AssMan2003 Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Hei Skal sette opp et backup system som skal ta backup hver arbeidsdag.. Det skal tas backup av faktura, varer osv, kontorrelatert rett og slett. Siden det bare skal brukes til dette formålet regner jeg med selve backup'en pr dag ikke vil ta mye plass. Er DVD-R et alternativ? Eller må vi gå til innkjøp av tape som koster en halv arm og en bondegård?! Kan vi eventuelt bruke en eksternt HD? Takker for svar.. Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg ville ha vurdert en av online backup løsningene som finnes, for eks react backup. Koster ikke så mangen kronene. Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg ville ha vurdert en av online backup løsningene som finnes, for eks react backup. Koster ikke så mangen kronene. Sier du det ja? Vet du hva prisen ligger på? Har hørt de skal ha både hus og hjem for en slik løsning.. Lenke til kommentar
oyvindell Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg ville ha vurdert en av online backup løsningene som finnes, for eks react backup. Koster ikke så mangen kronene. Sier du det ja? Vet du hva prisen ligger på? Har hørt de skal ha både hus og hjem for en slik løsning.. Hvorfor ikke ta tiden til å søke på google, og deretter finne siden http://www2.backupsolutions.no/react_web/privat.htm ? Lenke til kommentar
029kid Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Jeg hadde nå gått til innkjøp av en liten ekstern hardsisk. Det å fysisk ha backupen i hånden virker mer pålitelig enn å ha det online. Hver sin smak.. Uansett om du ønsker å benytte deg av ekstern harddisk vil jeg anbefale Cobian som software.. Meget enkelt og mange fine muligheter. [ http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm ] Lenke til kommentar
Steinar2k Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Bruker 500MB'ene gratis backupplass man får fra mamut jeg.. Så kjører jeg sync på mine dokumenter.. Funker strålende det.. Kan selvsagt utvide plassen for noen kroner ekstra.. Sjekk ut www.mamut.no for mer info :) De er norske også btw. Lenke til kommentar
enrg Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Og den dagen du trenger restore, kan du banne på at internetlinja di også sliter (Murphy's law). Støtter 029kid og anbefaler en ekstern disk (eller flere). Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 At linja eventuelt er treg når du trenger den er lettere å leve med enn at den eksterne disken går tapt sammen med resten av maskinene på grunn av brann eller innbrudd... Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Hmm.. Ja jeg føler ekstern HD er et bra valg.. Kahuna har riktignok et poeng når det kommer til det med at man kan miste diske, brann innbrudd.. Men det er vel en relativt liten sjangse jeg tror de er villig til å ta.. HD er billig å tar også en god del lagring før det er fullt.. Lenke til kommentar
enrg Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 At linja eventuelt er treg når du trenger den er lettere å leve med enn at den eksterne disken går tapt sammen med resten av maskinene på grunn av brann eller innbrudd... Nå er det aldri lurt å la backup bli liggende i samme lokalet man tar backup fra. Så det er ikke noe tungtveiende argument slik jeg ser det. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 Du må selvfølgelig gjøre en risikovurdering. Hvor sannsynlig er det at både originaldokumentene og backup går tapt i samme hendelse og hva blir konsekvensene hvis så skjer? I tillegg må du også vurdere hva som er økonomisk mest effektivt. Å la en person ha ansvaret for at den eksterne disken ligger trygt plassert eller pumpe det over nettet. Sikkerhet koster penger uansett hvordan du snur og vender på det. Når det er sagt så er selvfølgelig backup til ekstern HD *Veldig* mye bedre enn ingen backup i det hele tatt. Lenke til kommentar
029kid Skrevet 19. oktober 2007 Del Skrevet 19. oktober 2007 ergo kjøp en liten ekstern HD samt last opp på server.. Lenke til kommentar
AssMan2003 Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2007 Du må selvfølgelig gjøre en risikovurdering. Hvor sannsynlig er det at både originaldokumentene og backup går tapt i samme hendelse og hva blir konsekvensene hvis så skjer? I tillegg må du også vurdere hva som er økonomisk mest effektivt. Å la en person ha ansvaret for at den eksterne disken ligger trygt plassert eller pumpe det over nettet. Sikkerhet koster penger uansett hvordan du snur og vender på det. Når det er sagt så er selvfølgelig backup til ekstern HD *Veldig* mye bedre enn ingen backup i det hele tatt. Riktig.. Men da tror jeg det blir alternativet ekstern HD som blir løsningen.. Etter litt risikovurdering har jeg vel kommet frem til at sannsynligheten for at det blir brann/innbrudd samme dag på kontoret OG brann/innbrudd hjemme hos personen som tar med seg disken daglig er såpass liten at vi får heller utlevere oss selv en pokal for max uflaks.. Takker for hjelpen folks! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå