer med Intel ? Peis på sier jeg, skal AMD gå ned så gå ned med flagge til tops........., det nytter ikke å spare her, og det er endel positive ting på gang....... Amd ledelse regner med break even omtrent neste kvartal...... måtte loke eller balder stå dem bi. Dette er positivt bla annet. Endret 25. oktober 2007 av Osse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå